2021-01-14, 10:00
Medlem
Stress längre tid, saker som inte fungerar på jobbet,kollegor säger upp sig och drar vidare.
Jag letar jobb men hittar inget.
Sover bara 3-4 timmar per natt.

Fick obehag/smärta i bröstet.
Tog EKG - resultat OK. (men åk in nästa gång du känner så här)
Prover tagna visade högt lägre blodtryck samt diabetes 2.
Har fått Losartan mot det lägre för höga blodtrycket.
Har fått Metformin mot diabetesen.
Circadin ( i 10 dagar) för at kunnana sova.
Medicinerat nu i 2 månader.
Ingen förbättring.

Tog nya prover, samma blodtryck, samma p-glucos, sover lika illa.
Tilllsagd höja dosen Losartan samt nu Circadin i 30 dagar.
Har dessutom ett tinnitus som stör ut min hörsel.
Lyssnar på tinnitus när vaken på nätterna. Bara att höra tinnitusen stressar mig.
Hör tinnitus trots att folk omkring mig pratar och radion på.
Måste höja ljudet på TVn för att höra vad som sägs.

Är tinnitus pga blodtrycket eller pga medicinerna?
Citera
2021-01-14, 10:04
Medlem
Turist i tidens avatar
Förmodligen är mycket stressrelaterat. Mot diabetes typ 2 är det bättre att lägga om kosten och motionera än att käka medicin.
Citera
2021-01-14, 10:08
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Börja träna, lägg om kosten och börja studera stoicismen.
Citera
2021-01-14, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Förmodligen är mycket stressrelaterat. Mot diabetes typ 2 är det bättre att lägga om kosten och motionera än att käka medicin.

Svårt lägga om. Tycker jag redan är omlagd
Frukost:
Äter glutenfritt hembakat bröd, riktigt smör, skiva ost, skiva skinka.
Huvudmåltid: kött/fisk/kyckling och grönsaker: sparris, vitkål, svarta oliver, röd paprika, små fina ärtor, gröna bönor, morötter, röd lök, och en liiten klick bearniesås,,Har tagit bort potatis/ris/pasta
Mellanmål: äpple, näve nötter
Kvällmål: smörgås med sardiner
Dricker: 1/2 liter smaksatt vatten, i kopp the, 1 kopp kaffe, sockerfri läsk, ibland lite indian tonic water.

Dricker sällan alkohol. 4 lättpilsner på en månad. aldrig vin, aldrig stark sprit. 2-3 glas likör vid et eller två tillfällen per år.

Röker ibland: 5 cigg på en vecka.
varit rökfri i säkert 20 år men börjat igen för et år sen vid stress på jobbet,,ta en cigg. bara en!

Promenerar varje dag ca 30-60 minuter. Aktivt rörligt jobb.

För mig känns det som om det är stressen som är roten till det hela??
Citera
2021-01-14, 10:56
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Helt enig. Tinnitus, högt blodtryck, diabetes typ 2 och sömnproblem. Alla fyra kan bero på stress.
Eller så kan en depression ha triggat det hela.
Sedan ska jag tillägga att jag har ingen medicinsk utbildning så lita inte på vad jag skriver!
Citera
2021-01-14, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Helt enig. Tinnitus, högt blodtryck, diabetes typ 2 och sömnproblem. Alla fyra kan bero på stress.
Eller så kan en depression ha triggat det hela.
Sedan ska jag tillägga att jag har ingen medicinsk utbildning så lita inte på vad jag skriver!

Jag är inte heller läkare, men nästan
Skulle vilja slippa mitt jobb och kunna varva ned.
Citera
2021-01-14, 23:28
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Svårt lägga om. Tycker jag redan är omlagd
Frukost:
Äter glutenfritt hembakat bröd, riktigt smör, skiva ost, skiva skinka.
Huvudmåltid: kött/fisk/kyckling och grönsaker: sparris, vitkål, svarta oliver, röd paprika, små fina ärtor, gröna bönor, morötter, röd lök, och en liiten klick bearniesås,,Har tagit bort potatis/ris/pasta
Mellanmål: äpple, näve nötter
Kvällmål: smörgås med sardiner
Dricker: 1/2 liter smaksatt vatten, i kopp the, 1 kopp kaffe, sockerfri läsk, ibland lite indian tonic water.

Dricker sällan alkohol. 4 lättpilsner på en månad. aldrig vin, aldrig stark sprit. 2-3 glas likör vid et eller två tillfällen per år.

Röker ibland: 5 cigg på en vecka.
varit rökfri i säkert 20 år men börjat igen för et år sen vid stress på jobbet,,ta en cigg. bara en!

Promenerar varje dag ca 30-60 minuter. Aktivt rörligt jobb.

Angående sömnproblemen och bröstsmärtan kan det säkert bero helt och hållet på stressen. Men din diabetes är svårt att helt skylla på stress. Din ålder och, framför allt, eventuella övervikt är viktiga faktorer. Om du är det minsta överviktig, försök reducera din vikt. Det kan göra stor skillnad. Ta kontakt med dietist om det inte går.

Är du inte överviktig är det tyvärr inte jättemycket du kan göra mer än du gör. En viktig sak är att träna. Inte bara gång, du skall träna så hårt så att du blir svettig.

Och, SLUTA RÖKA! Även om det bara är lite. Nu har du högt blodtryck och diabetes. Tyvärr har du ganska kraftigt förhöjd risk för hjärtkärlsjukdom, bland annat. Rökning är en extra pådrivande faktor som du verkligen inte behöver. Jag kan inte nog påtrycka hur viktigt detta är!

En annan avgörande faktor för diabetes är tyvärr ärftlighet, och det kan du ju inte ändra på. Tänk på att nu har du din chans att göra vad du kan för att hålla dig frisk och pigg. 1. Sluta röka, 2. Gå ned eventuell övervikt, 3. Försök minska din stressnivå och sova bättre. Psykolog? 4. Följ din medicinering och ligg på dina läkare om de verkar slöa. Köp en blodtrycksapparat och kolla dig regelbundet.

Vill inte att du skall bli totalt nedslagen. Du har nu många riskfaktorer för att bli allvarligt sjuk (t.ex. hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke etc), se detta som en chans. Du kan fortfarande vända skutan.
Citera
2021-01-15, 00:08
Bannlyst
Citat:
Stress längre tid, saker som inte fungerar på jobbet,kollegor säger upp sig och drar vidare.
Jag letar jobb men hittar inget.
Sover bara 3-4 timmar per natt.

Fick obehag/smärta i bröstet.
Tog EKG - resultat OK. (men åk in nästa gång du känner så här)
Prover tagna visade högt lägre blodtryck samt diabetes 2.
Har fått Losartan mot det lägre för höga blodtrycket.
Har fått Metformin mot diabetesen.
Circadin ( i 10 dagar) för at kunnana sova.
Medicinerat nu i 2 månader.
Ingen förbättring.

Tog nya prover, samma blodtryck, samma p-glucos, sover lika illa.
Tilllsagd höja dosen Losartan samt nu Circadin i 30 dagar.
Har dessutom ett tinnitus som stör ut min hörsel.
Lyssnar på tinnitus när vaken på nätterna. Bara att höra tinnitusen stressar mig.
Hör tinnitus trots att folk omkring mig pratar och radion på.
Måste höja ljudet på TVn för att höra vad som sägs.

Är tinnitus pga blodtrycket eller pga medicinerna?

Vad ligger trycket på? Vissa läkare får panik bara det är lite över 140/90
Citera
2021-01-15, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Vad ligger trycket på? Vissa läkare får panik bara det är lite över 140/90

Det övre trycket är alltid OK. 110-130

Det undre kan vara 96 - 110 (119 tror jag som högst)

Har aldrig haft det så här förens stressen och en icke lyssnade/åtgärdande chef inträdde i mitt yrkesliv.
Citera
2021-01-15, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Angående sömnproblemen och bröstsmärtan kan det säkert bero helt och hållet på stressen. Men din diabetes är svårt att helt skylla på stress. Din ålder och, framför allt, eventuella övervikt är viktiga faktorer. Om du är det minsta överviktig, försök reducera din vikt. Det kan göra stor skillnad. Ta kontakt med dietist om det inte går.

Är du inte överviktig är det tyvärr inte jättemycket du kan göra mer än du gör. En viktig sak är att träna. Inte bara gång, du skall träna så hårt så att du blir svettig.

Och, SLUTA RÖKA! Även om det bara är lite. Nu har du högt blodtryck och diabetes. Tyvärr har du ganska kraftigt förhöjd risk för hjärtkärlsjukdom, bland annat. Rökning är en extra pådrivande faktor som du verkligen inte behöver. Jag kan inte nog påtrycka hur viktigt detta är!

En annan avgörande faktor för diabetes är tyvärr ärftlighet, och det kan du ju inte ändra på. Tänk på att nu har du din chans att göra vad du kan för att hålla dig frisk och pigg. 1. Sluta röka, 2. Gå ned eventuell övervikt, 3. Försök minska din stressnivå och sova bättre. Psykolog? 4. Följ din medicinering och ligg på dina läkare om de verkar slöa. Köp en blodtrycksapparat och kolla dig regelbundet.

Vill inte att du skall bli totalt nedslagen. Du har nu många riskfaktorer för att bli allvarligt sjuk (t.ex. hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke etc), se detta som en chans. Du kan fortfarande vända skutan.

Ingen ärftlig diabetes alls.
Väger lite för mycket som jag gått upp senaste året.
Jag inbillar mig att för lite sömn, inte en enda natts hel sömn på snart ett år det sammantaget med för höga lägre blodtrycket samt diabetesen hänger ihop med en vansinnig stress på jobbet som jag inte kan släppa när ledig.

Jag går en promenad på 30-60 minuter varje dag.
Ställer mig på löpbandet som jag har hemma 1-3 gånger per dag och kör ca 5 minuter varje gång,,så lång tid som jag spelar en bra låt

1 cigg ca 5 dagar i veckan,,ingen sprit.

Försöker njuta av intressen utanför jobbet men det jävla tinnitusen och ingen sömn och ältande av arbetet stör mig så (/&&/¤()/¤(=( mycket.

Söker andra jobb men antar jag är för gammal för intresse från arbetsgivare.
Citera
2021-01-15, 11:06
Bannlyst
Citat:
Det övre trycket är alltid OK. 110-130

Det undre kan vara 96 - 110 (119 tror jag som högst)

Har aldrig haft det så här förens stressen och en icke lyssnade/åtgärdande chef inträdde i mitt yrkesliv.

Tyvärr är det övertrycket som påverkas av stress.
Citera
2021-01-15, 11:32
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ingen ärftlig diabetes alls.
Väger lite för mycket som jag gått upp senaste året.
Jag inbillar mig att för lite sömn, inte en enda natts hel sömn på snart ett år det sammantaget med för höga lägre blodtrycket samt diabetesen hänger ihop med en vansinnig stress på jobbet som jag inte kan släppa när ledig.

Jag går en promenad på 30-60 minuter varje dag.
Ställer mig på löpbandet som jag har hemma 1-3 gånger per dag och kör ca 5 minuter varje gång,,så lång tid som jag spelar en bra låt

1 cigg ca 5 dagar i veckan,,ingen sprit.

Försöker njuta av intressen utanför jobbet men det jävla tinnitusen och ingen sömn och ältande av arbetet stör mig så (/&&/¤()/¤(=( mycket.

Söker andra jobb men antar jag är för gammal för intresse från arbetsgivare.

Led själv av stress i många år som kostade mig både jobb och gav mig diabetes, högt blodtryck mm.
Testa mindfulness och kör insomningsprogram. Tänk mycket på kosten. Träning verkar du vara bra på. Fortsätt så. Det tar tid, var beredd på det. Men belöningen kommer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in