Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Det är bara när jag gör bicepscurl jag tycker det blir mycket belastning. Jag tycker det är för jobbigt hålla hantel nummer 2 i andra handen medan jag gör bicepscurl med ena handen.
Jag tror inte det ska innebära skaderisk då det inte är så mycket vikt egentligen. Maximalt använder jag 14-16 kg vid bicepscurl sedan tycker jag att det räcker.
Jag försöker stå rak i ryggen vid övningar och har aldrig haft några problem, någonsin med träningsskador.
Tvärtom så blir det bonus träning för din core och rygg så länge du har en bra hållning.
Dvs så att du inte lutar åt något håll när du ser dig i spegeln utan är rak som om du skulle köra med 2 hantlar.
Andra fördelen med att göra en hantel i taget är att du får mer constant tension i muskeln då du inte alternerar armarna så att ena armen får vila mellan lyften.
Visserligen kan man lyfta båda hantlarna samtidigt som en skivstångscurl men jag upplever nog som många andra att det blir svårt att få en lika bra kontraktion i biceps som när man lyfter med en arm i taget, speciellt när man kommer till tyngre hantlar.
Däremot tycker jag det låter illavarslande om du tycker det är jobbigt med greppet vid så låga vikter.
Bra greppstyrka ihop med bra core stabilitet är vad som är viktigast för en funktionell stark fysik.
Får du bättre grepp så kommer du bli starkare i princip allt så som press övningar, pullups, lyft, armar osv.
Din bänkpress blir även den markant bättre om du går från dåligt grepp till ett bra grepp då underarmarna stabiliseras.
Förmågan att lyfta något ökar för övriga kroppen ju hårdare du kan greppa något.