2021-01-14, 19:12
Medlem
holtowns avatar
Hoppas inlägget hamnar rätt.

Hej.

Blivit väldigt sugen på att prova dropshipping alternativt någon mindre nischad webbshop vid sidan av mitt heltidsjobb. Mest som en hobby eftersom jag tycker att det verkar kul och intressant, småskaligt. Men jag är väldigt färsk inom allt det här och behöver lite hjälp.

Måste jag ansöka om F-skatt? Vilken företagsform skulle passa mig bäst? Försökt läsa på lite om F-skattsedel och så, men egentligen vill jag helst slippa att göra det. Är det möjligt att själva bolaget bara behöver F-skattsedel, och jag som privatperson slipper? Ska ju vara en hobby vid sidan av, känns så omständligt med F-skatt för mig då, vill ju fortfarande att mina löner och så från mitt vanliga jobb ska vara som "vanligt". Planen är att bara sälja produkter via nätet och marknadsföra osv. Ska inte sälja några tjänster.

Hjälp från er kunniga uppskattas! Tack på förhand 🙂
Citera
2021-01-14, 19:17
Medlem
TheFinals avatar
F-skatt - nej, du säljer produkter och f-skatt är ett bevis på att du sköter dina egna skatter om du anlitas för uppdrag. (t.ex. måla om ett hus, utföra något åt annan).
Så momsregistrering räcker. Det är istället s.k. SA-skatt du kommer köra med (särskild A-skatt).

Enskild firma är bra start att leka runt lite med, se till att du inte sätter dig i skuld och sköt dina skatter som du ska så är risken för dåliga följder låg.
AB kan vara aktuellt senare när du börjar få lite flöde.

Däremot, dropshipping är rätt jobbigt, det tar lång tid för slutkunden att få produkten.
Jag har själv flertalet e-butiker, bl.a. en väldigt väldigt nischad och jag plockar hem prylarna själv istället, första gången köpte jag för några hundralappar, sen återinvesterade jag vinsten och köpte mer löpande. Idag beställer jag pallvis.
Leveranstiden är vad folk tycker är avgörande.

Däremot - prova såklart med drop-shipping för att se om du kan nå några kunder på det sättet så kan du besluta om att köpa in grejjer själv istället senare.
Citera
2021-01-14, 19:17
Medlem
Rent spontant tänker jag AB.

Jag är dock inte särskilt insatt men varför skulle något annat passa bättre?
Citera
2021-01-14, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
F-skatt - nej, du säljer produkter och f-skatt är ett bevis på att du sköter dina egna skatter om du anlitas för uppdrag. (t.ex. måla om ett hus, utföra något åt annan).
Så momsregistrering räcker. Det är istället s.k. SA-skatt du kommer köra med (särskild A-skatt).

Enskild firma är bra start att leka runt lite med, se till att du inte sätter dig i skuld och sköt dina skatter som du ska så är risken för dåliga följder låg.

Däremot, dropshipping är rätt jobbigt, det tar lång tid för slutkunden att få produkten.
Jag har själv flertalet e-butiker, bl.a. en väldigt väldigt nischad och jag plockar hem prylarna själv istället, första gången köpte jag för några hundralappar, sen återinvesterade jag vinsten och köpte mer löpande. Idag beställer jag pallvis.

Däremot - prova såklart med drop-shipping för att se om du kan nå några kunder på det sättet så kan du besluta om att köpa in grejjer själv istället senare.

Detta kanske blir lite för off topic men jag hoppas det går bra ändå haha.

För att slippa leveranstiden så kan man väl sälja produkter som redan finns i USA till folk i USA? Bör finnas massvis med alternativ än om alternativen från Kina lär vara överlägset störst.

Samt att Oberlo (kanske finns fler liknande tjänster?) måste ju göra att man sparar väldigt mycket tid. Till skillnad från att sitta hemma och paketera allt själv. Åtminstone om det är billiga produkter i stora mängder. Är det dyrare produkter i mindre antal kan det nog vara ganska skönt att sköta allt själv.
Citera
2021-01-14, 19:31
Medlem
TheFinals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugslamm
Detta kanske blir lite för off topic men jag hoppas det går bra ändå haha.

För att slippa leveranstiden så kan man väl sälja produkter som redan finns i USA till folk i USA? Bör finnas massvis med alternativ än om alternativen från Kina lär vara överlägset störst.

Samt att Oberlo (kanske finns fler liknande tjänster?) måste ju göra att man sparar väldigt mycket tid. Till skillnad från att sitta hemma och paketera allt själv. Åtminstone om det är billiga produkter i stora mängder. Är det dyrare produkter i mindre antal kan det nog vara ganska skönt att sköta allt själv.
Att ha lager i andra länder som bara droppar de vidare till kunden är också fint.
Har nyss gjort det i UK, fabriken skickar direkt till UK efter de gick ur EU, och de läggs på hyllan jag hyr - sen skickar de ut till UK-kunder, galant. Kostar mig 9 spänn per paket i snitt.

Oberlo är mer dropshipping-inriktad, finns fler aktörer som bara tar hand om lagerhållning + utskick också om man har egna grejjer om man vill avancera lite.

Många kinesiska fabriker har också lokala lager i te.x. Tyskland, tjeckien och USA men även UK om de är lite mer gångbara prylar. Typ 3d-skrivare, smink och mobilgadgets.
Citera
2021-01-15, 11:37
Medlem
holtowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal

Ah alright, förstår Men när jag är inne på skatteverket eller verksamt.se så står det överallt att jag måste ansöka om F-skatt om jag ska starta en enskild firma? Typ här:
https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivaforetag/enskildnaringsverksamhet.4.5c13cb6b1198121ee858000 2518.html

Ansöker man om F-skatt då fast det blir SA-skatt eftersom man bara ska sälja produkter eller hur funkar detta?
Citera
2021-01-16, 02:27
Medlem
TheFinals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holtown
Ah alright, förstår Men när jag är inne på skatteverket eller verksamt.se så står det överallt att jag måste ansöka om F-skatt om jag ska starta en enskild firma? Typ här:
https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivaforetag/enskildnaringsverksamhet.4.5c13cb6b1198121ee858000 2518.html

Ansöker man om F-skatt då fast det blir SA-skatt eftersom man bara ska sälja produkter eller hur funkar detta?
Det är för att de flesta företag utför tjänster, t.ex. en butik som säljer symaskiner lagar dem också, försäljningen är inte en tjänst, medan lagningen är det.

Jag har flertalet företag som enbart utvecklar och säljer produkter, som inte har f-skatt - enbart momsregistrering.
Medan de som utför tjänster har f-skatt. Överlevt flertalet kontroller av skatteverket.

Sen hör det till vanligheten att f-skatt registreras samtidigt men det finns ingen "nytta" med det gentemot SA, skatterna är identiska och det enda skillnaden är att med SA betalar du den faktiska skatten, med FA betalar du ett uppskattat belopp i förväg.

Från SKV
Citat:
Om du visar med ett registerutdrag att du är godkänd för F-skatt eller anger att du är godkänd för F-skatt på faktura, offert, anbud eller liknande, ska utbetalaren inte dra skatt eller betala socialavgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in