Citat:
Man blir mer eller mindre fullständigt handikappad utan sådana handlingar. Det går inte att leva ett normalt liv.
Citat:
Om du vill ha det som du föreslår nedan, att man ska bli dömd för brott om man inte spärrat, så är det av yttersta vikt att det finns jättebra service för att spärra närsomhelst.
Inte om det finns en självbetjäningsfunktion online.
Citat:
Att man ska bli dömd för brott där ens stulna identitet använts är ju helt jävla vansinnigt. Dels för att man då kastar exakt allt vad rättssäkerhet heter ut genom fönstret, och dels för att den skyldige garanterat kommer gå fri.
Varför? Det första stora felet som individen gör, är att flänga med handlingen till höger och vänster - eller super bort den (i det här fallet idioten som tappade sitt ID-kort och sedan fick en barnvåldtäkt begången i sitt namn) och sedan det andra idiotiska är att inte se till att ID-handlingen blir spärrad.
Det är också detta idiotbeteende som gör att man inte kan döma folk för diverse IT-brott och sådant för att det finns en risk att en ID-handling, kort eller mobil tappats bort.
Borde vara tvärtom, man får stå sitt kast och bli dömd för brottet om nu ens identitet har använts och man varit så oansvarig så man inte spärrat den.
Det är också detta idiotbeteende som gör att man inte kan döma folk för diverse IT-brott och sådant för att det finns en risk att en ID-handling, kort eller mobil tappats bort.
Borde vara tvärtom, man får stå sitt kast och bli dömd för brottet om nu ens identitet har använts och man varit så oansvarig så man inte spärrat den.
Citat:
Finns många som gör idiotiska saker pga hur man reagerar rent psykologiskt på olika saker. Finns människor som får hjälp med att öppna brev från myndigheter, men som annars klarar av livet utan problem. Andra har bra jobb och är intelligenta, men behöver ändå hjälp med städning hemma.
En sak om man nyss tappat ID-handlingen så man är osäker, men att inte spärra på flera månader... Är det inte idiot^3 att inte göra det? Vad tänker man med egentligen?
Jag kan köpa ditt resonemang för saker som exempelvis körkort, och då tänker jag inte på id-delen av körkortet, utan rätten att köra bil. Klarar man inte av att köra bil ska man inte ha körkort oavsett handikapp. Samma sak med vapenlicens. Där är det rimligt att ha ett stort ansvar på individen. Vet du med dig att du är slarvig med nycklar och liknande så skaffar man helt enkelt inte vapen. Det är inte en jättestor uppoffring. Men att leva utan id-kort gör livet jävligt svårt. Hela samhället är uppbyggt på att du ska kunna identifiera dig. Och fler och fler myndigheter minskar på den personliga åtkomsten och du behöver i princip också ett bankid idag.
Jag skulle möjligtvis kunna tänka mig en liten penningbot som en markering, men absolut inget över det. Om samhället vill att det ska vara ett extremt stort ansvar kring id-kort får man också fixa så att det går att leva utan.