2021-01-18, 17:24
Medlem
Skulle tina kyckling förra måndagen , ställde in formen med kycklingvingar i ugnen för att tina .. hade ingen plats på diskbänken .. upptäckte skiten igår när jag skulle värma en fryspizza.
Ramlade baklänges av stanken och haft fönstren öppna hela dagen idag .. men det luktar fan ännu..
Obeskrivligt äcklig lukt. Hur får man bukt med skiten? Ska jag skaffa en ozongenerator?
Hällt ut en liter ättika i några formar som jag placerat på strategiska platser .. men verkar inte g öra skillnad
Citera
2021-01-18, 17:26
Medlem
f30malmos avatar
Usch vad äckligt. Men använd ugnsrengöring och hetta upp ugnen så borde det försvinna.
Citera
2021-01-18, 17:36
Medlem
Jahbrahs avatar
Sätt in ett gäng kycklingar och brassa på som fan, så luktar det göttfräsch sen. Eller baka bullar.
Citera
2021-01-18, 17:55
Medlem
borrizs avatar
Ett husmodersknep är att använda såpa:
Grumme skriver:
En ugn som fått matspill i sig rengörs genom att gnidas in med koncentrerad såpa.
Värm sedan ugnen till 100 grader och stäng av den.
Låt svalna och torka ur med en fuktig trasa.
https://www.grumme.se/stadtips/sapatips/
Citera
2021-01-18, 18:26
Medlem
Ballcancers avatar
gör såhär. blanda i en flask ättika, diskmedel och vatten. Bland sen i en annan skål eller liknande bikarbonatspasta. Alltså bikarbonat med vatten som du blandar till en pasta.. Smeta på denna pastan i ugnen så gott det går. låt vara där kanske en timme. Sen sköljer du av med vatten. Efteråt kan du spraya och göra rent med ättikspräyen. Ättika tar bort bakterier och dödar lukt. Går att använda överallt. Blir skitrent o fint.
Citera
2021-01-18, 18:33
Medlem
SpiceDiamonds avatar
Det är bara att käka upp kycklingvingarna så lär du komma till himmelriket
Citera
2021-01-18, 18:52
Medlem
megacoolmans avatar
Haha! Påminner mig om den gången jag köpt en brieost och glömt lägga in den i kylen. Den låg kvar i min inköpskasse i minst en vecka mitt i högsommaren.
Tyckte det var konstigt att jag inte hittade den i kylen efter någon dag, men tänkte att jag kanske glömt kvar den på bandet i affären.
Det tog ett tag innan jag kom på var stanken kom ifrån...

Men din ugn tror jag fixar sig om du kör den på hög värme ett tag.
Citera
2021-01-19, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Skulle tina kyckling förra måndagen , ställde in formen med kycklingvingar i ugnen för att tina .. hade ingen plats på diskbänken .. upptäckte skiten igår när jag skulle värma en fryspizza.
Ramlade baklänges av stanken och haft fönstren öppna hela dagen idag .. men det luktar fan ännu..
Obeskrivligt äcklig lukt. Hur får man bukt med skiten? Ska jag skaffa en ozongenerator?
Hällt ut en liter ättika i några formar som jag placerat på strategiska platser .. men verkar inte g öra skillnad
Ja många nya ugnar har ju en "rengöringsfunktion" där de hettar upp till 400 grader för att aallt ska förkolna, tro om du kör på 250 grader grill en 30 min så bli de bra. Efter 10 min skulle jag sätt in en ungsfast form med lite vatten i för undvika överhettning
Citera
2021-01-19, 08:01
Medlem
ställ ett glas med vinäger i ugnen.
alltså när ugnen är kall så klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in