Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
En fråga. Hur löser man då situationen med presenter och julklappar? Är det för att företaget inte vet vem den ursprungliga köparen är om man har ett kvitto? Den saken är dock på väg att lösas i.o.m. att allt fler företag skickar kvitton via mail. Skulle de då kunna neka någon som fått något i present med hänvisning till att man inte är samma person som kvittot skickades till?
// CC
Om din TV som du fick i julklapp av din bror skulle gå sönder så kan ni säkert gemensamt gå till butiken så löser sig garanterat ärendet. De vill ju så klart ha nöjda kunder. Den här typen av saker ger man ju bara till de absolut närmaste, barn, föräldrar, sambo eller syskon. Ibland kan man ju få ett uppdrag av föräldrarna att köpa en elektronikpryl och vilket namn som man sätter på kvittot har kanske mindre betydelse skulle jag tro. Däremot så kan det bli problem om man köper varan av en främling...
Citat:
Ursprungligen postat av
torkskap1
Jag tror inte den är stulen, men skadar ju aldrig att undersöka saken. Jag vill ju undersöka så serienummer på kvittot stämmer överens med mobilens, att mobilen var helt ny när den köptes och dylikt.
Jag ska inte sälja någon mobil alls. I så fall hade jag skrivit det i huvudinlägget..
TS, nu när du redan har köpt varan så är det för sent att fundera på om den är stulen eller inte. Om det visar sig att det är stöldgods, vad har du tänkt göra då? Om jag var butik så skulle jag reagera som de flesta andra i denna tråd och tro att du försöker tvätta en stulen mobil. De kan säkert hitta ett kvitto på att de har sålt en telefon med serienummer 0123456789. Det kan ha bytt ägare 3 gånger innan du kom över den. Om du lyckas med att plocka ut ett kvitto så betyder det inte nödvändigtvis att telefonen inte är stulen. Du kan aldrig hävda god tro utan bli dömd för häleri. Om inte säljaren ville ge dig ett kvitto så kan du utgå från att det är något lurt med din lur...