• 9
  • 10
2021-07-08, 15:37
Medlem
Jag brukar hacka och pressa
Citera
2022-01-21, 09:14
Medlem
notice88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proteindryck
Precis överallt i alla recept, i alla matlagningsprogram, i alla konversationer med nära, kära och idioter så yrkas det på att man ska skära vitlöken tunn och bryna.

Har någon av er ärligt talat skurit vitlöken, adderat i rätten och känt en stark arom och smakförstärkare av vitlök? Den försvinner ju bara ut i ett smaklöst universum om man inte använder vitlökspress!!

Hur gör ni?

Beror på rätten, men ju mer du bearbetar den, dessto mer smak utsöndrar den.
Således hackar jag ibland för en mer diskret smak.
Citera
2022-01-21, 09:19
Medlem
Krocketklubbas avatar
Pressar oftast men ibland kan finhackat/skivat medföra en rundare smak som ibland är att föredra.
Citera
2022-01-21, 09:25
Medlem
Citat:
Precis överallt i alla recept, i alla matlagningsprogram, i alla konversationer med nära, kära och idioter så yrkas det på att man ska skära vitlöken tunn och bryna.

Har någon av er ärligt talat skurit vitlöken, adderat i rätten och känt en stark arom och smakförstärkare av vitlök? Den försvinner ju bara ut i ett smaklöst universum om man inte använder vitlökspress!!

Hur gör ni?

Hackar vitlöken oftast i matlagning, tycker den håller smaken längre då,
pressar då man gör någon dipp eller nåt.

Ett tips är att skära vitlöken i tunna skivor, lägga dessa på ett valfri saltat kex etc,
tillsammans med ostskiva från Gudbrandsdalen + glas rött till detta
Citera
2022-01-21, 09:36
Medlem
lemonzhellos avatar
Tycker man - mot förmodan - att det är jobbigt att rengöra en vitlökspress så ska man testa en garlic crusher från Joseph Joseph.

Ser ut som en platt banan ungefär.

Hittade en sådan på loppis och bestämde mig för att testa. Jösses.

Använder inget annat numera, om vitlök ska pressas. Vilket den ska ibland om man inte är en skitnödig wannabe, som ju verkar vara normen nuförtiden.

Grymt lätt att rengöra, och grymt snabb/lätthanterad.
Citera
2022-01-21, 10:00
Medlem
JdeKoofs avatar
Pressar alltid. Att hacka 6-7 klyftor tar ju för fan halva dan, och det har inte jag tid med.
Citera
2022-01-21, 11:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JdeKoof
Pressar alltid. Att hacka 6-7 klyftor tar ju för fan halva dan, och det har inte jag tid med.

Citat:
Variera vitlöken utan press
Varför ser vi så sällan en kock med vitlökspress i näven? ... Vitlökspressen var nämligen inte uppfunnen och smakerna lär blivit långt ifrån lika skarpa som svärden. – När man använder en vitlökspress frigörs svavelämnen som gör att en skarp och bitter smak träder fram.
Citat:
Varför krossar man vitlök?
Bildresultat för Varför ska man inte pressa vitlöken
För att få ut så mycket smak som möjligt ur en vitlök gäller det att krossa klyfta ordentligt med bredsidan på knivseggen innan du hackar upp den, eller genom att riva klyftan på ett fint rivjärn.

Citat:
Varför ska man inte pressa vitlök?
Om man finhackar klyftorna blir de mildare, om man pressar dem blir de lite skarpare vilket kan passa exempelvis i grytor. Fintärnade blir bättre i exempelvis en kall salsa

https://www.finecooking.com/article/...r-not-to-press

https://www.theguardian.com/lifeands...s-chefs-method
Citera
2022-01-22, 03:25
Medlem
stonedrecordss avatar
Har alltid kört vitlökspress alla år tills den gick sönder för någon vecka sedan. Btw, någon som har något tips om en bra billig, hur nu den kombon går ihop? Så nu skivar jag vitlöken hyfsat tunt och småhackar det lite grann. Men jag bryner den aldrig, till skillnad mot gul lök som jag ALLTID bryner, och så ner med den råa vitlöken i den kommande maträtten, potatisgratäng som exempel.
Citera
2022-01-22, 05:20
Medlem
Jahbrahs avatar
Beror på vad jag ska ha den till. Jag skär bort snoppen på båda sidorna, sen en lätt kyss med kniven så skalet flyger åt helvete. Sedan smäller jag till vitlöks-fan något så in i satans rödrandiga träskor som går baklänges från helvetet, så att det bara är en saftig pulp kvar. Den kan man sedan småshredda lite med kniven om man känner för det.

Eller så lägger jag den i en stor marmorskål och bankar livet ur den tillsammans med en massa chili.
Citera
2022-01-23, 12:52
Bannlyst
Citat:
Hur gör ni?

Klipper den. Steker den inte.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera