• 2
  • 3
2021-01-23, 15:25
Medlem
Snops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
En praktisk fråga, hur ofta ska man lämna på kemtvätt?

Tänker att man kan använda samma kostym byxor 2 till 3 dagar.
Så ungefär tre par byxor per vecka.
Det blir en löpande kostnad hos kemtvätt.

Vidare kavaj, två till tre per månad.
Även här en löpande kostnad.

Skjortor kan man tvätta själv.
Tänker mig strykfria skjortor.

Vad är alternativen, tänker ångtvätt apparat, engångskostnad och slippa löpande utgifter.
Klurar lite.

Du kan använda samma kostym(byxor) mycket mer än tre dagar. Har du ett par stycken att rotera mellan så räcker det gott och väl att vädra dessa mellan användningarna. Lämna in på kemtvätt endast om de har blivit skitiga eller börjat lukta illa vilket tar lång tid om du inte svettas onormalt mycket.

Skjortor är bara att köra i tvättmaskinen hemma, använd gärna tvättpåsar så håller de längre. Du kommer säkert undan med att använda samma skjorta två till tre gånger med vädring mellan användningarna, speciellt om du gillar att ha undertröja.
Citera
2021-02-19, 10:49
Medlem
Jag har till vardags haft på mig Jeans och en tunn ylletröja, alternativt vit T-shirt nästan varje dag i två år. Fungerar utmärkt, Jag slipper tänka på vad jag ska ha på mig, och vet att jag alltid ser bra ut.

Tvätten är också lätt; Tröjor av Merinoull är antibakteriellt och räcker med att vädras fr att de inte ska börja lukta. Jeans ska man helst inte heller tvätta, och jag tvättar bara mina kläder om jag får fläckar på dem.

Under dessa två år har kanske två personer kommenterat det, och då aldrig negativt.

Rekomenderar starkt!
Citera
2021-02-28, 12:23
Medlem
sputnik2011s avatar
En fråga, området för halsen (kragen) på skjortan och området för handlederna (vristerna) blir lätt smutsiga, likt en smutsig rand.

Försvinner dom vid vanlig tvätt eller ska man smörja in dom områdena med tvättmedel innan tvätt.
Fundera på om det räcker med 30 graders tvätt med tvättpåse.
Eller måste man köra på 40 grader.

Slog till i helgen, köpte fyra kostymer och tjäna 3000 kr med 30% rea.

Skjortorna kommer man tvätta oftare än något annat.
Alla tips är välkommna

MVH
Citera
2021-02-28, 14:30
Medlem
lililiLindas avatar
Citat:
En fråga, området för halsen (kragen) på skjortan och området för handlederna (vristerna) blir lätt smutsiga, likt en smutsig rand.

Försvinner dom vid vanlig tvätt eller ska man smörja in dom områdena med tvättmedel innan tvätt.
Fundera på om det räcker med 30 graders tvätt med tvättpåse.
Eller måste man köra på 40 grader.

Slog till i helgen, köpte fyra kostymer och tjäna 3000 kr med 30% rea.

Skjortorna kommer man tvätta oftare än något annat.
Alla tips är välkommna

MVH

Prova! är ju det enkla svaret Jag kör det mesta i 40 grader och tycker inte jag har problem med att det inte försvinner. Jag har aldrig en blus mer än två dagar innan tvätt heller.

OnT: Jag är för mycket humörsmänniska för att ha samma kläder två dagar i rad
Citera
2021-02-28, 21:38
Medlem
Bartz.Lejons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selfefficacy
Hade en lärare som jämt hade på sig likadana kläder. Han förklarade att han inte gillade att tänka på vad han skulle sätta på sig på morgonen så han köpte flera uppsättningar av samma plagg och så hade han på sig dom jämt. Verkligen jämt.
Hade en liknande lärare på högstadiet men i hans fall var det verkligen exakt samma kläder varje dag. Luktade svett all världens väg när han kom hasandes genom korridorerna. Uppsättningen bestod utav ett par urtvättade blåa jeans, vitt linne och en uppknäppt flanellskjorta med uppkavlade ärmar. Men han var ju slöjdlärare och drygt 60 år så...

Någon förklaring hade han nog inte, men det var ingen som bemödade sig med att fråga heller.
Senast redigerad av Bartz.Lejon 2021-02-28 kl. 21:40.
Citera
2021-02-28, 21:42
Medlem
MrsChows avatar
Citat:
Vet inte om följande är sant, men hört att Einstien hade likadana kläder varje dag, för att slippa tänka på klädval.
Fört det på tal någon gång på jobbet.

Och idag på "Efter Fem" (TV) var det en kvinna som jobba på kontor som haft likadana kläder på sig i åtta år.
Tycker tanken är intressant.

MVH

Du är ingen cartoon.
Typ Homer Simpson med tio vita t-shirts och tio blåa byxor i garderoben.
Citera
2021-03-03, 13:43
Medlem
sputnik2011s avatar
Vill även nämna att man får ett annat bemötande av människor i sin omgivning (indirekt med klädval).
Kan känna av hur människor ogillar att man är överviktig och får ett annat bemötande när man går omkring med mjukisbyxor och t-shirt.

I sociala sammanhang och dom sfärer man befinner sig i är klädkoden en underliggande röd tråd hur man blir bemött.

Mina klädval är att gå avslappnat men snyggt, ibland kostym byxa och skjorta med hängslen, ibland med eller utan kavaj.
Ibland med fluga eller slips eller helt utan.

Det blir en bra boost för självkänslan, samt en lättnad på många sätt och viss utöver det ovan-nämnda.

MVH
Citera
2021-03-03, 13:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Googla så lär du dig mer om Obamas filosofi för att minimera antalet onödiga val varje dag
Man kan ju låta någon annan välja ut & lägga fram en kläder på morgonen, så slipper man själv fundera på det.

Om man har en bra rådgivare dvs.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in