Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-18, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Bättre att göra en tunnel under så behöver man inte förlita sig på lampor.

Ta bort plankorsningen permanent. Förmodligen en bondväg som ingen behöver mer än bonden eller samfälligheten som använder den.
Citera
2021-01-18, 18:49
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katbalou
Kan nog vara så, fast inget vi ska spekulera i.
Dessutom låg solen i ryggen. (Den tiden på dagen)
Men håller med. Bristande uppmärksamhet av vana.

Precis så. Nu vill jag inte spekulera för mycket men jag får en känsla av att man avtrubbad efter en tid. Ungefär för när man bor nära en flygplats. Man blir avtrubbad.
Den söndagen, strax efter lunch ska man ta en härlig tur i snön. Mycket stoj och glam med 3 barn i skotern...
Citera
2021-01-18, 18:50
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannybanny
Var inte järnvägsövergången som ligger vid bostaden. Det var på ett annat ställe vid en oövervakad.

Är järnvägsövergången vid bostaden övervakad?

I så fall kan han vara van vid att passera den övervakade järnvägsövergången och glömde helt bort att han befann sig längre bort vid den oövervakade för tillfället.
Citera
2021-01-18, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Precis så. Nu vill jag inte spekulera för mycket men jag får en känsla av att man avtrubbad efter en tid. Ungefär för när man bor nära en flygplats. Man blir avtrubbad.
Den söndagen, strax efter lunch ska man ta en härlig tur i snön. Mycket stoj och glam med 3 barn i skotern...

Har man använt samma korsning i 22 år, så blir man van och tror att det är samma hela tiden.
Vanans makt. Men nu slutade det illa.
Tycker att alla dårar ska hålla fingrarna i styr hädanefter.
Ingen här blir gladare av det.

Kan ni lägga av nu?
Citera
2021-01-18, 18:55
Medlem
Jag blir mörkrädd av hur lite empati folk här på Flashback har! Jag hoppas ingen när och kär till tonåringarna läser här inne!! Respekt, vet ni vad det betyder och är? För vems skull skriver DU i denna tråd? För att stilla ditt egna förvetna behov? Jag skäms över folk!

Sov i ro tjejer och mina tankar går till alla drabbade!
Citera
2021-01-18, 18:57
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Systemet är helt sjukt, men kolla vilken raksträcka det är! Inget som skymmer, förutom ev väder och mörker - men tåget har ju strålkastare. Hur såg väderförhållandena ut vid olyckstillfället? Mörkt kan det väl knappast ha varit ens där uppe vid tidpunkten för olyckan?
Det var inte mörkt och solen hade inte gått ner vid tiden för olyckan.

Solen gick ner 15.07.

https://www.dinstartsida.se/solen-ort.asp?id=1710
Citera
2021-01-18, 19:03
Medlem
rotesaus avatar
TV4 har nu filmat ett par distriktståg som passerar, och det ser ut att gå i 70-80km/h.
Bör alltså vara en 90-sträcka. Lite kurvigt och med övergångar ger en hastighet något under 90km/h.
Någon som arbetar inom branschen får gärna bekräfta/motsäga.
Citera
2021-01-18, 19:06
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kransbindaren
Jag blir mörkrädd av hur lite empati folk här på Flashback har! Jag hoppas ingen när och kär till tonåringarna läser här inne!! Respekt, vet ni vad det betyder och är? För vems skull skriver DU i denna tråd? För att stilla ditt egna förvetna behov? Jag skäms över folk!

Sov i ro tjejer och mina tankar går till alla drabbade!

Egentligen är det inte svårt, det gäller att förtydliga vikten av att se sig för över obevakade övergångar.
Oerhört tragisk utgång på denna olycka, men vikten av uppmärksamhet är alltid värd att påpeka i samband med sådan här typ av olycka, så kanske ytterligare någon "räddas" från liknande.
Fet punkt på det.
Citera
2021-01-18, 19:09
Medlem
För er som säger att pappan körde mot fordonstrafik förbjuden, så kan jag upplysa om att den skylten inte finns från det hållet de kom körande.
Dessutom finns bara lampan som är så viktig, på vänster sida av vägen där ifrån familjen kom körande.
Vid tiden efter klockan 13, står solen nästan rakt i ryggen på familjen.
Reflektion från solen kan ha träffat reflektorerna i armaturen, så det såg ut som lampan lyste.

Allt det jag skrivit är bara spekulationer. Men helt rimligt.

Därmed lämnar jag tråden.
Citera
2021-01-18, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Även om nu pappan gjort ett misstag så undrar jag vems jävla fucking idé det var att sätta upp ett varningssystem bestående av en svagt lysande lampa som ska vara SLÄCKT när tåg kommer.

Det är så satans dumt så jag fattar inte...
"Skylten ska informera" Jo tjena. Räcker med att den är översnöad, nån har klottrat på den eller att nån helt enkelt inte kan svenska. Wtf liksom.

Om man har gjort ett sånt här system så kan det inte kosta många tusenlappar att istället ha en röd blinkande lampa när tåg passerar. Systemet finns ju liksom där. På nåt sätt får ju systemet en signal. Den som godkänt denna jävla dårlösning borde få fängelse.
Tanken är att man ska vara uppmärksam när lampan är släckt den kan ju vara trasig också. Ungefär som när trafikljus är släckta, inte tänker du:Toppen, nu är det bara att gasa på!
Citera
2021-01-18, 19:15
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Även om nu pappan gjort ett misstag så undrar jag vems jävla fucking idé det var att sätta upp ett varningssystem bestående av en svagt lysande lampa som ska vara SLÄCKT när tåg kommer.

Det är så satans dumt så jag fattar inte...
"Skylten ska informera" Jo tjena. Räcker med att den är översnöad, nån har klottrat på den eller att nån helt enkelt inte kan svenska. Wtf liksom.

Om man har gjort ett sånt här system så kan det inte kosta många tusenlappar att istället ha en röd blinkande lampa när tåg passerar. Systemet finns ju liksom där. På nåt sätt får ju systemet en signal. Den som godkänt denna jävla dårlösning borde få fängelse.

Det finns en förklaring tidigare i tråden som i stora drag går ut på att lampor kan gå sönder och då blir en icke fungerande röd signal en dödsfall. En släkt lampa som signalerar fara blir däremot idiotsäker på det viset att folk blir uppmärksamma även om lampan är trasig. Problemet är att ingen längre tycks känna till vad tänd respektive släkt lampa betyder.
Citera
2021-01-18, 19:17
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katbalou
Det har förklarats av hur många som helst här i tråden. Dessutom av såna som jobbar inom järnvägen.
Konstruera ett bättre system, du som är så duktig!
Lampor kan sluta fungera. Det är därför släckt lampa innebär att du inte ska beträda plankorsningen eftersom ett tåg inom snar tid kan komma.
Förstår du det?

Har jag rätt i det jag skriver?
Ni järnvägare som följer tråden?
Men OJ en lampa kan gå sönder. Vad säger du??
Är det möjligt? Hur svårt är det att ordna ett LED-slinga som består av kanske 10 moduler. Kostar 20 kr och håller garanterat längre än 50 jävla lampor.

Bara för att systemet är konstruerat av en järnvägstattare som gått teknik i gymnasiet så betyder det inte att det är det bästa som går att frambringa. Jesus fucking christ va folk är dumma i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in