2021-01-19, 22:55
Medlem
aaerligs avatar
Bakgrund:

Testat regelbunden träning och kost. Studerar och jobbar deltid. Längre och krävande utbildning men slappt jobb. Studierna går bra, ej stressad överlag men dock i perioder innan tentor. Uppskjutarbeteende men lättlärd. Troligtvis lätt/måttligt deprimerad i många år. Testat KBT för sömn i yngre ålder, hade då sömnproblem.

Situation:

Jag är trött nästan hela tiden. Tung i kroppen. Somnar i föreläsningssalar, på kortare bussträckor, direkt efter jobbet och ibland på jobbet. Har jag en tidig tid att passa somnar jag garanterat när jag kommer hem igen. Mycket svårt att vakna efter en natts sömn. Hade kunnat sova 12-14 timmar men tvingar mig upp efter mellan 6 och 9 timmars sömn. Inga viktproblem - så troligtvis ingen hypotyreos. Har tidigare kunnat stå ut men för tillfället går det ut delvis över studierna och det är oacceptabelt.

Lösning?
Ja, detta är ju min fråga. Olagligt eller ej är irrelevant men tillgången bör vara relativt god - alternativt laglig att importera.

Amfetamin fungerar - men ger i längden ovälkomna effekter (dysfori primärt). Kan enbart använda detta i kortare perioder. Vore metylfenidat en bättre långsiktig lösning?

Tagit l-tyrosin och rosenrot i perioder. Fungerar delvis, men svagt. Tappar dessutom effekten och jag (samma med amfetamin) hamnar i skov där jag är pigg i en månad och utslagen i två veckor.

Så långt sträcker sig dessvärre min kunskap.

Finns det andra alternativ? Exempelvis modafinil i längre perioder? L-DOPA? SNRIs som Venlaflaxin? Lågdos tramadol dagligen? Kratom?

Vore tacksam om någon har något att rekommendera. Antingen om ni själva har samma problem, eller kanske överdriven pigghet som bieffekt av er egen medicinering (detta vore ju då inte en bieffekt för mig). Cannabis eller andra allt för sinnesförändrande substanser är jag inte intresserad av, jag måste vara relativt nykter för att kunna studera.

Mvh aaerlig
Citera
2021-01-19, 22:59
Medlem
Asmodeusvults avatar
En god vän har samma problem. Han verkar ha testat allt.

Nyligen köpte han en sån där apparat som folk med sömnapné använder, men med funktion för att förbättra syreupptagningen (eller dylikt - har ej riktig koll) medan han sover.

Kan kolla om det hjälpt honom och återkomma i tråden.
Citera
2021-01-19, 23:00
Medlem
megacoolmans avatar
Följer den här tråden med intresse, då jag har liknande problem.
Citera
2021-01-19, 23:02
Medlem
Du har inte testat vanligt kaffe, alt energidryck?

Jag upplever även att vitaminer hjälper. Extra starka D-vitamin, C-vitamin och magnesium.

Och sömn så klart, minst 7 h i sträck. Men ej över drygt 8 h.
Citera
2021-01-19, 23:03
Medlem
Hamleyss avatar
Många är trötta den här tiden av året, Har du varit så här trött länge?
Funkar sommaren bättre?
Citera
2021-01-19, 23:03
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult

Nyligen köpte han en sån där apparat som folk med sömnapné använder, men med funktion för att förbättra syreupptagningen (eller dylikt - har ej riktig koll) medan han sover.

Jag har en sådan, men den fick jag av sjukvården utan kostnad.
Tyvärr är den lite bökig att använda då jag snurrar runt mycket i sängen plus att den låter lite mycket. Så jag har inte kunnat utvärdera riktigt.
Citera
2021-01-19, 23:05
Medlem
+ kom igång ordentligt på morgonen. Så att du vaknar! Sval dusch, kaffe, promenad, frisk luft.
Citera
2021-01-20, 00:43
Medlem
aaerligs avatar
Som nämnt har jag testat det mesta och söker i första hand tips om naturläkemedel/läkemedel/droger som antingen stimulerar adrenalin/noradrenalin/dopamin (men fungerar långvarigt) eller någon typ av somnogenhämmare likt kaffe (adenosinreceptorantagonist, tror jag).

Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult

Gärna! Tack. Jag snarkar och det är inte helt omöjligt att jag har sömnapné även om sängpartner(s) inte lagt märke till detta. Men å andra sidan sover väl de också, mestadels.

Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Du har inte testat vanligt kaffe, alt energidryck?

Jag upplever även att vitaminer hjälper. Extra starka D-vitamin, C-vitamin och magnesium.

Och sömn så klart, minst 7 h i sträck. Men ej över drygt 8 h.

Yes, tar mellan 600 och 1000mg de dagar jag behöver. På helger/vilodagar försöker jag vara utan för att hålla toleransen nere. Somnade under första föreläsningen idag efter frukost och 400mg koffein.

Tar vitaminer av hyfsad kvalitét samt extra tillskott som gurkmeja, rosenrot, MSM, DMAE, fiskleverolja. Annars bra tips.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Många är trötta den här tiden av året, Har du varit så här trött länge?
Funkar sommaren bättre?

Jag är tröttare på vintern ja, men jag är onormalt trött även på sommaren. Ja, kanske 10 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Binary
+ kom igång ordentligt på morgonen. Så att du vaknar! Sval dusch, kaffe, promenad, frisk luft.

Gör just detta. Håller mig pigg i 1-2 timmar, sedan somnar jag i soffan, på bordet eller i föreläsningssalen.
Citera
2021-01-20, 00:58
Medlem
neuron-drones avatar
Är du kille är det ovanligt att du blir tjock av hypotyreos. Vanligare att man tappar aptiten och hamnar i svält. Enkelt blodprov. Iofs kan man ha det med relativt normala värden, men allt avvikande är suspekt. Man måste kolla vad man hade för värde för normalvärdet är för stort och alla som har andra halvan av normalvärdet är krassliga.

Sömnstudie. Dålig djupsömn, snarkningar (igen man kan vara smal) eller massa uppvakningar pga störning utifrån som man sedan glömmer. Ofta är det husdjurets fel. Och utesluta den delen av narkolepsi man kan ha utan de andra symptomen, det låter inte som en riktig sjukdom men är det.

Annars skulle jag själv testa Modafinil. Verkar ju inte lika stressande som speed.

Sedan kolla vitamin B9, B12 och D, kanske järn.

Jag funderade på att testa Modafinil för jag är så slö, så kom det fram att jag var sjuk på riktigt.
Citera
2021-01-20, 02:08
Medlem
Flashbackwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Bakgrund:

Testat regelbunden träning och kost.

Vilken sorts träning och hur länge?
Tränat för mycket (överträning) eller för lite?
Det kan ta lång tid innan träning ger effekt.
Har du testat tung styrketräning 3-5 dagar i veckan i 1-2 års tid?
Intensiv kondition typ HIIT under lång tid?

Har du kollat testosteronnivån?

Kanske testa kreatin, även om du inte tränar kan det ha en uppiggande och antidepressiv effekt 5g/dag.

Köp en ljusterapilampa och använd på vintern.

Zink, magnesium och B-vitaminer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in