2021-01-16, 23:13
Medlem
Stroganovs avatar
Jag skulle råda dig till att först klura ut vad det är du vill studera, och sedan därifrån ta det vidare till frågan om var du ska studera. Men om du bara vill läsa någon strökurs för att plugga och uppleva studentlivet så är Lund och Uppsala redan flitigt nämnda.
Citera
2021-01-18, 09:55
Medlem
LU, UU, KTH, CTH, LiU, SU, GU, KI, HHS, till viss del UU och LTU om du ska läsa tekniskt. Det är universitet som är godkända att studera vid. Make your pick. Resten är skit och bör undvikas.
Citera
2021-02-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du får skilja mellan Universitet och Högskola, samt typ av utbildning. Berätta vad du ska studera så blir det lättare. Högst kvalitet har som vanligt Universiteten i Lund och Uppsala

Citat:
Ursprungligen postat av Ruinous
Jag instämmer med ovan. Lund och Uppsala låter som gjorda för dig och de har mer eller mindre alla utbildningar.

Annars är handels(Stockholm) högt i ansende men värdelöst om du inte vill läsa ekonomi.

Citat:
Ursprungligen postat av jutePippi
Lund och Uppsala är ju klassiker.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Uppsala är överlägset etta som Universitet. Sedan Lund. Alla andra städer har bara nystartade högskolor som namnbildats till universitet.
Tack för alla era svar, det betyder mycket för mig Jag har siktat in mig på Lund eller Uppsala men hade gärna haft ett tredje- och fjärdehandsval ifall betygen/HP sviker mig... Har ni tips på något universitet eller stad att välja som trea och fyra?
Citera
2021-02-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monaslisa
Tack för alla era svar, det betyder mycket för mig Jag har siktat in mig på Lund eller Uppsala men hade gärna haft ett tredje- och fjärdehandsval ifall betygen/HP sviker mig... Har ni tips på något universitet eller stad att välja som trea och fyra?
Efter Uppsala och Lund? Linköping?
Citera
2021-02-12, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monaslisa

Stockholms universitet.
Citera
2021-02-12, 15:25
Medlem
IceEyess avatar
Det beror på vad du planerar att studera. Uppsala, Lund, Linköping, Göteborgs universitet, Stockholms universitet och Umeå är väl de mest åtråvärda att studera vid. Överväger man tekniska studier så kan man även tillägga KTH och Chalmers.

Kristianstad, Skövde, Dalarna, Gävle, Borås osv. tillhör de mindre attraktiva, men har man halvdana betyg så är dessa skolor naturligtvis ett bra alternativ.

Studentlivet blir man sannolikt inte besviken på oavsett om man väljer Uppsala, Lund, Linköping eller Umeå.
Citera
2021-02-12, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Det beror på vad du planerar att studera. Uppsala, Lund, Linköping, Göteborgs universitet, Stockholms universitet och Umeå är väl de mest åtråvärda att studera vid. Överväger man tekniska studier så kan man även tillägga KTH och Chalmers.

Kristianstad, Skövde, Dalarna, Gävle, Borås osv. tillhör de mindre attraktiva, men har man halvdana betyg så är dessa skolor naturligtvis ett bra alternativ.

Studentlivet blir man sannolikt inte besviken på oavsett om man väljer Uppsala, Lund, Linköping eller Umeå.

Det bygger mest på en känsla, men jag tror inte Umeå ses som särskilt åtråvärt. Fast det kanske har ändrats i och med nobelpriset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in