Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-07, 18:58
Medlem
BossModes avatar
Hej! Jag har nyligen fått till mig att är man inte medlem hos Unionen så har man ingen inkomstförsäkring. Vad innebär det i praktiken ? jag betalar för a-kassa hos dem men ingen medlemskap. Får jag inga pengar om jag skulle få kicken då eller? blir förvirrad.

Någon som kan förklara skillnaden ?
Citera
2021-01-07, 19:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BossMode
Hej! Jag har nyligen fått till mig att är man inte medlem hos Unionen så har man ingen inkomstförsäkring. Vad innebär det i praktiken ? jag betalar för a-kassa hos dem men ingen medlemskap. Får jag inga pengar om jag skulle få kicken då eller? blir förvirrad.

Du får a-kassa men endast upp till maxbeloppet. Har du även inkomstförsäkringen så täcker det upp 80% av lönen upp till runt 60 000kr. Har inte full koll men bara att läsa på om maxtak i a-kassa och unionens inkomstförsäkring.
Tänk också på att detta gäller endast 100 första dagarna eller något sånt.
Citera
2021-01-07, 21:11
Medlem
H.G.s avatar
Du ansöker bara om inkomstförsäkring på deras egen hemsida. Allt arbete sköter A-kassan som bifogar allt underlag till inkomstförsäkringen som sedan räknar ut om du kvalificerar dig för inkomstförsäkringen vilket baserar sig på inkomst enbart dvs. finns ej någon kvalifikationstid. Kostar heller inget extra för dig som medlem...
Citera
2021-01-07, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Du ansöker bara om inkomstförsäkring på deras egen hemsida. Allt arbete sköter A-kassan som bifogar allt underlag till inkomstförsäkringen som sedan räknar ut om du kvalificerar dig för inkomstförsäkringen vilket baserar sig på inkomst enbart dvs. finns ej någon kvalifikationstid. Kostar heller inget extra för dig som medlem...

Fast TS var ju inte medlem i Unionen, bara A-kassan.
Citera
2021-01-07, 21:15
Medlem
H.G.s avatar
Då blir det lite bökigare då rätt till A-kassa kräver medlemskap i samma fack. Dock så frågar ju TS om inkomstförsäkringen vilket är en extern del av Unionen som har tre delar. A-kassa, fack och inkomstförsäkring...
Citera
2021-01-07, 21:31
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BossMode

Du kan köpa till en s.k trygghetsförsäkring ifall du vill komplettera din A-kassa. Kostar 300kr/månad och du får då 6000kr extra per månad utöver din A-kassa i 11 månaders tid.

Fördelen med denna försäkring är att det även betalas ut ifall du skulle bli långtidssjukskriven, något du inte skulle fått med en inkomstförsäkring.

https://www.mysafety.se/forsakringar/ekonomisk-trygghetsforsakring?gclid=EAIaIQobChMI_ZzFwtTp7AIV kxh7Ch2GaApbEAAYAiAAEgJn6fD_BwE

Försäkringen går även att teckna så att du skulle få A-kassa + inkomstförsäkring + trygghetsförsäkring.
Citera
2021-01-07, 21:51
A-kassa: 80% av max 33000kr per månad de första 100dagarna, därefter av max 27500kr.
Med inkomstföräkring: 80% av max 60000 i max 150dagar.
Du måste ha varit medlem i svensk a-kassa i minst 12mån.
Du måste ha varit medlem i Unionen i minst 12mån.
Krav på sysselsättningsgrad de 18 senaste månaderna finns.
De privata försäkringarna som finns är dyrare och sämre än Unionens.
Mvh.
Citera
2021-01-07, 23:35
Medlem
svampgaffels avatar
Jag har inkomstförsäkring via min bank då jag inte vill vara med i facket. Du kan fixa det via valfritt försäkringsbolag.
Citera
2021-01-07, 23:52
Medlem
Hej är du enbart medlem i en akassa så får du ersättning därifrån när du uppfyllt deras krav o skickat in diverse dokument dem efterfrågar.

Unionens inkomstförsäkring är för att toppa upp om du har en inkomst över ett visst belopp o vill utöka din akassa. Kommer ej ihåg exakt vilken lön man behöver tjäna för att ens ha nytta av försäkringen just nu men det står på deras hemsida.

Dock så utgår inte lika mycket från försäkringen sålänge akasse taket är förhöjt som det varit nu i Covid tider. Du kan inte få mer än 80% av din tidigare lön med denna försäkring så upp till var o en att avgöra om man vill ha den.

Slutsats: är du bara medlem i akassa så får du ersättning därifrån vid arbetslösheten.
Är du även medlem i unionen så kan du få en liten slant till därifrån beroende på vad du hade i lön innan du blev arbetslös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in