2021-01-26, 22:13
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Statsskulden har ökat, ja. Liksom skuldsättningen ökat globalt det senaste decenniet då vi blivit mer beroende av krediter för att klara tillväxtmålen för att vi inte ska drabbas av en för hög inflation (detta är något som startade under 80-talet med Thatcher och Raegan i spetsen). Är den ökade statsskulden eller skuldsättningen i gemen något som var unikt hög under Trump jämfört med exempelvis Bush eller Obama? Och var USA:s disponibla tillväxt större under Obama än under Trump? Det du säger nu måste sättas i sitt sammanhang!

Och vad menar du med det sista stycket? Tror du att Trump är ensam om att vara en toppolitiker som knullat horor och tagit tjejer på fittan? Om du på allvar tror det är det anmärkningsvärda istället att du är så naiv att du tror att han skulle vara unik där...

Det som gör Trump unik är hur klumpigt han har tagit hand om sina snedsteg, Trump är den första ledaren för en supermakt att skryta om fitta-tafsandet och har varit plump och ohövlig på en helt ny nivå än tidigare
Det är orsaken till att Trump är så hatad.

Hur man än vrider och vänder på det är hans uttalanden om tafsande inte särskilt smarta eller värdiga en president.
Håller du med mig?

Clinton stoppade upp en cigarett i fittan på Lewinsky.
JFK Knullade runt så till den milda grad att han smittade sin fru med syfilis.
Mitterand var notoriskt otrogen, Till och med Hollande lyckades knulla runt trots att han hade ett utseende som passade bättre för radio än TV.

I nån mån så stämmer det säkert som Trump sa: att är man bara känd nog så kan man göra vad man vill till och med tafsa på fittan.
Det är bara jäkligt opassande att skryta om det om man är så pass mäktig. Och om du ska göra det så ska man se till att ingen spelar in det.

Gällande ekonomis så är det tydligt att ekonomin har gått bra. Att gå ur Parisavtalet och vara extremt ovillig att starta krig har skapat stabilitet och fördelar för USA.
Trump har varit fantastisk bra för de rika i ekonomin i USA. De fattiga har väl klarat sig hyfsat också
Citera
2021-01-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Det som gör Trump unik är hur klumpigt han har tagit hand om sina snedsteg, Trump är den första ledaren för en supermakt att skryta om fitta-tafsandet och har varit plump och ohövlig på en helt ny nivå än tidigare
Det är orsaken till att Trump är så hatad.

Hur man än vrider och vänder på det är hans uttalanden om tafsande inte särskilt smarta eller värdiga en president.
Håller du med mig?

Clinton stoppade upp en cigarett i fittan på Lewinsky.
JFK Knullade runt så till den milda grad att han smittade sin fru med syfilis.
Mitterand var notoriskt otrogen, Till och med Hollande lyckades knulla runt trots att han hade ett utseende som passade bättre för radio än TV.

I nån mån så stämmer det säkert som Trump sa: att är man bara känd nog så kan man göra vad man vill till och med tafsa på fittan.
Det är bara jäkligt opassande att skryta om det om man är så pass mäktig. Och om du ska göra det så ska man se till att ingen spelar in det.

Gällande ekonomis så är det tydligt att ekonomin har gått bra. Att gå ur Parisavtalet och vara extremt ovillig att starta krig har skapat stabilitet och fördelar för USA.
Trump har varit fantastisk bra för de rika i ekonomin i USA. De fattiga har väl klarat sig hyfsat också
Fast återigen, du verkar ju inte kunna förklara mer konkret varför det skulle vara ett problem att Trump är vulgär. Du kan inte bara säga att du tycker att det är opassande utan du måste konkret förklara varför det är skadligt.

Ekonomin under Trump har gått bra, men han har också sett till att etablera en protektionism som gjort att USA halkat på efterkälken när det kommer till globaliseringen. Nu när vi ser att BRICS-länderna börjar sakteliga komma igång borde USA också vara med på tåget i den globaliserade ekonomin. Trumps administration har gjort att USA halkat efter och det tror jag kommer kosta USA vilket framtiden får utvisa.

Det är just såna konkreta saker som ni som har bestämt er på förhand för att Trump är dålig aldrig kan presentera, vilket också är TS poäng med att många "vänstermänniskor" tycks ha tagit deras åsikter från medier istället för att ha tänkt efter själva.
Citera
2021-01-26, 22:34
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Fast återigen, du verkar ju inte kunna förklara mer konkret varför det skulle vara ett problem att Trump är vulgär. Du kan inte bara säga att du tycker att det är opassande utan du måste konkret förklara varför det är skadligt.

Ekonomin under Trump har gått bra, men han har också sett till att etablera en protektionism som gjort att USA halkat på efterkälken när det kommer till globaliseringen. Nu när vi ser att BRICS-länderna börjar sakteliga komma igång borde USA också vara med på tåget i den globaliserade ekonomin. Trumps administration har gjort att USA halkat efter och det tror jag kommer kosta USA vilket framtiden får utvisa.

Det är just såna konkreta saker som ni som har bestämt er på förhand för att Trump är dålig aldrig kan presentera, vilket också är TS poäng med att många "vänstermänniskor" tycks ha tagit deras åsikter från medier istället för att ha tänkt efter själva.

Det spelar ingen roll om jag kan presentera bevis eller inte. Det är inte det som tråden handlar om. Det handlar om varför han är så hatad av media. Tafsandet och horandet är en förklaring till varför media hatar honom så intensivt,
Den oortodoxa stilen som Trump har fört sig med har helt enkelt inte funkat bland merparten av röstande amerikaner.

Kan du hålla med om att uttalandet om Fitt-tafsande och horandet har varit en belastning för honom?
Eller låter det orimligt?

Citera
2021-01-27, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Det spelar ingen roll om jag kan presentera bevis eller inte. Det är inte det som tråden handlar om. Det handlar om varför han är så hatad av media. Tafsandet och horandet är en förklaring till varför media hatar honom så intensivt,
Den oortodoxa stilen som Trump har fört sig med har helt enkelt inte funkat bland merparten av röstande amerikaner.

Kan du hålla med om att uttalandet om Fitt-tafsande och horandet har varit en belastning för honom?
Eller låter det orimligt?

Så du kan inte förklara varför det är ett problem med hans vulgaritet med andra ord?

Och som svar på din fråga så nej, det låg honom inte till last i valet 2016. Hur skulle det gjort det menar du?
Citera
2021-01-27, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Du undvek det jag sa om testerna. Europa har knappt testat 10%. Av befolkningen, medans. USA ligger på runt 90%. Tänker du påstå att Europa inte har minst lika många döda? Och om det fanns svart på vitt att Europa och fler länder också hade så högt dödstal som USA, tror du att du hade suttit här och sagt det du säger då?

Jag ställde den frågan till flera andra och jag får bara undvikande svar. Ingen vill ta den frågan med tång. Jag tror den frågan är den mest tydliga beviset på hur demoniserad Trump är.

Kolla Indien också, Indien testade också väldigt många.( Inte i närheten av så många som USA men..), och deras dödstal korrelerar. Tvåa på platsen i dödstal är just Indien.

Och i det här sammanhanget så kan man fråga sig om han skötte det bra. Tänk även på att det är valår i USA när pandemin kommer, miljontals kommer demonstrera, protestera, ha rallies, osv osv. Trots miljontals och miljontals av människor i sociala sammankomster så landar ändå dödssiffran på 400.000. Det här säger man är en hög siffra I JÄMFÖRELSE med resten av världen. Man jämför hela tiden med resten av världen, även fast resten av världen inte ens testat i närheten av vad USA gjort.

Tycker du inte det är extremt fegt och patetiskt att påstå att USA he ett högt dödstal och gjort så mycket sämre ifrån sig än andra länder, utan att nämna att andra länder inte testat en bråkdel av vad USA gjort? Är inte det fegt, larvigt och sjukt missvisande?

Frågan i tråden är ju vilka konkreta bevis det finns för att Trump ska vara så illasinnad som media framhäver det som. Även om dina anklagelser skulle stämma, tycker du att han förtjänar att liknas med Hitler? Tycker du att hans 74 miljoner anhängare förtjänar att demoniseras och ignoreras av Biden administrationen, som om dom vore nått slags tredje rike?

"Tvåa på platsen i dödstal är just Indien. "
Jaså Brasilien räknas inte?

" Europa har knappt testat 10%."
Shit, du ÄR amerikan. Europa är inte ett land...

"Tycker du inte det är extremt fegt och patetiskt att påstå att USA he ett högt dödstal och gjort så mycket sämre ifrån sig än andra länder, utan att nämna att andra länder inte testat en bråkdel av vad USA gjort? Är inte det fegt, larvigt och sjukt missvisande? "
Vet inte riktigt, du verkar inte riktigt vara speciellt insatt, eller tänka lite bakfram. Som Trump resonerar som "vi testar massor därför dör massor" logiken...

Det dör massor i USA och andra länder för Corona härjar fritt. INTE för att de testar massor.
Trump får rättmätig kritik bla för att han blandar äpplen och päron i hans Corona-statistik så det ska passa hans världsbild.
Du gör samma sak nu.

Testat en bråkdel i europa? Danmark, UK och Island har testat mer än USA.
Sedan Spanien, Frankrike, Ryssland, Portugal har testat 650 000 / miljon jämfört med USAs 911 000 är det en bråkdel?

Det är lika roligt som när Trump att sa att de testat mer än alla andra länder i världen.
Såg du det? Antar du trodde på honom när han sa så?

Det dör ofantligt mycket färre personer i Norge, Danmark. Tycker du att de ska testa MER bara för att kunna jämföra sig med USA - då blir du nöjd?

Så snarstucken du är för att det finns kritik mot Trump. Den ÄR motiverad! Fundera på det.
Sannslöst - du tar upp att det är valår och pekar ut sammankomster som nåt man måste ha.
Biden vann, utan att smitta tusentals via kampanjmöten... resten av världen stängde ned allt sådant men du försvarar Trump med att det måste ju vara sådant...
Citera
2021-01-27, 10:17
Medlem
Citat:
Hur drar du slutsatsen att det är fakta att trump Visste i det mötet att det skulle bli en pandemi? Som jag förstår det är det så här:

28e: trump är i möte och det spekuleras i om det kan bli en pandemi
Senare under året: det blir en pandemi
Bob Woodward nu: ser Ni? Eftersom det blev en pandemi så innebar det att Trump VISSTE att det skulle bli en pandemi.

Sorry men det håller inte. Och vill du inte tro på vad pence säger så får vi väl vänta tills diarieföringen från det mötet blir offentligt. Eller om du inte vill vänta på det så okej, men då vill jag att du också avfärdar dina nyhetskällor, eftersom dom också är partiska fast för demokraterna.

Det är absolut en konspirationsteori från din sida. Bara för att det blev en pandemi är inte ett bevis för att Trump visste att det skulle bli en pandemi. Det han säger i woodwards telefonsamtal låter inte som något annat än vad allmänheten redan visste och spekulerade om. Han sa i telefonsamtalet att viruset var luftburet och väldigt läskigt. Är det här bevis för att han visste att det skulle bli en pandemi?

Btw, vafan skulle han vinna på att (OM han visste), vad skulle han vinna på att låta viruset spridas? Låt säga att Trump under mötet fick reda på att sjukhus i hemlighet testat tusentals personer positivt, och att man upptäckt inhemsk smittspridning i USA. Vad skulle han vinna på att låtsas som att det regnar? Ska du presentera ett sånt här case, som är kriminellt btw, (criminal negligence borde det väl heta), så måste du ha ett motiv. Vad för motiv skulle Trump ha att medvetet och avsiktligt infektera sin befolkning? Det är här vi kommer in på trådämnet. För det är ju detta som folk vill insinuera, att Trump är en Adolf hitler som medvetet mördat sitt eget folk. Vad för bevis har man för det? Det finns ju inga.

Nej det gick inte stick i stäv. Du kan söka på Google, gör en avancerad sökning på covid mellan 1a januari och sista februari. Många många många fler trodde att det var i kina bara, och att det kanske är som influensan. Sverige är väl ett prime example, med Tegnell som upprepade gång på gång att smittan inte kommer komma hit.

Jag minns också personligen. Mitt personliga intryck var att USA var ungefär i linje med resten av världen. Jag minns att jag tänkte ”hmm undrar vad USA ska göra” och i samma veva pumpades det ut nyheter som fick mig att känna en trygghet. Tester, detdär feta sjukhusskeppet som simmade in i new york, social distansiering, etc. Jag tycker Amerika gjort bättre faktiskt, Jg hade hellre bott i new york än i Stockholm. Och ventilatorerna, Amerika pumpade ut ventilatorer medans andra länder hade brist. Finns massa argument för att Trump gjorde ett duktigt jobb.

Trots att jag själv personligen minns en trygghet, så vill media att jag ska tycka att Trump betedde sig som Adolf hitler. Det går inte ihop. Och eftersom jag personligen minns detta och erfarit det själv så måste du ha konkreta bevis. Den där Woodward smörjan räcker inte. Det krävs mycket mer än så för att ändra på en övertygelse som någon har.

Men snälla nån - Woodward tog upp ett möte 28/1. Att du kan ifrågasätta det mötet gör inte att allt faller, Trump pratade med Kina den 6/2. Trump hade FLERA möten där det lär blivit klart för Trump att det var allvarligt.

Det var nyheter hur allvarligt andra länder tog på Corona, Lockdown mm. Trump lallade på vi har det under kontroll - UTAN att kunna testa inresande. Kontroll?
Nånstans var det en brytpunkt, där andra länder började prata allvar medans Trump levde kvar i sin låtsasvärld - där ingen smitta fanns och den var ofarlig, allt under kontroll....
Motivet var ju ekonomin. Det är ALLTID ekonomin för honom.

När landet hade mycket smitta, dog tusentals i NY - ÄNDÅ pratade han om att öppna landet till påsk.
Att botemedlet inte skulle vara värre än smittan.... ekonomin var det då i klartext.
Det ÄR och VAR hans motiv. Visst, vill man skita på alla tusen som dött. Fine.

Sjukhusbåten kom till NY 31/3 och skulle ta hand om icke Covid till att börja med...
Pratade vi inte om jan/feb nyss? Detta skedde alltså efter WHO deklarerat det till pandemi - skulle vara korkat att lalla runt som det är under kontroll då.... men som sagt, allt vinklar du till bra för Trump.

"För det är ju detta som folk vill insinuera, att Trump är en Adolf hitler som medvetet mördat sitt eget folk."
Du har fått allt om bakfoten, är det den skalan du försöker rädda Trump från. Visst grattis - Trump är inte Adolf Hitler. Ska vi ta ned det på en mer normal nivå?

Att han vill rädda ekonomin gör honom inte till Hitler, men det var väldigt naivt och ensidigt från hans sida. Hur många gånger har han tagit upp antalet dödsfall som negativt, jobbigt, påfrestande etc?

Nej, han tar upp det som att HAN sett till att det inte dött en miljon amerikaner...

Hade du hellre bott i NY än Stockholm?
Jaså - Skulle New York vara ett land skulle det varit i toppen av listan dödsfall/miljon.
Var du VERKLIGEN insatt i nyheter från USA skulle du aldrig sagt det så.
Citera
2021-01-27, 10:37
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Dom hatar Trump för att han är bra för folket och dålig för globalister och kommunister.
Citera
2021-01-27, 10:37
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Så du kan inte förklara varför det är ett problem med hans vulgaritet med andra ord?

Och som svar på din fråga så nej, det låg honom inte till last i valet 2016. Hur skulle det gjort det menar du?

Du ska få svar igen:
Hans sätt att uttrycka sig normaliserar kriminalitet och det blir inte lika fult längre att överfalla kvinnor och att ta dom på fittan.

Som ledare är han viktig. Ord är viktiga!
Hur man än ser på saken så uppmanar Trump till brottslighet. Om kvinnan inte vill bli tafsad på så är det en brottslig handling att ta henne på fittan.
Det är brottsligt i USA att ta kvinnor på fittan om du inte har tillåtelse. Det går inte för sig trots att du är känd.
Det är inte tillåtet att pröva att ta på fittan för att sen bli tillsagd att det inte är OK.

Nu kanske du kan svara på min fråga:
Håller du med om att det var olämpligt av Trump att prata om Fitt-tafsande och att muta porrstjärnor?

Sen hela den här affären med Michael Cohen som betalade Trumps 130.000 USD för NDA-affären är märklig.
När det brann till rejält så var det Michael Choehen som fick sparken och blev dömd till fängelse. Allt med Trumps goda minne.
Senast redigerad av Hamleys 2021-01-27 kl. 10:56.
Citera
2021-01-27, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
"Tvåa på platsen i dödstal är just Indien. "
Jaså Brasilien räknas inte?

" Europa har knappt testat 10%."
Shit, du ÄR amerikan. Europa är inte ett land...

Så du tänker ducka den frågan med att ”Europa inte är ett land” ? Oj då, snacka om att greppa efter halmstrån. Moget!

Om Europa visade sig ha 1 miljon döda, hade du fortfarande tyckt Trump var misslyckad?

Citat:
"Tycker du inte det är extremt fegt och patetiskt att påstå att USA he ett högt dödstal och gjort så mycket sämre ifrån sig än andra länder, utan att nämna att andra länder inte testat en bråkdel av vad USA gjort? Är inte det fegt, larvigt och sjukt missvisande? "
Vet inte riktigt, du verkar inte riktigt vara speciellt insatt, eller tänka lite bakfram. Som Trump resonerar som "vi testar massor därför dör massor" logiken...

Det dör massor i USA och andra länder för Corona härjar fritt. INTE för att de testar massor.
Trump får rättmätig kritik bla för att han blandar äpplen och päron i hans Corona-statistik så det ska passa hans världsbild.
Du gör samma sak nu.

Så du tänker inte erkänna att Amerika definitivt inte är garanterat 1a på listan över flest dödsfall? jag gillar hur du totalt förvrängde min fråga. När sa jag att tester leder till smitta?

Tester UPPTÅCKER smitta. Därav - om man testar mera, så upptäcker man mera smitta. Förstod du inte att det är det som Trump menade?

Citat:
Testat en bråkdel i europa? Danmark, UK och Island har testat mer än USA.
Sedan Spanien, Frankrike, Ryssland, Portugal har testat 650 000 / miljon jämfört med USAs 911 000 är det en bråkdel?

Ja, jag sa klart och tydligt att Europa testat 10%. Det stämmer. Du menar individuella länder.

Citat:
Det är lika roligt som när Trump att sa att de testat mer än alla andra länder i världen.
Såg du det? Antar du trodde på honom när han sa så?

Senast jag googlade fram en graf så var USA i topp, och Indien tvåa. USA tester låg på typ 320 miljoner. Indien någonstans hälften av det tror jag. Och långt långt ner låg andra länder. Kombinerat du hela Europa så har dom inte testat fler än USA. 65miljoner tester totalt i Europa som sagt.

Citat:
Det dör ofantligt mycket färre personer i Norge, Danmark. Tycker du att de ska testa MER bara för att kunna jämföra sig med USA - då blir du nöjd?

Så snarstucken du är för att det finns kritik mot Trump. Den ÄR motiverad! Fundera på det.
Sannslöst - du tar upp att det är valår och pekar ut sammankomster som nåt man måste ha.
Biden vann, utan att smitta tusentals via kampanjmöten... resten av världen stängde ned allt sådant men du försvarar Trump med att det måste ju vara sådant...

Kritik är synonymt med ”avgörande”. Har du sagt något avgörande? Eller är något av det du länkat eller påstått varit avgörande? Folk generellt sett tror att dom är kritiska bara för att dom är negativa. Det är fel. Du är som bäst en skeptiker, som värst är du en rabiat mobbare.
Citera
2021-01-27, 11:25
Medlem
Citat:

Jag sa inte vem som var bäst eller sämst här. Det jag säger är att SAMMANLAGT, så samlades trumpsupportrar, BLM supportrar, och på hösten manifesterade tiotusentals biden supportrar. Hur kommer det sig att dödstalet inte landat på flera miljoner?

blm protesterna kom upp i 25 miljoner deltagare bara under sommaren. Trumps rallies drog ju såklart tills sig sjukt många också. Med tanke på det politiska landskapet, borde inte fler ha smittats och dött? Bara en fundering.
Citera
2021-01-27, 11:33
Medlem
Citat:
Så du tänker ducka den frågan med att ”Europa inte är ett land” ? Oj då, snacka om att greppa efter halmstrån. Moget!

Om Europa visade sig ha 1 miljon döda, hade du fortfarande tyckt Trump var misslyckad?

Så du tänker inte erkänna att Amerika definitivt inte är garanterat 1a på listan över flest dödsfall? jag gillar hur du totalt förvrängde min fråga. När sa jag att tester leder till smitta?

Tester UPPTÅCKER smitta. Därav - om man testar mera, så upptäcker man mera smitta. Förstod du inte att det är det som Trump menade?

Ja, jag sa klart och tydligt att Europa testat 10%. Det stämmer. Du menar individuella länder.

Senast jag googlade fram en graf så var USA i topp, och Indien tvåa. USA tester låg på typ 320 miljoner. Indien någonstans hälften av det tror jag. Och långt långt ner låg andra länder. Kombinerat du hela Europa så har dom inte testat fler än USA. 65miljoner tester totalt i Europa som sagt.

Kritik är synonymt med ”avgörande”. Har du sagt något avgörande? Eller är något av det du länkat eller påstått varit avgörande? Folk generellt sett tror att dom är kritiska bara för att dom är negativa. Det är fel. Du är som bäst en skeptiker, som värst är du en rabiat mobbare.

Varför ska du jämföra USA med hela europa? Vad är din poäng med det?
Och hur räddar det Trump om det dör mer folk nån annanstans? UK och Italien har fler dödsfall än USA - skit samma, vi är i en tråd om USA nu...

"Så du tänker inte erkänna att Amerika definitivt inte är garanterat 1a på listan över flest dödsfall?" Oj, börjar vi med den geografin med nu? Inte bara USA, utan amerika - ska vi räkna in Mexico i detta med? Brasilien?
Europa mot amerika?

USA har flest dödsfall. Hur kan du påstå "definitivt inte" flest dödsfall Motivera det.

Det är en stor skillnad i att testa för smittspridning, hittade smittade, och att utreda dödsfall.
Om du definitivt anser att tex Brasilien missat 150 000 dödsfall? Eller Indien flera hundra tusen dödsfall som egentligen skulle varit Covid....? Så får du bevisa det.
Har du "excess mortality" som pekar på det?

Varför ska du envisas med att jämföra hela europa?
Tex Norge testar och utreder mindre antal, förmodligen testar bara de man kan misstänka vara sjuka och viktig personal och får "träff" (positivt) på 2.6%. USA testar massor fler och får ändå ett högre tal på 11%. Smittspridningen i USA är många gånger större i USA.

Att testa massor, hitta massor smittade gör inte att man bara kan säga "bra" och gå vidare nöjda med att man testar massor... det ÄR avgörande hur man sedan tolkar detta.

Hur Trump låtsades vara bäst, när de inte alls var det där och då i februari/mars.
Det VAR avgörande. Folk invaggades i tron att det var under kontroll, att de testade massor, att alla kunde testas lät ju bra. Men allt det var bullshit. De som levde i NY hade inte tester, det var inte under kontroll, de reste in tusentals. Det dog massor. Trump ljög arslet av sig. Det tycker du är ok?

Nu i höstas, det var mer än 50% av alla tester som tog MER än 10 dagar att ges svar tillbaka på. Vettigt?
Senast redigerad av Garre74 2021-01-27 kl. 11:56.
Citera
2021-01-27, 12:02
Medlem
Citat:
Jag sa inte vem som var bäst eller sämst här. Det jag säger är att SAMMANLAGT, så samlades trumpsupportrar, BLM supportrar, och på hösten manifesterade tiotusentals biden supportrar. Hur kommer det sig att dödstalet inte landat på flera miljoner?

blm protesterna kom upp i 25 miljoner deltagare bara under sommaren. Trumps rallies drog ju såklart tills sig sjukt många också. Med tanke på det politiska landskapet, borde inte fler ha smittats och dött? Bara en fundering.

Jämför du dessa sk swingstates hade de låg smittspridning i våras somras, men den steg kraftigt efter det. Så... visst har det haft betydelse.

Men... igen.... du menar media jämför med Hitler, det skulle varit miljontals döda.
Du verkar gilla att överdriva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in