2021-01-16, 14:24
Medlem
Hej FB, detta blir mitt första inlägg på sidan så döm mig inte alltför hårt ifall det skulle bli lite fel
Jag kommer med största sannolikhet börja studera vid universitetet efter sommaren vilket betyder att jag snart ska börja söka in. Jag sitter med massvis av kataloger hemma och blir verkligen yr över hur mycket universitet och högskolor som finns, det är så svårt att välja! Därför vänder jag mig till er för lite kloka råd. Jag undrar vilka lärosäten som har bäst anseende och rykte? Vilka universitet anses helt enkelt bra att studera vid? Vilka universitet är att föredra och vilka ska undvikas? Har bra betyg och HP.

Jag kommer från en liten bruksort i Sverige som inte ligger nära någon större stad vilket innebär att jag kommer behöva flytta för att studera vidare. Undrar därför också vilka städer med universitet som har bra och mycket studiesociala aktiviteter. Det hade varit trevligt med mycket inflyttade studenter från andra städer för att på så vis träffa nya vänner Nu vet jag att allt är stängt (corona) men utgår från att det kommer vara lite som vanligt i augusti igen. Kanske blev lite långt inlägg men är verkligen tacksam för all hjälp!
Citera
2021-01-16, 14:28
Avstängd
Du får skilja mellan Universitet och Högskola, samt typ av utbildning. Berätta vad du ska studera så blir det lättare. Högst kvalitet har som vanligt Universiteten i Lund och Uppsala
Citera
2021-01-16, 14:42
Medlem
Jag instämmer med ovan. Lund och Uppsala låter som gjorda för dig och de har mer eller mindre alla utbildningar.

Annars är handels(Stockholm) högt i ansende men värdelöst om du inte vill läsa ekonomi.
Citera
2021-01-16, 15:31
Medlem
https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/kantar-sifos-anseendeindex-larosaten-2020
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rankningar_av_h%C3%B6gskolor_och_universitet
Citera
2021-01-16, 15:32
Medlem
För studentliv: Uppsala och Lund har garanterat bra studentliv. Linköping också har jag hört. Kanske finns fler men att gå i storstäderna suger generellt om det är vad man är ute efter.
Citera
2021-01-16, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monaslisa
Hej FB, detta blir mitt första inlägg på sidan så döm mig inte alltför hårt ifall det skulle bli lite fel
Jag kommer med största sannolikhet börja studera vid universitetet efter sommaren vilket betyder att jag snart ska börja söka in. Jag sitter med massvis av kataloger hemma och blir verkligen yr över hur mycket universitet och högskolor som finns, det är så svårt att välja! Därför vänder jag mig till er för lite kloka råd. Jag undrar vilka lärosäten som har bäst anseende och rykte? Vilka universitet anses helt enkelt bra att studera vid? Vilka universitet är att föredra och vilka ska undvikas? Har bra betyg och HP.

Jag kommer från en liten bruksort i Sverige som inte ligger nära någon större stad vilket innebär att jag kommer behöva flytta för att studera vidare. Undrar därför också vilka städer med universitet som har bra och mycket studiesociala aktiviteter. Det hade varit trevligt med mycket inflyttade studenter från andra städer för att på så vis träffa nya vänner Nu vet jag att allt är stängt (corona) men utgår från att det kommer vara lite som vanligt i augusti igen. Kanske blev lite långt inlägg men är verkligen tacksam för all hjälp!

Lund och Uppsala är ju klassiker.
Citera
2021-01-16, 16:13
Medlem
Uppsala är överlägset etta som Universitet. Sedan Lund. Alla andra städer har bara nystartade högskolor som namnbildats till universitet.
Citera
2021-01-16, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Alla andra städer har bara nystartade högskolor som namnbildats till universitet.
Hur menas?

https://www.studera.nu/livet-som-student/sa-funkar-hogskolestudier/universitet-eller-hogskola/
Citera
2021-01-16, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Hur menas?

https://www.studera.nu/livet-som-student/sa-funkar-hogskolestudier/universitet-eller-hogskola/
Att högskolor sedermera blivit universitet. T. ex var Örebro Universitet en högskola för inte allt för länge sedan.
Citera
2021-01-16, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Att högskolor sedermera blivit universitet. T. ex var Örebro Universitet en högskola för inte allt för länge sedan.
Man använder nog inte ordet namnbildas för den eleveringen.
Citera
2021-01-16, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Man använder nog inte ordet namnbildas för den eleveringen.
Det gör man inte, men å andra sidan förstod jag vad han/hon menade till skillnad från dig. One is better than the other...
Citera
2021-01-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Det gör man inte, men å andra sidan förstod jag vad han/hon menade till skillnad från dig. One is better than the other...
Njae, pga samanhanget samt egen kunskap inom området så vet jag också skillnaden mellan universitet och högskola. Men när någon skriver något ologiskt så är det inte så konstigt att man undrar.
Man skulle kunna tolka inlägget som att man bara byter namn till universitet på eget bevåg för att det ska låta bättre, men så enkelt är det inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in