2021-01-31, 11:53
Medlem
Nightcr4wlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Svårt att svara på dessa frågor, Melvin Capital gick ur redan i onsdags till en stor förlust. Du kan enkelt googla fram det.

Nu verkar det vara en massa småsparare som har gått short i GME och på så sätt står "småsparare mot småsparare" i nuläget. Shortsen lär vinna förr eller senare.
Du är en mytoman. Ligger du kort i GME? Antingen har du ett ekonomiskt intresse som driver dig till att författa denna smörja till propaganda eller så har du någon sorts patologisk böjelse för att sprida desinformation.

https://omni.se/blankarna-kvar-i-gam...arder/a/lEvjLL

https://www.cnbc.com/2021/01/29/game...this-year.html

Citat:
GameStop remained the most-shorted name in the market as short interest as a percentage of shares available for trading stands at 113.31%, S3 said.
Senast redigerad av Nightcr4wler 2021-01-31 kl. 11:56.
Citera
2021-01-31, 12:01
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv

Aktien är nu blankad till ungefär 60 % och därmed inte överblankad längre.

Källa? Sett alla möjliga siffror från privata analytikerfirmor. Allt från 100 % till 250 % och jag litar inte på någon. Vi får officiella siffror först 9 februari tror jag.

Eftersom freefloaten har minskat så lär det ta längre tid att täcka blankningarna.
Citera
2021-01-31, 12:02
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Var kan jag blanka denna?

Stora utländska banker tillåter det. Du måste ha jädra mycket säkerhet och de kommer stänga din position väldigt snabbt om det går åt fel håll.
Citera
2021-01-31, 12:02
Medlem
Oavsett vad som händer har så har blankare förlorat miljarder dollar. Jag som ”småsparare” köpte 10 aktier för 132 dollar och sålde av 4 under gårdagen (325 dollar) för att täcka insatsen. 6 aktier kommer jag att hålla till dess att hedgefundmanagers går ut och gråter i tv igen, som de gjorde förra veckan. Jag undvarar gärna dessa 18k i vinst för att se det hända.
Citera
2021-01-31, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightcr4wler
Du är en mytoman. Ligger du kort i GME? Antingen har du ett ekonomiskt intresse som driver dig till att författa denna smörja till propaganda eller så har du någon sorts patologisk böjelse för att sprida desinformation.

https://omni.se/blankarna-kvar-i-gam...arder/a/lEvjLL

https://www.cnbc.com/2021/01/29/game...this-year.html

Ingen vet väl egentligen hur mycket som är blankat fortfarande.
Informationen om hur mycket som är blankat är väl någon vecka gammal.

S3 Partners använder väl bara nån algoritm för att få ett ungefär hur mycket som är blankat.
Citera
2021-01-31, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Källa? Sett alla möjliga siffror från privata analytikerfirmor. Allt från 100 % till 250 % och jag litar inte på någon. Vi får officiella siffror först 9 februari tror jag.

Eftersom freefloaten har minskat så lär det ta längre tid att täcka blankningarna.

En del verkar räkna i procent på free float medan andra räknar på samtliga aktier vilket bidrar till den stora spreaden.
Citera
2021-01-31, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firefero
Ingen vet väl egentligen hur mycket som är blankat fortfarande.
Informationen om hur mycket som är blankat är väl någon vecka gammal.

S3 Partners använder väl bara nån algoritm för att få ett ungefär hur mycket som är blankat.

https://seekingalpha.com/article/440...aTiioYoIc3FMKY
Citera
2021-01-31, 12:08
Medlem
Zlatan.s avatar
Oerhört spännande vecka framför oss. Hypen över, jo tjena. Redditråden bra växer och växer, billboards köps upp i New York och jag är övertygad att människor som missade förra veckan kommer hoppa på efter att ha läst på över helgen. DeepFuckingValue, som var en av krafterna som startade ligger fortfarande kvar med sitt innehav trots miljoner dollar i vinst. Asiatiska marknaden kommer antagligen hoppa in i gamet nu i veckan, var någon dollarmiljonär där som skulle köpa en stor andel. Det kan nog ge luft under vingarna för aktien. Sen kanske den inte når extrema nivåer som 3000 dollar som vissa tror men 1000 dollar är absolut realistiskt.

Hade inte RH infört köprestriktioner hade den antagligen redan legat över 500. Om köpare nu hittar till andra börsmäklare istället ger det ytterligare en skjuts. Det här fått en så enorm global spridning att det inte kommer dö ut på måndag pang boom som folk här i tråden tror.
Citera
2021-01-31, 12:09
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
En del verkar räkna i procent på free float medan andra räknar på samtliga aktier vilket bidrar till den stora spreaden.

Jo och att vi egentligen inte vet vare sig hur mycket som är blankat och vilken free floaten är. Allt är uppskattningar.
Citera
2021-01-31, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Ingen verkar vara helt säker på var deras GME-aktier är registrerade, tydligen inte på Värdepappercentralen (Euroclear) i varje fall. Och det är känt att man i USA inte får köpa mer än några få GME-aktier medan det i Sverige tydligen inte finns någon begränsning.

Detta tyder väl på att VM har rätt, åtminstone i princip, att den svenska handeln med GME är virtuell och att t.ex. Avanza tar emot pengar för köp av GME utan att själva köpa aktierna, men står som garant för USA-kursen och betalar ut enligt denna när någon säljer sin "aktie".

Om det nu verkligen blir en kraftig höjning (i USA) så måste Avanza förstås betala, men kan få ekonomiska problem.

De som har köpt GME har anledning att ta reda på hur det förhåller sig, var deras inköp är registrerat.
Jag är nästan helt säker på att större aktörer som avanza inte begränsas på samma sätt som oss enskilda handlare, det ger inte mening.
Citera
2021-01-31, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinusZeDeo
Skit i vinsten och tatuera in en blodig diamant runt ringmuskeln istället 💎🤲
Redan gjort älskling.
Citera
2021-01-31, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theresamay2018