Citat:
Ursprungligen postat av
Thure10
Detta är och har nog alltid vart ett problem för svarta. Normala vita vilket dom flesta ändå mer eller mindre är ser inte upp till kriminella i samma utsträckning som svarta. Svarta snackar om att dom inte har några förebilder då vita lagt beslag på alla positioner i samhället och det var nog sant på 70 talet här och på 50 talet i Amerika men är ju långt ifrån sant idag. Däremot så verkar framgångsrika svarta personer antingen distansera sig själva från sina rötter eller fortsatt leva i tron att dom fortfarande är ghetto.
Den dagen svarta kommer på att det är bättre att ha förebilder som inte är kriminella så kommer dom säkert kunna klara sig bättre som grupp beträffat men som nu när man ser upp till samhällets bottenskrap så kommer man ju aldrig komma någonstans. Tänk om vita skulle se upp till sk white trash som gjort slant. Nu tycker jag att Leif-Ivan mfl är underhållande men han är ju kanske inte den som jag formar mina barn att se upp till.
Jag håller med om att det är ett problem med vilka förebilder som många invandrare i Sverige tenderar att ha. Om samma problem finns i USA låter jag vara osagt, men har hört berättelser från de som lämnat svarta områden att de fått skit från "de egna". Hur de nu försöker bli vita, kallade för Onkel Tom osv.
Tragiska är att media är i Sverige är bidragande till att ge invandrare i Sverige så dåliga förebilder, då det ofta är dessa personer som de gärna lyfter fram. När man ska sprida kultur till förorten finns det även de som menar att man ofta satsar på t.ex. hip-hop, graffiti och dyl. med resultatet att man förstärker det som redan finns. Varifrån ska ungdomarna få andra förebilder och annan musiksmak ifall ingen visar det för dem?
Jag kan ibland även önska att t.ex. lärarna på skolorna vågade säga som det många ggr är - Sverige är inte speciellt rasistiskt. Anledningen till att "ni" får det bemötande "ni" får av många svenskar, är inte på grund av att "ni" är invanderare utan de signaler ni skickar ut i form av klädstil, smak och beteende. Sedan därefter förklarade vad majoritetssamhället faktiskt förväntar sig. Sådana signaler borde även försöka skickas från politiskt håll enligt mig.