2021-01-18, 13:43
Medlem
Jag r eventuellt intresserad av ett jobb dr fretaget har en rrlig lnemodell beroende p hur mycket man fakturerar per mnad.

Normallget r att fakturera ca 170k per mnad beroende p hur mnga timmar mnaden har. Det skulle ge ungefr 82k innan skatt. Ett snitt skulle vara ungefr 75k inkl 28 semesterdagar. Det ger ungefr 900k om ret.

De sger att detta r helt normalt. Men nr jag kollar i ratsit p de som jobbar dr och har samma lnemodell ligger de p 650-750k om ret.

Vad ska man tro?
Citera
2021-01-18, 13:46
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckay
De sger att detta r helt normalt. Men nr jag kollar i ratsit p de som jobbar dr och har samma lnemodell ligger de p 650-750k om ret.

Vad ska man tro?

Lnevxling kanske? Det syns vl inte utt om jag inte r helt ute och cyklar.
Citera
2021-01-18, 13:48
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Jag r eventuellt intresserad av ett jobb dr fretaget har en rrlig lnemodell beroende p hur mycket man fakturerar per mnad.

Normallget r att fakturera ca 170k per mnad beroende p hur mnga timmar mnaden har. Det skulle ge ungefr 82k innan skatt. Ett snitt skulle vara ungefr 75k inkl 28 semesterdagar. Det ger ungefr 900k om ret.

Vad ska man tro?

Bonusar av det slaget r vanlig tjnsteinkomst, s det ska synas (om man inte fakturerar genom eget bolag eller liknande). Betalas bonusen ut efterkommande mnad? Annars skulle det ju kunna vara s att den betalas frst nr ret r slut, och d r det ett rs efterslpning? Eller att de du kollar p har en annan lnemodell?

Om de du kollar p har samma lnemodell som du r erbjuden och har jobbat dr minst ett par r r svaret nog att arbetsgivaren frsker frskna mjligheterna att f bonus. Mjligen att de lnevxlar och d fr lgre taxerad inkomst.

Utdelning, som du skriver om i rubriken, r inkomst av kapital, och syns sledes inte som vanlig inkomst av tjnst. Utdelning krver dock gande i bolaget.
Senast redigerad av Stygotius 2021-01-18 kl. 13:51.
Citera
2021-01-18, 13:49
Medlem
Ja det skulle det kunna vara. Allts lgger undan till pension istllet?
Citera
2021-01-18, 13:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Ja, frmst. Man kan lnevxla till sig andra frmner ocks, men d syns det oftast nd i form av frmnsbeskattning, i den taxerade inkomsten.
Citera
2021-01-18, 18:51
Medlem
Vldigt vanligt med lnevxling nr du hamnar ver 55-60 brutto
Citera
2021-01-18, 20:39
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Precis. Allt ver typ 45 000 kr i mnaden r bttre att lnevxla, dvs konvertera till tjnstepension, n att ta ut som ln. Vill nstan pst att det r dumt att gra p ngot annat stt, man betalar mindre i skatt och man fr mer avsatt (min arbetsgivare ger mig 6% extra p beloppet jag lnevxlar) nr man vxlar.
Citera
2021-01-18, 20:45
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Precis. Allt ver typ 45 000 kr i mnaden r bttre att lnevxla, dvs konvertera till tjnstepension, n att ta ut som ln. Vill nstan pst att det r dumt att gra p ngot annat stt, man betalar mindre i skatt och man fr mer avsatt (min arbetsgivare ger mig 6% extra p beloppet jag lnevxlar) nr man vxlar.

Plus mjligheten att laborera med olika utbetalningstider nr du vl gr i pension och (kanske) kan trycka ner inkomsten under brytpunkten, dvs lgre skatt och mer pengar i handen.
Citera
2024-07-26, 12:06
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:

Vad ska man tro?

Hur gick det d, landade du p 900 om ret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in