2021-01-14, 14:54
Medlem
krakbraks avatar
Tänkte handla USA-aktier på avanza

Har dem på ISK-konto, då måste man godkänna ett W-8BEN.

Men sedan är det som vanligt, visst, skatter och sådant sköts automatiskt?
Citera
2021-01-14, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakbrak

Visst, skatter och annat sköts automatiskt
Senast redigerad av porschepojken 2021-01-14 kl. 15:00.
Citera
2021-01-14, 15:25
Medlem
Sedan kan rekommendationen vara att köpa dem i en KF istället. Om bolagen delar ut så dras en källskatt som du kanske inte kan få tillbaka om du har ISK har man KF kräver Avanza tillbaka och ca 90-100% kommer tillbaka till dig efter ett par år.

Mer nogrann genomgång ex här
https://hernhag.se/tidlosa-rad-om-bo...epa-kf-vs-isk/
Citera
2021-01-14, 16:07
Medlem
krakbraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaffis_hence
Sedan kan rekommendationen vara att köpa dem i en KF istället. Om bolagen delar ut så dras en källskatt som du kanske inte kan få tillbaka om du har ISK har man KF kräver Avanza tillbaka och ca 90-100% kommer tillbaka till dig efter ett par år.

Mer nogrann genomgång ex här

Oj, varför har man inte KF istället för ISK då? Då är väl det bättre, eller finns det andra fördelar med att ha ISK? För som det verkar så när man har aktier på KF så sköts beskattning osv automatiskt även där?
Citera
2021-01-14, 16:09
Medlem
Citat:
Oj, varför har man inte KF istället för ISK då? Då är väl det bättre, eller finns det andra fördelar med att ha ISK? För som det verkar så när man har aktier på KF så sköts beskattning osv automatiskt även där?

För enkelhetens skull hade jag kört på enbart KF om jag startade om idag. Men nu blir det svenska på mitt gamla isk och utländska på kf. Kör enbart bolag som delar ut så källskattslösningen blir relevant för mig.
Citera
2021-01-14, 16:09
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:

KF har jag alltid kört med, ISK är nymodigheter. Usch.

Här är genomgång av skillnaderna:

Citera
2021-01-14, 21:02
Medlem
Citat:

Man får inte glömma valutaväxlingsavgiften, den kan bli mycket större än själva courtaget.

Om man väljer att köpa upp alla pengar som "ligger", glöm inte att sätta in pengar dagen efter. Alternativt låter du lite ligga som täcker upp för avgifterna.
Citera
2021-01-15, 07:38
Medlem
Du kan göra avdrag för källskatten i deklarationen om du har det på ett ISK. Har du en negativ kapitalinkomst kan du dock bara göra avdrag för 500:- (utländska utdelningar på 3333:-), men är den positiv finns det ingen anledning - förutom att du slipper göra avdraget själv. Kapitalförsäkringar har ofta en inbäddad administrativ avgift, så du tjänar förmodligen mer på ett ISK om du är helt grön och inte kommit upp i den summan (3333:-) ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in