2021-01-10, 21:53
Medlem
Hej! Hur förbereder man sig bäst inför ett eventuellt kärnvapenkrig eller en atombomb? På vilken plats skyddar man sig bäst? Finns det munskydd/andningsmasker som hjälper och vilken variant? Finns det andra saker man kan tänka på?

Dessutom: vilken variant av jod bör man köpa? (I serien "Chernobyl" fanns det ju vissa klyftiga människor som sade att man skulle äta jod för att undvika sköldkörtelcancer. Har även läst någonstans, troligtvis Wikipedia, att myndigheter delade ut radioaktivt (?) jod efter atombomberna över Hiroshima/Nagasaki av samma anledning). Finns det skillnad på jod och jod?
Citera
2021-01-10, 21:58
Medlem
Turist i tidens avatar
Varför skulle myndigheterna dela ut radioaktivt jod???
Citera
2021-01-10, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Varför skulle myndigheterna dela ut radioaktivt jod???

Har läst någonstans att de alltså gjorde det i Japan då, om jag uttryckte mig oklart. Eller om det bara var vanligt jod, kanske. Det är därför jag undrar om det finns olika typer av jod, och vilket man isåfall ska köpa? Vilket fungerar bäst för att inte få tyroideacancer?
Citera
2021-01-10, 22:06
Medlem
Göm dig under vatten, eller bakom tegelvägg, samt köp iodine tabletter.
Citera
2021-01-10, 22:13
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitwinter20
Har läst någonstans att de alltså gjorde det i Japan då, om jag uttryckte mig oklart. Eller om det bara var vanligt jod, kanske. Det är därför jag undrar om det finns olika typer av jod, och vilket man isåfall ska köpa? Vilket fungerar bäst för att inte få tyroideacancer?

Citat:
Vid en allvarlig kärnolycka kan radioaktiv jod frigöras i luften. Det kommer i lungorna med andningen och samlas i sköldkörteln. Den stråldos som sköldkörteln får kan orsaka tumörer eller en funktionsnedsättning i körteln.

Samlingen av radioaktiv jod på sköldkörteln kan förebyggas genom att ta en jodtablett. Då absorberas den radioaktiva joden inte i körteln.
Det är viktigt att ta jodtabletten i rätt tid. Om man tar tabletten för tidigt eller för sent minskar skyddet. Jodtabletter skyddar inte mot andra radioaktiva ämnen.

Myndigheterna meddelar när det är bäst att ta jodtabletterna.
https://www.stuk.fi/sv/web/selkosivut/stralrisk-och-skydd/jodtabletter-skyddar-skoldkorteln-mot-stralning
Citera
2021-01-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
https://www.stuk.fi/sv/web/selkosivut/stralrisk-och-skydd/jodtabletter-skyddar-skoldkorteln-mot-stralning

(y) Tack!
Citera
2021-01-10, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten

Iodine? Okej tack ska undersöka saken!
Citera
2021-01-10, 22:29
Avslutad
Köp eller bygg en kärnvapen-bunker med rätt beskaffenheter.
Preppa denna med alla förnödenheter du behöver för 5år.
Införskaffa även rejält med vapen och ammunition.
Du, din installation och din materiel måste klara (och skyddas från) alla detonationer, EMP:er, nedfall mm.
Sedan måste du överleva anarkin och den termonukleära vintern efteråt.
Lycka till!
Mvh.
Citera
2021-01-10, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingaman
Köp eller bygg en kärnvapen-bunker med rätt beskaffenheter.
Preppa denna med alla förnödenheter du behöver för 5år.
Införskaffa även rejält med vapen och ammunition.
Du, din installation och din materiel måste klara (och skyddas från) alla detonationer, EMP:er, nedfall mm.
Sedan måste du överleva anarkin och den termonukleära vintern efteråt.
Lycka till!
Mvh.

Det räcker med att köpa 1 helicopter machine gun som man kan bära med sina två händer, kulor kan man tillverka sj.
Citera
2021-01-10, 22:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten

Citat:
Ursprungligen postat av Whitwinter20
Iodine? Okej tack ska undersöka saken!

Iodine är jod på engelska.
Citera
2021-01-10, 23:01
Avslutad
En bunker eller kanske djupt inuti i en grotta är din enda möjlighet .
Citera
2021-03-03, 18:56
Medlem
kampfschwimmers avatar
Fortifikationsverket säljer väl ut bergrum ibland? Tror ett atomsäkert bergrum skulle vara din bästa lösning. Alternativt så flyttar du till ett and långt bort där det inte är så troligt att kärnvapenkriget får så förödande konsekvenser som i resten av världen (självklart förstår jag att ett kärnvapenkrig kommer drabba hela jorden, men vissa ställen blir ju mer direkt drabbade än andra).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in