• 4
  • 5
2021-01-19, 16:53
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Ja, jag tycker det kan vara tid att överge begrepp som "höger" och "vänster" i detta sammanhang. I varje skolklass, på varje ort finns det människor som i högre grad än folk i allmänhet tycker illa om sina närmaste medmänniskor – sin familj och sina föräldrar, sina klasskamrater och grannar – och av olika skäl känner hat och hämndlystnad mot dem. I stället föredrar de fiktionens och den kulturella överbyggnadens värld och förlägger sina liv till den så mycket de kan. Och i takt med att samhället medialiseras blir också deras personliga känslor och attityder dominerande i "diskursen". Såväl konst och fiktion som akademisk humaniora blir alltmer kulturkritisk och hatisk mot de personer vars lojalitet och livsvärden ligger utanför mediasamhällets.

Sedan projicerar de detta hat på dem de hatar och leker att de själva är de goda och kärleksfulla genom att fylla fiktionsplanet med tomma feelgood-historier, stämningar och handhjärtan. Det blir kanske tydligast i musik-/artistvärlden med dess idealisering av queerkulturer, men samma tendens finns sedan länge även inom samhällets själva kulturinstitutioner (bibliotek, museer, kultursidor etc) och inte bara hos scenartisterna själva.

Hade de verkligen hyst denna kärlek till nästan som de ständigt berömmer sig av skulle de naturligtvis någon gång också ha frågat sig: hur kan jag bäst bevara det samhälle som har frambringat min familj, min släkt, de människor jag har vuxit upp med? De värderingar som Trump åtminstone spelade på och som gjorde honom och hans väljare så särskilt förhatliga för mediaklassen. Nu är sådana som Todd Lawson – och implicit hans svenska "likar" – ännu mera föraktliga, ännu mer lovligt byte för MSM och sådana som Erika Bjurström.
Ett formidabelt inlägg. Det var länge sedan jag såg en så klarsynt analys av det aningen paradoxala klassförakt som numera genomsyrar media, kulturvärlden, akademin. Det går inte längre att romantisera arbetaren, mannen av folket, vilket får kulturarbetaren att slå in på en väg som kantas av ständiga utfall mot den förmenta ignoransen. Det finns ingen trovärdighet kvar om man ska försöka stå upp för de bredare folklagren. Därför har man fått söka upp nya, mer marginaliserade grupper att gulla med. Att det blivit så kan mycket väl bottna i egna känslor av utanförskap. Samt missunnsamhet, så klart.

Det är nästan garanterat denna strävan efter att distansera sig från "pöbeln", denna i allt högre grad folkfientliga inställning, som får innerstadsakademiker att på pin kiv sympatisera med verklighetsfrämmande, idealistiska element i politiken.
Senast redigerad av Blot-Sven 2021-01-19 kl. 16:58.
Citera
2021-01-19, 17:20
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson
SVT har kört en hel del radikalt, anti-trump fake-news spam senaste tiden, med en kraftig ökning av falska nyheter sedan händelserna vid Capitolium.

Trots detta så tydligt politiskt vinklade nyhetsflöde så får de kritik av andra judiska nyhetskanaler (bl.a av ärkeäcklet Wolodarski) för att de är för "neutrala" i sin rapportering.

Samtidigt stängs alternativa medier av från varje tänkbar plattform. Sedan undrar liberaler och vänsterextrema varför allt fler ser våld som en rättfärdigad metod

Senste tiden? Snarare senaste 5 åren. Det har väl inte gått en dag utan 2 minuter av Trumphat (1984 hallå hallå)?
Det har varit ganska unisont mellan samtliga Dinosauriemedier.

Jag tror inte liberaler och vänsterextrma undrar, jag tror de vill ha en blodig revolution, de tror verkligen att Poliser, Soldater, antifa och muslimska gangsters ska skydda de när en sådan kommer.

“Those who make peaceful revolution impossible will make violent revolution inevitable."

men som tur är så skiftar nu alla som räknas bort från vänsterns massmedia och vänsterns sociala medier. Alternativen växer så det knakar.
Citera
2021-01-19, 17:57
Medlem
PK-befriads avatar
Lögner, överdrifter och personangrepp, det är sådant man kan förvänta sig av PK-hjärntvättade fruntimmer och artikeln är producerad av tre sådana. Hoppas de sätter negerkuken i halsen.
Citera
2021-01-19, 20:58
Medlem
Ördögs avatar
Kritikstorm mot SVT:s formulering om Trumpsupporter: "Stinker av förakt"
https://samnytt.se/kritikstorm-mot-s...nker-av-forakt
Senast redigerad av Ördög 2021-01-19 kl. 21:23.
Citera
2021-01-19, 21:30
Medlem
Vet inte om nån sitter och har samlat ihop alla artiklar och tv-program som skapats dom sista säg 20 åren som visar hur media betett sig. Om inte, så hoppas jag att vi alla sparar utklipp och skärmdumpar.
Historiker måste kunna göra böcker som framtida barn får läsa i skolan.
Citera
2021-01-21, 04:01
Avstängd
Norska NRK sände inför valet en mycket hyllad serie där Norsk-Amerikanen Thomas Seltzer återvände till sina uppväxtplatser och hälsar på släktingar och barndomsvänner. När Thomas Seltzer växte upp i USA på 70-talet var det en framgångssaga, det är det inte längre. Industrin har lagt ned han finner vänner och släktingar som är arbetslösa, förtidspensionerade eller så har de dött av opioidmissbruk (det har tagit livet av 400 000). Men Trump ser de som en frälsare som skall återuppliva den föråldrade industrin

https://tv.nrk.no/serie/uxa-thomas-seltzers-amerika
Citera
2021-01-22, 10:24
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ett formidabelt inlägg. Det var länge sedan jag såg en så klarsynt analys av det aningen paradoxala klassförakt som numera genomsyrar media, kulturvärlden, akademin. Det går inte längre att romantisera arbetaren, mannen av folket, vilket får kulturarbetaren att slå in på en väg som kantas av ständiga utfall mot den förmenta ignoransen. Det finns ingen trovärdighet kvar om man ska försöka stå upp för de bredare folklagren. Därför har man fått söka upp nya, mer marginaliserade grupper att gulla med. Att det blivit så kan mycket väl bottna i egna känslor av utanförskap. Samt missunnsamhet, så klart.

Det är nästan garanterat denna strävan efter att distansera sig från "pöbeln", denna i allt högre grad folkfientliga inställning, som får innerstadsakademiker att på pin kiv sympatisera med verklighetsfrämmande, idealistiska element i politiken.

Det är ju också att inbilla sig att man fortfarande "gör revolt". Att man har sin position till låns, att man har kämpat i någon existentiell anda, om man låter bakåtsträvande krafter ta över eller börjar lyssna på vanliga svenskar som ser invandringens mörka och utbredande konsekvenser. Denna nerviga sida av vänstern, som om man någonstans vet om att man ruckat på allting som samhället är och ska vara som i sig självt, och att de nu konstgjorda normerna och värderingarna inte kan finnas kvar om man skulle romantisera om arbetaren, mannen på gatan, igen. Man jävlas för sakens skull, som du så bra beskriver.
Koden att låta invandraren vara i fred oavsett vad invandraren för med sig in i landet bygger på att han och hans förfäder redan har blivit så ifrågasatta (utifrån hudfärgen) att nu orkar de inte mer. Därför sympatiserar man med honom och går med på att somliga "Ideal" går före allting annat i det man tror sig bygga genom att försöka ändra om ord och verklighetens motiv.

Samtidigt ser man inte att det egna "utanförskapet" har lett en in på vissa och farliga vägar, till skillnad från när den påstått avundsjuke och misslyckade SD-väljarens "utanförskap" kan generera föraktfulla artiklar och reportage. Men det för att det akademiska och det kulturella livet har plockat upp det och gjort det till synes intellektuellt vackert och avancerat, vilket numera sitter i väggarna och kommer med så många möjliga förmåner och beundran att blott "utanförskapet" under blir det hemska som ska visas upp i syfte att skrämma bort kritik och vara moral-klunkar åt egot.
Att PK-samhällets aktörer är maniskt rädda för kritik och oliktänkande har ju avslöjat dem redan där.
Senast redigerad av -GG 2021-01-22 kl. 10:45.
Citera
2021-01-22, 13:02
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GTFO-Foreigner
Senste tiden? Snarare senaste 5 åren. Det har väl inte gått en dag utan 2 minuter av Trumphat (1984 hallå hallå)?
Det har varit ganska unisont mellan samtliga Dinosauriemedier.

Jag tror inte liberaler och vänsterextrma undrar, jag tror de vill ha en blodig revolution, de tror verkligen att Poliser, Soldater, antifa och muslimska gangsters ska skydda de när en sådan kommer.

“Those who make peaceful revolution impossible will make violent revolution inevitable."

men som tur är så skiftar nu alla som räknas bort från vänsterns massmedia och vänsterns sociala medier. Alternativen växer så det knakar.

Mycket bra formulerat!
Vilka ska msm hata nu när DJT blivit "bortröstad"?
Det är ett väldigt stort tomrum han lämnar efter sig nu, ur medias synvinkel.
För inte lär det väl bli Joe Biden som blir ny måltavla?
Svensk medias antikonservativa agenda är för mig rätt klarlagd. Hur långt propagandan och hjärntvätten är gången blev lätt att beskåda när dom ger än sån som Barack Obama fredspriset, uppenbarligen inte på grund av hans politik utan snarare pga. hans hudfärg och de "rätta" värderingarna han besitter.
Kanske, med lite tur så gör detta tomrum att att msm säljer ännu färre lösnummer och med tiden tappar mer och mer av sin ekonomiska status.
Citera
2021-01-22, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
Varför har USA egentligen blivit så polariserat i och med Trump? Jag tänker att de som röstade på honom, måste ju också ha röstat på Bush och andra republikaner och då var det inte så farligt splittrat. Även om nu Bush startade ett krig som dock var kontroversiellt.

De som röstade på Trump är inte republikaner. Det är en folkrörelse. Var dessa tar vägen nu återstår att se.
Citera
2021-02-01, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
I min yrkesmässiga och sociala bekantskapskrets (övre ekonomiska och sociala skikten) så är det förhållandevis tydligt att det är de "närande" i samhället som i huvudsak sympatiserar med de politiska ståndpunkterna SD och Trump representerar (även om de kan ha svårt för person) och omvänt de "tärande" i samhälleligt avseende som sympatiserar med Biden, Centern, MP, Vänstern osv och då mer mot emotionell bevekelsegrund. En hel del av dessa "tärande" har hela sin utkomst av skattemedel (heltidsakademiker, arbeten inom det offentliga eller det offentliga som största uppdragsgivare, kulturarbetare osv). Dvs närmst det omvända mot vad som Svt och medier i allmänhet försöker få det att framstå som.

För er som inte vet vad som avses med närande respektive tärande så är det bara att googla. Jag räknar heller inte in ungdomar här ovan då de skall vara vänster eller i vart fall radikala i någon form tills de avslutat sina studier (som tärande), annars är något fel på dem.

Hur kan du ens prata om närande och tärande, när det bevisligen är så att samhället inte fungerar utan både och?
Vad skulle Sverige gjort utan sjuksköterskor och lärare under pandemin? Då hade det på riktigt rasat.
Citera
2021-02-02, 17:54
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Hur kan du ens prata om närande och tärande, när det bevisligen är så att samhället inte fungerar utan både och?
Vad skulle Sverige gjort utan sjuksköterskor och lärare under pandemin? Då hade det på riktigt rasat.

...det finns absolut yrken som bidrar till samhället och som kan vara motiverade att betala ur skattekassan, men det gäller långt ifrån alla och istället sväller de icke operativa (no pun intended) och betydligt mer tveksamma lagren av ineffektiva mellanskikt i den skattefinansierade offentliga sektorn - de är tärande. Det enda som är säkert är att det är de hårt arbetande närande nettoskattebetalarna utanför den offentliga sektorn och bidragskollektivet som håller dessa under armarna, och när de tröttnar så är det över.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in