Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-21, 22:16
Hur mycket dyrare kan förmånsbilen bli enligt regeringens förslag?

Dvs inte den höjningen som redan varit på hybrider utan syftar på den som kommer gälla nya bilar.

Jag har idag runt 5000 i förmånsvärde och våra bilar i företaget ligger runt 500 000 i pris.

Hörde något om 70%

Om det stämmer kommer jag ju hamna på 8000kr om jag skaffar en ny likvärdig bil.
Då känns det mer lukrativt att få högre lön istället och skaffa en begagnad privatbil eller behålla den befintliga. Kommer snurra färre nya bilar på svenska vägar den saken är säker.
Citera
2021-01-22, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Hur mycket dyrare kan förmånsbilen bli enligt regeringens förslag?

Dvs inte den höjningen som redan varit på hybrider utan syftar på den som kommer gälla nya bilar.

Jag har idag runt 5000 i förmånsvärde och våra bilar i företaget ligger runt 500 000 i pris.

Hörde något om 70%

Om det stämmer kommer jag ju hamna på 8000kr om jag skaffar en ny likvärdig bil.
Då känns det mer lukrativt att få högre lön istället och skaffa en begagnad privatbil eller behålla den befintliga. Kommer snurra färre nya bilar på svenska vägar den saken är säker.

Ja, Miljöpartiets strategi verkar vara att vi inte skall använda den senaste teknologin, utan nöja oss med bilar som är 3-5 år gamla. Gärna få igång importen igen av begagnade bilar som blivit utrangerade från Tyskland och andra länder.

Köpen en gammal pickis du kan köra stora stenar på!
Citera
2021-01-22, 14:11
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Ja, Miljöpartiets strategi verkar vara att vi inte skall använda den senaste teknologin, utan nöja oss med bilar som är 3-5 år gamla. Gärna få igång importen igen av begagnade bilar som blivit utrangerade från Tyskland och andra länder.

Köpen en gammal pickis du kan köra stora stenar på!

Fast det är ju inte miljövänligt att köpa nya bilar, det är en miljöbelastning vid tillverkningen.

För att inte tala om Laddhybriderna som man fick skattelättnader för men som aldrig laddades för man inte hade laddning vid jobbet och hemma så fick man ingen ersättning för elen...
Citera
2021-01-22, 17:24
Medlem
y.ys avatar
Målet har varit att förmånsbil ska vara samma kostnad som privatleasning. Vet inte om de lyckats räkna rätt, för högt eller för lågt.

Många företagare har missbrukat reglerna för att få en privat bil oavsett om den behövts till företaget eller ej. Så verkar vara en rättvisefråga snarare än miljö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in