2021-01-16, 22:04
Medlem
Gert Wingårdh - rankas som en av Sveriges främsta arkitekter. Han och hans företag står bakom flera välkända byggnader på senare tid. Man var även involverad i processen när Nobelmuseets utformning skulle bestämmas.

Men många hyvlar Wingårdh ordentligt. "Överprisat skit", "Husen är allt annat än praktiska"osv ...
Frågor att diskutera:

- Är Wingårdh överskattad?
- Hur ser du på hans byggnader?
- Hade du anlitat honom om du hade råd och skulle bygga nytt?
Citera
2021-01-16, 22:38
Medlem
Jag hade anlitat Albert Svensson. GW är mycket skicklig men jag föredrar klassisk arkitektur!
Citera
2021-01-16, 22:46
Bannlyst
Var kommer citaten från? Är det andra arkitekters åsikter, privatpersoners åsikter eller företagen som huserar i byggnadernas åsikter?
Citera
2021-01-16, 23:10
Medlem
Han har iaf vunnit Kasper Salin-priset för Sveriges fem ggr för årets bästa byggnad.

Sen kan man förstås anse att priset är skit osv. Men ingen annan har iaf vunnit så många ggr som Gert fjärt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kasper_Salin-priset

Men sen så driver han ju ett arkitektkontor och det är ju en business som handlar om att tjäna Geld.
Citera
2021-01-16, 23:17
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Han verkar väl helt ok! Den där golfklubben och kvarnhuset(?) är riktigt najs!

Sen tycker jag hans fru Karin gjorde deras eget hus, Äggdal, jäkligt bra. Genomtänkt och nyktert. Jag skulle nog vilja kalla det funkis.
Senast redigerad av Kapitalistkalle 2021-01-16 kl. 23:19.
Citera
2021-01-17, 00:29
Medlem
Mullrets avatar
Bygger med trevlig design. Men inget man vill bo i.

Less is more. Hade jag själv hållit i ritstiftet så hade det blivit en mycket diskret design. Med 4 bils garage.

Han är lite överskattad. Speciellt efter all tid i tv.
Citera
2021-01-17, 07:59
Medlem
”Större fönster!” är väl lite gerts filosofi.
Citera
2021-01-17, 12:25
Medlem
RuyLopez1s avatar
Jag håller med om att han är överskattad och allt det där. Samtidigt är han är jävla buissnesman, ingen annan svensk arkitekt kan ju sälja som honom. Sen ritar han ju helt värdelösa byggnader som knappt går att vistas i. Han glömmer ofta att det faktiskt är människor som ska bebo de metallmonster som han ritar. För att inte tala om kvalitet på själva bygget. Dåligt konstruerat. Kommer se fräsch ut några korta år innan det börjar sacka ihop.

Jag tycker att Gert stjärt har blivit för stor. När man är på den nivån ifrågasätts man aldrig och då slutar man tänka.
Citera
2021-01-19, 00:17
Avstängd
Takpapps avatar
Som med många arrckitekter, ett jävla slöseri med plats. Men lite mer slöseri än vanligt i hans fall.
Citera
2021-02-07, 21:50
Medlem
TorkelSnorkels avatar
De flesta av hans hus är väl rätblock i betong med jättestora, rektangulära fönsterpartier. Ibland är fasaden klädd med omålad träpanel. Ibland är någon linje sned för att bryta av. Ibland sticker ett fönsterparti eller två ut från huskroppen.

Jag tycker de är för avskalade och nakna för att jag ska gilla dem. Jag föredrar fler och mer spännande linjer, detaljer, variationer.

Det handlar nog inte bara om Wingårdh för min del. Det är ju litet av en trend med sådana hus världen över. Jag har litet svårt för stilen som sådan. Undrar om det inte är något av en modefluga, och om 30-40 år kanske de är ute?

Dessutom är betong ett miljöförstörande byggmaterial. Betongtillverkning släpper ut mycket koldioxid.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2021-02-07 kl. 21:53.
Citera
2021-04-05, 20:50
Medlem
Överbetald idiot. Förstört liljevals på djurgården hatad av alla.
Citera
2021-04-06, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peddo88
Överbetald idiot. Förstört liljevals på djurgården hatad av alla.

Ja, Nya Liljevals ser förskräckligt ut. Ganska typiskt för Gerts skapelser; 99% betong och sedan glaspartier.

Wingårds skapelser är oftast fruktansvärda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in