2021-01-18, 13:43
Medlem
Jag är eventuellt intresserad av ett jobb där företaget har en rörlig lönemodell beroende på hur mycket man fakturerar per månad.

Normalläget är att fakturera ca 170k per månad beroende på hur många timmar månaden har. Det skulle ge ungefär 82k innan skatt. Ett snitt skulle vara ungefär 75k inkl 28 semesterdagar. Det ger ungefär 900k om året.

De säger att detta är helt normalt. Men när jag kollar i ratsit på de som jobbar där och har samma lönemodell ligger de på 650-750k om året.

Vad ska man tro?
Citera
2021-01-18, 13:46
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckay
De säger att detta är helt normalt. Men när jag kollar i ratsit på de som jobbar där och har samma lönemodell ligger de på 650-750k om året.

Vad ska man tro?

Löneväxling kanske? Det syns väl inte utåt om jag inte är helt ute och cyklar.
Citera
2021-01-18, 13:48
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Jag är eventuellt intresserad av ett jobb där företaget har en rörlig lönemodell beroende på hur mycket man fakturerar per månad.

Normalläget är att fakturera ca 170k per månad beroende på hur många timmar månaden har. Det skulle ge ungefär 82k innan skatt. Ett snitt skulle vara ungefär 75k inkl 28 semesterdagar. Det ger ungefär 900k om året.

Vad ska man tro?

Bonusar av det slaget är vanlig tjänsteinkomst, så det ska synas (om man inte fakturerar genom eget bolag eller liknande). Betalas bonusen ut efterkommande månad? Annars skulle det ju kunna vara så att den betalas först när året är slut, och då är det ett års eftersläpning? Eller att de du kollar på har en annan lönemodell?

Om de du kollar på har samma lönemodell som du är erbjuden och har jobbat där minst ett par år är svaret nog att arbetsgivaren försöker försköna möjligheterna att få bonus. Möjligen att de löneväxlar och då får lägre taxerad inkomst.

Utdelning, som du skriver om i rubriken, är inkomst av kapital, och syns således inte som vanlig inkomst av tjänst. Utdelning kräver dock ägande i bolaget.
Senast redigerad av Stygotius 2021-01-18 kl. 13:51.
Citera
2021-01-18, 13:49
Medlem
Ja det skulle det kunna vara. Alltså lägger undan till pension istället?
Citera
2021-01-18, 13:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Ja, främst. Man kan löneväxla till sig andra förmåner också, men då syns det oftast ändå i form av förmånsbeskattning, i den taxerade inkomsten.
Citera
2021-01-18, 18:51
Medlem
Väldigt vanligt med löneväxling när du hamnar över 55-60 brutto
Citera
2021-01-18, 20:39
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Precis. Allt över typ 45 000 kr i månaden är bättre att löneväxla, dvs konvertera till tjänstepension, än att ta ut som lön. Vill nästan påstå att det är dumt att göra på något annat sätt, man betalar mindre i skatt och man får mer avsatt (min arbetsgivare ger mig 6% extra på beloppet jag löneväxlar) när man växlar.
Citera
2021-01-18, 20:45
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Precis. Allt över typ 45 000 kr i månaden är bättre att löneväxla, dvs konvertera till tjänstepension, än att ta ut som lön. Vill nästan påstå att det är dumt att göra på något annat sätt, man betalar mindre i skatt och man får mer avsatt (min arbetsgivare ger mig 6% extra på beloppet jag löneväxlar) när man växlar.

Plus möjligheten att laborera med olika utbetalningstider när du väl går i pension och (kanske) kan trycka ner inkomsten under brytpunkten, dvs lägre skatt och mer pengar i handen.
Citera
2024-07-26, 12:06
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:

Vad ska man tro?

Hur gick det då, landade du på 900 om året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in