• 1
  • 2
2021-01-18, 00:48
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Så min fråga är: Är jag och min mor och vår familj ensamma om det här problemet eller finns det andra som har det?

Jag svettas när jag äter starka kryddor. Jag börjar faktiskt svettas medan jag skriver nu och tänker på starka kryddor. Men jag lider inte av det, man får torka sig lite snyggt med en servett.
Det är ändå värt njutningen som jag inte kan vara utan.
Citera
2021-01-18, 03:56
Bannlyst
Du pallar inte trycket helt enkelt. Din ev. flickvän kommer att märka det. När hon träffar den där spanske killen ja? Som kan hantera stark habaneros kommer du ligga dåligt till i er relation..
Citera
2021-01-18, 09:46
Medlem
revodnebs avatar
Jag svettas också av stark mat så ni är inte ensamma om det.
Citera
2021-01-18, 12:15
Medlem
Sladdarens avatar
Har ochså testat Carolina Reaper. Jag får mer avdomnad i armar och att det sticker och rinnande ögon och brännande mage men det går ju över ;-) Nu var det ett tag sen jag brassade på så mycket men på 500 000 scoville pepparfrukt kan jag pula i 2 st habanerofrukter direkt i munnen utan att det ska till nån mjölk efter ett tag

Nja svetta ytterst lite av het mat men med rå habanero i munnen kom det nog en hel del droppar svett eller så och blev glansig i pannan. Fullt naturligt

Men nåt jag tycker är konstigt är att jag nyser alltid i armvecket eller annat när jag pepprar med finmalen svart eller vitpeppar. Iaf en gång sen går det över efter en gång?
Senast redigerad av Sladdaren 2021-01-18 kl. 12:19.
Citera
2021-01-18, 19:12
Medlem
Tror som sagt inte att du behöver oroa dig. Att du blir blötare än normalt verkar också ha en förklaring.

Citat:
Because capsaicin sends signals to your brain of overheating, your brain attempts to cool your body through certain mechanisms. Specifically, the hypothalamus is the thermoregulation center of the body, states USATODAY.com. This area of the brain activates the millions of sweat glands in the body to start producing sweat following capsaicin ingestion. Sweat is released from the glands and eventually evaporates to cool the body. However, because the temperature in the environment may be cool, sweat may take longer to evaporate.
https://www.livestrong.com/article/5...t-spicy-foods/

Jag som är frusen av mig brukar ofta laga något kryddstarkt om det är ruggigt och kallt. Då blir jag skönt varm, inte svettig utan lagom. En filosofisk-fysiologisk fråga är ju om man verkligen blir varmare eller om man bara känner sig det.
Citera
2021-01-18, 19:38
Medlem
Lasermopsens avatar
Det är nog inget konstigt med det. Jag är ganska ensam om att gilla så pass stark mat, har alltid i lite mindre ett ett kryddmått Carolina Reaper i min chili con carne. Nackdelen är att man svettas så mycket, så att det är snudd på att det rinner ner i maten. Men jag gillar annars det där brännandet i munnen.
Citera
2021-01-18, 20:15
Medlem
Det där gör jag redan vid måttlig kryddad mat, alltså av lite svartpeppar. Cayennepeppar fungerar inte alls som bordskrydda, möjligtvis en gnutta i en gryta. Vet inte om jag skadade mig på något sätt som ung. Då fullkomligt älskade jag stark mat, menar riktigt stark mat.

Vad är det som gör att man svettas så mycket av bara lite svartpeppar? Det är ju jobbigt när det sker på en middag, på en bjudning eller restaurang. Hemma kan jag ta av mig på överkroppen och torka huvudet med en handduk. Starta en fläkt eller AC. Varför reagerar vissa som jag och TS?

Gjorde misstaget en gång i Spanien mitt i sommaren att beställa en pepparbiff. Som om det inte var varmt nog ändå så utsatte jag kroppen för det. Den var riktigt stark, inte som de är i Sverige utan riktigt het. Fullkomligt badade i svett och ångrade mig snart att jag beställt det jag gjorde.
Citera
2021-01-18, 21:22
Medlem
Sladdarens avatar
Bring the heat

Den vanligaste anledningen till att människor svettas när de äter innebär kryddig mat som paprika. Paprika har en kemikalie som kallas capsaicin som utlöser nerverna som gör att din kropp känns varmare, så att du svettas för att kyla ner den igen.
Citera
2021-01-18, 23:51
Moderator
Allaballawallas avatar
Inte jätteunikt.

En av de tidigare domarna i Masterchef Australia, George Calombaris, har det till och med lite som sitt signum.
Citera
2021-01-20, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det där gör jag redan vid måttlig kryddad mat, alltså av lite svartpeppar. Cayennepeppar fungerar inte alls som bordskrydda, möjligtvis en gnutta i en gryta. Vet inte om jag skadade mig på något sätt som ung. Då fullkomligt älskade jag stark mat, menar riktigt stark mat.

Vad är det som gör att man svettas så mycket av bara lite svartpeppar? Det är ju jobbigt när det sker på en middag, på en bjudning eller restaurang. Hemma kan jag ta av mig på överkroppen och torka huvudet med en handduk. Starta en fläkt eller AC. Varför reagerar vissa som jag och TS?

Gjorde misstaget en gång i Spanien mitt i sommaren att beställa en pepparbiff. Som om det inte var varmt nog ändå så utsatte jag kroppen för det. Den var riktigt stark, inte som de är i Sverige utan riktigt het. Fullkomligt badade i svett och ångrade mig snart att jag beställt det jag gjorde.

Inte ensam ser jag. Antar att du, precis som jag, inte har något emot det starka i munnen. Munnen är inte problemet för mig. Som sagt så äter jag gärna stark mat om det inte vore för svettningarna. Jag kan hantera världens starkaste chili, men pannan/huvudet kan inte det. Precis som du skriver så börjar jag svettas redan vid för mycket svartpeppar eller kanske t.o.m. för mycket curry.
Citera
2021-01-20, 08:42
Bannlyst
Man behöver inte tok-krydda heller. Lite lagom hetta kan tillföra en extra dimension i maten. Vi killar vill ju gärna ha, och pröva det värsta.. och det är 300.000 på Scoville-skalan.

Men det gör ju inte maträtten så värst mycket godare.
Citera
2021-01-20, 15:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Inte ensam ser jag. Antar att du, precis som jag, inte har något emot det starka i munnen. Munnen är inte problemet för mig. Som sagt så äter jag gärna stark mat om det inte vore för svettningarna. Jag kan hantera världens starkaste chili, men pannan/huvudet kan inte det. Precis som du skriver så börjar jag svettas redan vid för mycket svartpeppar eller kanske t.o.m. för mycket curry.

Vissa reagerar mer än andra på stark mat och kapsaicin, men det brukar ofta vara en fråga om att vänja sig. Jag äter ganska stark mat minst tre-fyra gånger i veckan och svettas sällan av det numera. Men även jag kan få svettningar om jag äter mer starkt än vad jag är van vid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in