2021-10-19, 20:53
Medlem
Wretch32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tendielord
haha precis så, avanza och nordnet har inte köpt aktierna åt dig utan de är FTD:s

Med CS kan du VERKLIGEN KÖPA DOM.

Hoppas på fängelse för Avanza och Nordnets högsta idoter. de har medvilligt gjort allt detta. Så Fängelse för dom. Kallar dom för idioter för att dom trodde dom kunde komma bort med detta för evigt.

Fast det kan du inte veta till 100%

Med Vänliga Hälsningar
Citera
2021-10-19, 21:06
Medlem
pseudorelevants avatar
Citat:
Får jag fråga vad era banker har sagt om att ni vill flytta pengar till IBKR? Jag var nog bland dom första som gjorde det och då gav dom mig lite motstånd. Nu måste de fått 5000tusen samtal och vara lite lättare att ha att göra med?

Hade inga problem alls eller frågor från Swedbank. Förde över cirka 1000 USD för en månad sedan. Kanske problem med större summor, hur mycket förde du över?
Citera
2021-10-19, 22:51
Medlem
Ok, skicka gärna en guide på hur jag gör för att DRSa.

Tack!
Citera
2021-10-19, 22:52
Citat:
Ursprungligen postat av sugarboypetoj
Ok, skicka gärna en guide på hur jag gör för att DRSa.

Tack!

Vill du ha pommes med det? Allting på? Läs tråden.

Det står några inlägg över ditt..
Citera
2021-10-19, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Vill du ha pommes med det? Allting på? Läs tråden.

Det står några inlägg över ditt..

Fy så lat man är ja…

Nackdelen med att ha dessa på CS är väl att man är tvungen att skatta på vinst vid försäljning? 30%?

Hela grejer med detta är att jag hängde med mycket från början, men har engagerat mig mindre och mindre för att det tar sån tid och jag vet att vi har rätt, men jag har missat detta och vill inte snubbla på mållinjen. Har trots allt höga xxx
Senast redigerad av sugarboypetoj 2021-10-19 kl. 23:04.
Citera
2021-10-19, 23:09
Citat:
Ursprungligen postat av sugarboypetoj
Fy så lat man är ja…

Nackdelen med att ha dessa på CS är väl att man är tvungen att skatta på vinst vid försäljning? 30%?

Hela grejer med detta är att jag hängde med mycket från början, men har engagerat mig mindre och mindre för att det tar sån tid och jag vet att vi har rätt, men jag har missat detta och vill inte snubbla på mållinjen. Har trots allt höga xxx

Herre jössijamej!!

Ja, 30% skatt i Sverige gäller på vinsten vid försäljning. Du behöver fylla i en blankett för att bli av med skattskyldigheten i USA.

Har du aktierna på ISK kan du tyvärr inte överföra dem till CS öht så en flytt är inte aktuell såvida du inte säljer och köper nya.
Citera
2021-10-19, 23:40
Medlem
Citat:
Herre jössijamej!!

Ja, 30% skatt i Sverige gäller på vinsten vid försäljning. Du behöver fylla i en blankett för att bli av med skattskyldigheten i USA.

Har du aktierna på ISK kan du tyvärr inte överföra dem till CS öht så en flytt är inte aktuell såvida du inte säljer och köper nya.

Nej, man kanske skall göra som någon annan här inne - köpa nya på CS nästa gång pengar trillar in. Alternativt gör det i omgångar. Samtidigt vill man ju bidra till att cirkusen tar slut så fort som möjligt…
Citera
2021-10-20, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackArrow
Jag fick det här meddelandet "Your DRS position transfer request has been completed and the transferred assets are now available" under helgen samt $5 avdraget från kontot.

Jag ringde precis till ComputerShares kundtjänst och gav mitt fulla namn samt anledning (DRS). De hade inte fått något ännu från IBKR och hon från kundtjänsten bad mig kolla med IBKRs kundtjänst. Har någon erfarenhet med hur många dagar det kan ta tills överföringen är fullbordad? Jag ska prova ringa imorgon till IBKR och ComputerShare samt kolla med dem.

du borde kunna ringa 12-24h från meddelandet.
Citera
2021-10-20, 02:19
Medlem
Citat:
Herre jössijamej!!

fel, sverige och USA har en deal. Du kommer inte behöva skatta 100% i båda länder. Kodapan är därav fel, du skattar i USA även fast du fyller i papprena rätt, men inte 100%...

fyll i w8 och var glad.

lyssna inte på kodapan, han har sagt fel en massa. Även sagt åt er att inte göra CS om ni tittar tillbaka
Citera
2021-10-20, 08:24
Citat:
fel, sverige och USA har en deal. Du kommer inte behöva skatta 100% i båda länder. Kodapan är därav fel, du skattar i USA även fast du fyller i papprena rätt, men inte 100%...

Man ser ganska snabbt på dina skapade trådar att du är ett troll, men:

Citat:
Varför ska jag fylla i W-8BEN?
W-8BEN gör att du slipper betala amerikansk skatt för utdelning från amerikanska aktier.

Källa: https://www.handelsbanken.se/sv/priv...epapper/w-8ben

Citat:
The Form W-8BEN, Certificate of Foreign Status of Beneficial Owner for United States Tax Withholding, is used by foreign persons (including corporations) to certify their non-U.S. status. The form establishes that one is a non-resident alien or foreign corporation, to avoid or reduce tax withholding from U.S. source income, such as rents from U.S. property, interest on U.S. bank deposits or dividends paid by U.S. corporations.

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/IRS_tax_forms#W-8BEN

Bor och arbetar man utomlands blir det annorlunda. Fast det gäller ju naturligtvis inte dig, då du aldrig skickat en internationell wire förut.
Senast redigerad av kodapan 2021-10-20 kl. 08:29.
Citera
2021-10-21, 11:05
Medlem
det tog 9dagar från att aktierna lämnat Avanza/degiro/nordnet till att dom fanns hos IBKR.

en normal transfer tar mellan 3-6 dagar. Jag antar att våra AF aktier är utlånade och svåra att hitta därav fördröjningen. Även fast dom Nordnet/Avanza säger "VI HAR ERA AKTIER, LITA PÅ OSS"
Senast redigerad av tendielord 2021-10-21 kl. 11:59.
Citera
2021-10-23, 14:07
Medlem
Lillstarks avatar
Nu har det gått tio dagar sedan jag begärde att flytta min aktie till CS och jag har inte hört någonting från IBKR, kan det ta så lång tid eller ska jag skicka igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in