Citat:
Ursprungligen postat av
macewans
Hej,
Jag har ett litet AB och det har kommit igång så pass att jag kan anställa mig själv från typ idag. Jag har redan bolån på min lägenhet sedan många år och tänkte höja det från ca 35% belåning till ca 75%. Nån som vet hur kreditprövningen brukar gå till i det fallet? Räcker det med anställningsavtal eller behöver de ha utbetalningshistorik i form av (hur många) lönespecar? Granskar de företagets siffror och är det i så fall inlämnade årsredovisningar eller dagsaktuella siffror? Spelar det någon roll vad jag ska använda pengarna till?
Både min privata inkomst och företagets omsättning och resultat har varit rätt låg senaste åren. Jag har aldrig haft någon betaningsanmärkning och levnadsomkostnaderna är väldigt låga (vilket de iofs inte bryr sig om har jag förstått). Bolånet är i SBAB men jag kan tänka mig att flytta till annan, t.ex. SEB där jag har företagets affärer.
Banken vill se att bolaget uthålligt kommer tjäna pengar på en nivå som i vart fall kan ge dig en bra lön. Att du inte kunnat ta ut lön tidigare kommer ligga dig i fatet. Underlagen du behöver är nog ett par-tre års årsredovisningar (beroende på när verksamheten startade på riktigt, du skriver att bolaget haft låg omsättning och resultat de senaste åren?). Jag skulle tagit med mig en aktuell RR och BR också.
Banken kommer fråga vad du ska ha pengarna till. Anställningsavtal behövs knappast. Det kan du ju skriva vad som helst på när det är ditt egna bolag.