2021-01-20, 01:58
Medlem
Hur går det till,
Vad kostar det,
Vilka städer är värda att välja,
Kan man ställa sig i kö på olika ställen i samma stad,

Kan man välja att ha nyproduktion bara,
Hur många år brukar det ta att få lägenhet,
Om man får det efter 10 år och jag 7 år in köper lägenhet istället, kan jag ge köplatsen till andra?
Citera
2021-01-20, 02:09
Medlem
Först hittar du en sida där man kan ställa sig i kö. Uppsalabostadförmedling för Uppsala eller kanske Stockholmsbostadförmedling. Vet att den i Uppsala kostar 350kr per år, men Stockholms kostar ingenting vad jag vet. Vilken värd att stå i kö på är upp till dig. Dessa sidor brukar dock samla en massa hyresvärdar i en och samma kö. Det finns också andra köer hos hyresvärdarna direkt, har tyvärr ingen koll på det alls.

Att endast välja nyproduktion går jättebra. När du väl är i kön ansöker du intresse på bostäder som är lämpliga för dig. I ditt fall endast nyproduktion om jag tolkar ditt inlägg rätt.

Kötiden varierar väldigt mycket beroende på stad, storlek, hyra och läge. Vet att genomsnittet i Uppsala lutar åt 12-15 år i kötid.

Man kan tyvärr inte heller ge bort sin köplats till någon annan.

Hoppas det har besvarat dina frågor TS och lycka till med bostadssökandet!
Citera
2021-01-20, 02:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Vilka städer är värda att välja,

Ingen, så klart. Det här landet vill man ju inte bo i, men... .. .

Citat:
Kan man ställa sig i kö på olika ställen i samma stad,

Kan man välja att ha nyproduktion bara,
Hur många år brukar det ta att få lägenhet,
Om man får det efter 10 år och jag 7 år in köper lägenhet istället, kan jag ge köplatsen till andra?

Flera olika städer ska inte vara något problem.

Och om du inte är luspank: ställ dig Stockholm. Det är bra att ha. Ang. år så är det ju 20-25 år i Stockholm för en ganska "bra" lägenhet. I den sk. "innerstan" får man nog tom räkna med 30+ för ok lägenheter. Men jag är inte så uppdaterad på siffrorna. Kanske att det går att få en etta i en förort ganska långt ut på 4-6 år. Särskilt på sommaren kanske. Inte 100. Rivningskontrakt är ju lättare också, så klart.

Kör hårt! Om ~58 år sitter du där med en tvåa i Gamla Stan med utsikt över Stockholms ström.

Tja, du behöver ju inte söka några andra än nyproduktioner om det är det du vill ha.

Ställ dig i några riktigt små privata värdars köer. Det finns säkert listor på såna tillgängliga någonstans. Dom är gratis oftast/alltid. Man brukar behöva logga in gång per år bara, eller så.
Citera
2021-01-20, 03:50
Medlem
Ställ dig i kö i alla städer du känner att du kan tänka dig bo i och några till. Är du ung så välj flera studentstäder.

Ställ dig i alla köer i dessa städer.

Spara en lista med alla dessa hemsidor och ha samma inloggningsuppgifter på samtliga. Det blir omöjligt att komma ihåg alla hemsidor och dessutom olika inloggningsuppgifter

Sätt ett datum varje halvår eller nånting där du loggar in på alla.
Citera
2021-01-20, 03:56
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nigbigga
Först hittar du en sida där man kan ställa sig i kö. Uppsalabostadförmedling för Uppsala eller kanske Stockholmsbostadförmedling. Vet att den i Uppsala kostar 350kr per år, men Stockholms kostar ingenting vad jag vet. Vilken värd att stå i kö på är upp till dig. Dessa sidor brukar dock samla en massa hyresvärdar i en och samma kö. Det finns också andra köer hos hyresvärdarna direkt, har tyvärr ingen koll på det alls.

Att endast välja nyproduktion går jättebra. När du väl är i kön ansöker du intresse på bostäder som är lämpliga för dig. I ditt fall endast nyproduktion om jag tolkar ditt inlägg rätt.

Kötiden varierar väldigt mycket beroende på stad, storlek, hyra och läge. Vet att genomsnittet i Uppsala lutar åt 12-15 år i kötid.

Man kan tyvärr inte heller ge bort sin köplats till någon annan.

Hoppas det har besvarat dina frågor TS och lycka till med bostadssökandet!
Stockholms bostadskö kostar.
Citera
2021-01-20, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Stockholms bostadskö kostar.

Tack för informationen, visste inte det.
Citera
2021-01-20, 04:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Hur går det till...
Det är så olika.

En del har köer, med eller utan betalning, hos andra får du ha koll och söka aktivt. Är det en studentlägenhet gäller visst, och så vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in