2021-02-06, 15:43
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja.

Då förstår jag hur du tänkte.

Det som är väldigt rimligt är att detta går helt automatiskt. Blir på tok för dyrt att blanda in manuella moment.
Dvs en order som passerat RH's interna kontroller går raka vägen till den som RH anlitat för att genomföra och går omedelbart raka vägen vidare till den mäklare som utför.

Detta handlar bara om att RH har så vansinnigt få affärer att det inte finns någon ekonomi i att dom ansluter sig till "börsen".

Nej. Rörelser strax innan close är oftast daytraders som går ur sina positioner. Det har varit stora rörelser i GME så det lär ha lockat dit många daytraders.
RH är lite för små för att orsaka kursrörelser.

Tack för svar
Går ur sina positioner?
Men aktien steg ju på slutet och efter stängning? Alltså köpordrar kom ju in i mängder?
Jag fattade inte riktigt vad du menade där?
Citera
2021-02-06, 15:57
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Felet var användarnas så klart. De trodde de kunde göra revolution och kortklämma hedgefonder. Problemet är bara att de har en gratismäklare med urdålig kreditvärdighet, som inte utför köporder / säljorder själv utan som säljer vidare dessa till en av hedgefonder som revolutionärerna tänker kortklämma. Fin plan!

Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Det förklarades i videon som jag länkade till tidigare som du vägrade kolla på.

Robinhood skickar inte sina ordrar till marknaden utan till en hedgefond. Där får du får en artificiell spread mot verkliga marknaden. Spread är skillnad mellan köp och säljkurs. Citadel (hedgefonden som betalt miljarder för att få utföra Robinhoods kunders ordrar) tar mellanskillnaden. Robinhoods kunder luras tro att deras affärer är gratis när de egentligen har en dold avgift. Alla gratismäklare har samma affärsmodell men Robinhood är den mest värdefulla för hedgefonder för den appens kunder är mest okunniga och märker inte hur fel prissatt allt är.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja.

Då förstår jag hur du tänkte.

Det som är väldigt rimligt är att detta går helt automatiskt. Blir på tok för dyrt att blanda in manuella moment.
Dvs en order som passerat RH's interna kontroller går raka vägen till den som RH anlitat för att genomföra och går omedelbart raka vägen vidare till den mäklare som utför.

Detta handlar bara om att RH har så vansinnigt få affärer att det inte finns någon ekonomi i att dom ansluter sig till "börsen".

Nej. Rörelser strax innan close är oftast daytraders som går ur sina positioner. Det har varit stora rörelser i GME så det lär ha lockat dit många daytraders.
RH är lite för små för att orsaka kursrörelser.

Hittade inläggen jag syftade på.
Citera
2021-02-06, 17:12
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownloaf
Jag vill ge en lärdom till er som köpte in er försent och inte sålde: Om ni får reda på en hype via massmedia eller t.o.m. reddits r/all så är ni redan försent ute. Nästan alla typer av överhypade kryptovalutor eller aktier är någon typ av pyramidspel där de tidigare investerarna tjänar bra med pengar och att "bag holders" sedan får stå för notan.

Grattis till vinsten

Det som skiljer GME från vanliga pump'n'dumps är att hedgefonderna kunde ha blivit bagholders och fått betala i princip hur mycket som helst för aktien. Det har hänt förut. Om många småsparare bara solidariskt hållit samman och väntat.

Sedan finns det de som hävdar att squeezen ej har ägt rum ännu.

isthesqueezesquoze.com

Analysis on Why Hedge Funds Didn't Reposition Last Thursday, Why They Didn't Cover on Friday, and Why They Want You to Think They Did

Men det kanske bara är förnekelse och önsketänkande? Det ska i vart fall bli väldigt intressant när rapporten kommer på tisdag och vi får veta de verkliga siffrorna bakom blankningarna.
Citera
2021-02-06, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Men det kanske bara är förnekelse och önsketänkande? Det ska i vart fall bli väldigt intressant när rapporten kommer på tisdag och vi får veta de verkliga siffrorna bakom blankningarna.

Det är en profetia ifrån sekten WallStreetbets och ingenting annat. Det finns ingen som fattar någonting där och de sprider bara dynga.

All "Short Selling" i USA är genom "Margin Account". Det innebär att man deponerar pengar som en säkerhet hos mäklaren. Denna är på 150% av värdet på aktien när man lånar den. Förlusten kan inte bli mer än detta värdet och aktien återgår till mäklaren. Om någon har shortat GME vid 20 dollar/aktie så kan förlusten bara bli 30 dollar/aktie totalt. Så Melvin Capital tog troligtvis denna förlust utan att betala sina margin call och aktierna lämnades tillbaka till mäklarna. De är ute ifrån aktien.

Sen att det finns en massa som shortat vid 200-400 spelar ingen roll. Dessa kan lämna tillbaka sina aktier när dom vill till enorma vinster eftersom folk kommer att sälja som tokar även om aktien går upp till 100 dollar.
Senast redigerad av Citadel-Order 2021-02-06 kl. 17:48.
Citera
2021-02-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citadel-Order
Det är en profetia ifrån sekten WallStreetbets och ingenting annat. Det finns ingen som fattar någonting där och de sprider bara dynga.

All "Short Selling" i USA är genom "Margin Account". Det innebär att man deponerar pengar som en säkerhet hos mäklaren. Denna är på 150% av värdet på aktien när man lånar den. Förlusten kan inte bli mer än detta värdet och aktien återgår till mäklaren. Om någon har shortat GME vid 20 dollar/aktie så kan förlusten bara bli 30 dollar/aktie totalt. Så Melvin Capital tog troligtvis denna förlust utan att betala sina margin call och aktierna lämnades tillbaka till mäklarna. De är ute ifrån aktien.

Sen att det finns en massa som shortat vid 200-400 spelar ingen roll. Dessa kan lämna tillbaka sina aktier när dom vill till enorma vinster eftersom folk kommer att sälja som tokar även om aktien går upp till 100 dollar.

Errr... Nu har jag inte alls koll på just den här detaljen, men den låter föööör bra för att vara sann.

Om vi tar GME som ett verkligt exempel. Säg att jag shortar i mitten av januari. Kursen ligger runt 40isch. Därefter går den bara upp och upp och upp. Om det du säger är sant så spelar det ingen roll om jag vill betala tillbaka kursen vid 100 eller 500, då jag ändå behöver betala tillbaka 60 per aktie för min short-förlust.

Det låter helt nonsens. Om vi tar 100 för enkelhetens skull. Säg att jag går ut och betalar tillbaka min "skuld" då. Jag måste köpa tillbaka GME för 100 för att ge tillbaka mitt lån, men då säger du att jag max kan betala 60 för den (150%). Någon måste betala de extra 40, vem gör det?

Som sagt, jag har inte superkoll på den här försäkringen, men det låter för bra för att vara sant. Det innebär att jag kan begränsa risken av en short dramatiskt, medan dra nytta av den exponentiella nyttan om jag lyckas med en short.

EDIT: Jag hittade nu det du hänvisar till och du har nog missuppfattat det hela. https://www.investopedia.com/ask/ans...quirements.asp

Det du pratar om är "Minimum Margin Requirements". Det innebär att du behöver ha 150% av värdet på din shortposition i kontot. Men du kan fortfarande förlora mer än det.

Så ditt exempel är helt enkelt fel, om det vore sant så skulle alla shorta med minimal risk för exponentiell vinst.
Senast redigerad av panchoo 2021-02-06 kl. 19:06.
Citera
2021-02-06, 19:08
På måndag blir det 🚀 🚀🚀🚀🚀🚀

Vilket jävla rally det kommer bli woop woop, och sedan efterfest med champagne.
Citera
2021-02-06, 19:27
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Bara för att du är en självisk roffare som inte tror på en bättre framtid, betyder inte att alla är det. Gamestop var väl blankad på 4 dollar och efter det nådde den inte 4 dollar igen. Så blankarna måste ju rimligtvis ha förlorat och fortfarande förlorar pengar? Något annat är väl inte matematiskt rimligt? En hel hög kontrakt gick väl ut igår med? Jag har inga siffror men det kanske du har?

Enligt vad jag läst så gick Melvin Capital in på 40 dollar och hade 20 dollar som target. Hittar ingen källa, du får ta det för vad det är.
Citera
2021-02-06, 19:35
Medlem
Han snubben som yra ovanför att man kan blanka en aktie på 40$ och endast förlora pengar upp till 60$ pratar i nattmössan. Finns inget belägg för detta, däremot vet jag inte hur mycket man kan förlora på en blankning om kursem drar iväg åt helsike uppåt.

Detta har ju hänt titt som tätt innan, ni som var med i Fingerprint vet ju hur vi åkte bergodal-bana bland blankningar och skandaler.

Jag äger 4st GME, har ett gav på 130$~ efter att ha snittat ner mig. Jag har dock engagerat mig, jag har ring till usa, gme och pratat in meddelande på deras telefonsvarare om att ha ett akut aktieägar-möte. Jag har även skicka email till de som har han om kontakten med aktieägarna om utvärdering kring aktiehandeln/manipulation.

Vi vill rösta om en omvänd-splitt. Det man gör då är att man tar in alla aktier och då måste blankningarna tvångsinlösas. Skulle detta hända sitter hedgefonderna på gärsgårn rejält, värre än vad de redan gör. Finns flera vägar att gå här för oss aktieägare.

Nu tänker du säkert och undrar vad fan jag sysslar med, men för mig är det mer än pengar. Asen har blivit tagna med fingrarna i syltburken, och de skall straffas hårt!!

Verkar vara många "matematiker" som räknat på detta och kollat historiken bland sälj/köpen och kommit fram till att man omöjligt kunnat kommit ur sina blankningspositioner. Möjligtvis några ynka %.

Men vad vet jag, jag är bara en dum apa med släthjärna. Men jag gillar aktien. Obs inget finnansielt tips.

EDIT: Stavfel skriver på mobilen.
Senast redigerad av Jonny.Boj 2021-02-06 kl. 19:41.
Citera
2021-02-06, 20:22
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
däremot vet jag inte hur mycket man kan förlora på en blankning om kursem drar iväg åt helsike uppåt.

Jag förlorade 30 tusen på två timmar innan jag paniksålde min position för en massa år sedan. Förlusterna hade kunnat bli flera hundra tusen sade min bankman.
Citera
2021-02-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag förlorade 30 tusen på två timmar innan jag paniksålde min position för en massa år sedan. Förlusterna hade kunnat bli flera hundra tusen sade min bankman.

Använd alltid Stop Loss. Shorts är farliga som fan, det enklaste är att bara undvika skiten som småsparare. Bra att du tog dig ut och inte satt kvar som många annars gör.

Citat:
Finns inget belägg för detta, däremot vet jag inte hur mycket man kan förlora på en blankning om kursem drar iväg åt helsike uppåt.

Du kan förlora "oändligt" med pengar
Senast redigerad av hyperbeast 2021-02-06 kl. 21:17.
Citera
2021-02-06, 21:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Tack för svar
Går ur sina positioner?
Men aktien steg ju på slutet och efter stängning? Alltså köpordrar kom ju in i mängder?
Jag fattade inte riktigt vad du menade där?
Ja kursen stiger när man går ur en blankning. Man återköper blankade aktier.
Daytraders satt rimligen med korta positioner under slutet på dagen.

Kan ha varit något annat också som hände. Inte bara daytraders som agerar i slutet av dagen.
Hade det varit sista handelsdagen i månaden eller kvartalet så finns andra skäl till rörelse i slutet av dagen.
Lönsamhetspåverkande nyheter som kommer i slutet på dagen kan också påverka. Men det är ju inte aktuellt att det skulle påverka GME. Kursen har ju inte med lönsamhet att göra.

Om någon lägger en stor order på calls skulle det kunna leda till kursökning. Men jag har lite svårt att se det hända. Men man skall väl aldrig säga aldrig.

Citat:
Hittade inläggen jag syftade på.
Ser inte riktigt att det jag skriver ovan skulle kollidera med trådåns.
Citera
2021-02-06, 21:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Han snubben som yra ovanför att man kan blanka en aktie på 40$ och endast förlora pengar upp till 60$ pratar i nattmössan. Finns inget belägg för detta, däremot vet jag inte hur mycket man kan förlora på en blankning om kursem drar iväg åt helsike uppåt.
Du får ju en förklaring. Om du menar att det är något fel i den varför anger du inte vad felet är då.
Är det så enligt ditt förmenande att mäklare INTE täcker positionen när margin är förbrukad?

Nu ser det ut som du inte klarar av att ta emot förklaringen eller klarar av enkla förklaringar. Och bara yrar på slagordsnivå.

Citat:
Asen har blivit tagna med fingrarna i syltburken, och de skall straffas hårt!!
WSB eller?

Citat:
Verkar vara många "matematiker" som räknat på detta och kollat historiken bland sälj/köpen och kommit fram till att man omöjligt kunnat kommit ur sina blankningspositioner. Möjligtvis några ynka %.
Varit ganska stor omsättning. Inga problem att komma ur blankade positioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in