2021-01-20, 19:15
Medlem
Trocadero är ju gott, och sylt med, så varför inte kombinera två goda ting? Trocadero består av saft från apelsin och äpple, så rimligen bör man kunna göra en liknande smak med ett hopkok av äpplebitar och pressad apelsin +skal. För att få till resten av smaken och koffeinet så tänker jag att man häller i Trocadero istället för vatten. Sen lite syltsocker så det tjocknar.

Något jag bör tänka på? Nån som har testat nåt liknande?
Citera
2021-01-20, 19:25
Medlem
Tribolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punggung
Trocadero är ju gott, och sylt med, så varför inte kombinera två goda ting? Trocadero består av saft från apelsin och äpple, så rimligen bör man kunna göra en liknande smak med ett hopkok av äpplebitar och pressad apelsin +skal. För att få till resten av smaken och koffeinet så tänker jag att man häller i Trocadero istället för vatten. Sen lite syltsocker så det tjocknar.

Sylt eller marmelad. Jag beställer av dig!
Äpple och apelsiner verkar inte vara en vanlig kombo.
Citera
2021-01-20, 20:06
Bannlyst
Citat:

Bara kör.
Följ ett recept och kör troca istället för vatten helt enkelt.
Citera
2021-01-21, 10:14
Medlem
grottmuttans avatar
Du kan väl bara koka ner trocadero till typ en sirap?
Citera
2021-01-21, 12:30
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Mycket intressant idé för de som vill ha annorlunda artficiella smaker iaf i kombo med bären .. Kanske tom vanlig juice funkar tillsammans med bären ? Kan ju antingen va läsk eller juice eller gelé

https://www.food.com/recipe/soft-drink-jelly-154347

https://www.youtube.com/watch?v=VcodA2t88Lg
Senast redigerad av Sladdaren 2021-01-21 kl. 12:34.
Citera
2021-01-21, 15:07
Medlem
Bertil85s avatar
Använd sodastream sirap. Borde funka.
Citera
2021-01-21, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
Sylt eller marmelad. Jag beställer av dig!
Äpple och apelsiner verkar inte vara en vanlig kombo.

Båda är ju mycket mer vanliga som mos respektive marmelad.

Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Bara kör.
Följ ett recept och kör troca istället för vatten helt enkelt.

Jag gjorde ett misstag och följde recept som föreslog att man skulle pressa apelsinen. Det blev väldigt osyltigt.

Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Du kan väl bara koka ner trocadero till typ en sirap?

Det var det jag gjorde sen, första satsen av frukt och 1,5 L troca fick bli en sirap.

Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Mycket intressant idé för de som vill ha annorlunda artficiella smaker iaf i kombo med bären .. Kanske tom vanlig juice funkar tillsammans med bären ? Kan ju antingen va läsk eller juice eller gelé

https://www.food.com/recipe/soft-drink-jelly-154347

https://www.youtube.com/watch?v=VcodA2t88Lg

Intressant!

Jag gjorde några burkar igår och testade till gröten på morgonen. Det blev en distinkt svårdefinierad smak, fruktköttet sög upp sirapen väldigt bra, man kan känna alla tre tonerna.

I andra försöket delade jag istället äpple med skal och apelsin i stora klumpar fruktkött plus rivet apelsinskal. Sen hällde jag på sirapen från första försöket, plus en del socker och kokade upp, skummade av och hällde upp på burkar. Rinnigt på kvällen men blandat på morgonen, det blev riktigt gott hursomhelst och alla fruktbitarna har karaktär utan att vara för starka.

Just apelsiner är lite klurigt eftersom det finns den här värdelösa vita massan mellan skalet och fruktköttet som man gärna vill ha bort. Tror ni att det blir ok att ta med den ändå? Så att man alltså bara hackar en hel apelsin och slänger i rakt av?
Citera
2021-01-21, 23:02
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Grymt kör på. Men jag tror att just Trocka-smaken kan bli knepig att få till.

Jag har försökt göra egen Trocadero genom att blanda apelsin och äpplejuice för att sedan kolsyra. Resultatet blev inte alls bra. Jag tror det skall vara ca 60-70% äpple.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in