• 1
  • 2
2021-01-21, 10:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Jag köpte en mobil begagnat som personen innan köpte på Elgiganten.

En bekant som arbetat på Elgiganten Phonehouse förr sa till mig att jag kan få ut kvittot för den om jag tar med telefonens förpackningslåda där serienummer och dylikt står till en Elgiganten-butik.

Det skulle inte spela någon roll heller om det är en helt annan Elgiganten eller Phonehouse-butik i en annan stad.

Någon som vet om det verkligen stämmer att man kan få ut kvittot på detta vis, trots att det inte var jag som köpte telefonen från början på Elgiganten?

Jag kan ha fel men ett kvitto är väl en värdehandling, jag tror att enbart personen som köpte produkten kan få ut kvittot.
Citera
2021-01-22, 07:43
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Beroende på hur garantin är utformad så kan den gälla enbart den ursprungligen köparen.

Konsumentvägledare Piteå komun. Oftast gäller garantin bara för den första köparen. https://www.pitea.se/Anstalld/pitekv...vid-privatkop/

PC för alla. Garantin gäller ibland. Om den dator, mobiltelefon eller smart-tv som du har köpt begagnat går sönder är du dock inte helt chanslös. Den treåriga reklamationsrätten försvinner visserligen, men de flesta butiker erbjuder även frivilligt en egen garanti som är mer generös. Om den ska gälla vid begagnatköp bestämmer butiken själva, men många butiker gör det.
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.69...-kopa-begagnat

Hallå konsument, Vad är garanti? En garanti är ett löfte från företaget att det du köper ska fungera under en viss tid. Det är frivilligt för ett företag att lämna en garanti och företaget bestämmer självt hur reglerna för garantin ser ut. För att du som konsument ska kunna använda garantin behöver du bevisa att det är fel på varan eller tjänsten.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/garanti/

Som jag tolkar alla de tre länkarna så är garanti frivilligt från företaget och de anger själva villkoren. Däremot så kan de inte börja mixtra i efterhand utan det som gällde vid köpögonblicket är det som gäller.

En fråga. Hur löser man då situationen med presenter och julklappar? Är det för att företaget inte vet vem den ursprungliga köparen är om man har ett kvitto? Den saken är dock på väg att lösas i.o.m. att allt fler företag skickar kvitton via mail. Skulle de då kunna neka någon som fått något i present med hänvisning till att man inte är samma person som kvittot skickades till?

// CC
Citera
2021-01-22, 09:35
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Mobilen behöver inte lagas eller så, men det känns ändå bra att ha kvittot så att man vet att allt står rätt till, liksom.

Men det är alltså möjligt för mig att få ut kvittot på det här sättet tror ni?
Kvitto ska du få av den du köpte mobilen av.

Men tråden verkar gälla att ordna kvitto på en stulen mobil för att sälja den lättare på blocket?
Citera
2021-01-22, 09:47
Medlem
Citat:
Mobilen behöver inte lagas eller så, men det känns ändå bra att ha kvittot så att man vet att allt står rätt till, liksom.

Men det är alltså möjligt för mig att få ut kvittot på det här sättet tror ni?

Citat:
Ursprungligen postat av y.y

Men tråden verkar gälla att ordna kvitto på en stulen mobil för att sälja den lättare på blocket?

TS, Stå rätt till? Du menar att du vill vara säker på att mobilen ursprungligen köptes vitt av elgiganten?

Som y.y skriver, vill du vara säker på att den du köpte mobilen av var den rättmätige ägaren så skulle du sett till att du fick kvittot av hen, nu verkar det som att du har kommit över mobilen på ett tveksamt vis och vill tvätta den.
Citera
2021-01-22, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y

Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
TS, Stå rätt till? Du menar att du vill vara säker på att mobilen ursprungligen köptes vitt av elgiganten?

Som y.y skriver, vill du vara säker på att den du köpte mobilen av var den rättmätige ägaren så skulle du sett till att du fick kvittot av hen, nu verkar det som att du har kommit över mobilen på ett tveksamt vis och vill tvätta den.

Jag tror inte den är stulen, men skadar ju aldrig att undersöka saken. Jag vill ju undersöka så serienummer på kvittot stämmer överens med mobilens, att mobilen var helt ny när den köptes och dylikt.

Jag ska inte sälja någon mobil alls. I så fall hade jag skrivit det i huvudinlägget..
Senast redigerad av torkskap1 2021-01-22 kl. 11:23.
Citera
2021-01-22, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
En fråga. Hur löser man då situationen med presenter och julklappar? Är det för att företaget inte vet vem den ursprungliga köparen är om man har ett kvitto? Den saken är dock på väg att lösas i.o.m. att allt fler företag skickar kvitton via mail. Skulle de då kunna neka någon som fått något i present med hänvisning till att man inte är samma person som kvittot skickades till?

// CC
Om din TV som du fick i julklapp av din bror skulle gå sönder så kan ni säkert gemensamt gå till butiken så löser sig garanterat ärendet. De vill ju så klart ha nöjda kunder. Den här typen av saker ger man ju bara till de absolut närmaste, barn, föräldrar, sambo eller syskon. Ibland kan man ju få ett uppdrag av föräldrarna att köpa en elektronikpryl och vilket namn som man sätter på kvittot har kanske mindre betydelse skulle jag tro. Däremot så kan det bli problem om man köper varan av en främling...

Citat:
Jag tror inte den är stulen, men skadar ju aldrig att undersöka saken. Jag vill ju undersöka så serienummer på kvittot stämmer överens med mobilens, att mobilen var helt ny när den köptes och dylikt.

Jag ska inte sälja någon mobil alls. I så fall hade jag skrivit det i huvudinlägget..
TS, nu när du redan har köpt varan så är det för sent att fundera på om den är stulen eller inte. Om det visar sig att det är stöldgods, vad har du tänkt göra då? Om jag var butik så skulle jag reagera som de flesta andra i denna tråd och tro att du försöker tvätta en stulen mobil. De kan säkert hitta ett kvitto på att de har sålt en telefon med serienummer 0123456789. Det kan ha bytt ägare 3 gånger innan du kom över den. Om du lyckas med att plocka ut ett kvitto så betyder det inte nödvändigtvis att telefonen inte är stulen. Du kan aldrig hävda god tro utan bli dömd för häleri. Om inte säljaren ville ge dig ett kvitto så kan du utgå från att det är något lurt med din lur...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in