2006-05-19, 18:15
Medlem
lab-ones avatar
Imorgon kommer några goda vänner över för att grilla och det vankas grillad lax. Jag har aldrig gjort det och vill nu ha tips på hur tusan jag ska göra! Till laxen ska det serveras potatisgratäng (och även lite kött för de som inte vill ha fisk). Finns det något annat jag kan ha till, exempelvis en sås? Snälla vänner! Giv mig edra tips!
Citera
2006-05-19, 19:04
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Se till att gallret är penslat med olja och varmt som f*n så fastnar inte laxen.
Citera
2006-05-19, 19:30
Medlem
linda in laxfiléerna i waldeckerskinka/parmaskinka efter att du penslat med olivolja och lagt färsk basilika på.

När skinkan är knaprig är laxen klar.

Blan det godaste jag ätit.
Citera
2006-05-19, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
linda in laxfiléerna i waldeckerskinka/parmaskinka efter att du penslat med olivolja och lagt färsk basilika på.

När skinkan är knaprig är laxen klar.

Blan det godaste jag ätit.
Låter gott Det måste jag prova någon gång.
Citera
2006-05-19, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Athena
Låter gott Det måste jag prova någon gång.

Har du provat är du fast....
Citera
2006-05-19, 20:13
Medlem
Madchilds avatar
Dubbelpost.
Citera
2006-05-19, 20:14
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lab-one
Imorgon kommer några goda vänner över för att grilla och det vankas grillad lax. Jag har aldrig gjort det och vill nu ha tips på hur tusan jag ska göra! Till laxen ska det serveras potatisgratäng (och även lite kött för de som inte vill ha fisk). Finns det något annat jag kan ha till, exempelvis en sås? Snälla vänner! Giv mig edra tips!

Sås till lax och gratäng låter lite 'too much'. Någon sorts salsa, sallad eller liknande skulle jag nog satsa på...
Citera
2006-05-19, 20:21
Medlem
stRs avatar
Sås till laxen skulle väl ha varit rödvinsås, annars kan du testa hacka upp lite gurka (inlagd smörgåsgurka är nog godast) och blanda med rårörda lingon/lingonsylt, sockra lite och ha vid sidan om, bryter bra mot gratängen och laxen.
Citera
2006-05-19, 20:32
Medlem
Avrunnen yoghurt + Mango Chutney + lite salt + lite peppar.

Såsen hela dan.
Citera
2006-05-19, 20:35
Medlem
Madchilds avatar
Jag ändrar mig lite. En löjligt klassisk beurre blanc/smörsås är ju oerhört gott... Fast då kanske pressad potatis är att föredra.

Beurre blanc: http://www.tasteline.com/default.ns?...pe&lngRID=5968
Citera
2006-05-19, 21:41
Medlem
lab-ones avatar
Tackar så mycket för tipsen!! Jag spanade lite i en kokbok och hittade någon sorts chilisalsa som jag tänkte testa. Givetvis sparar jag även era tips till senare!
Citera
2006-05-20, 00:52
Medlem
Magnums avatar
Detta är supergott samt väldigt enkelt:

Citrongrillad lax
Ingredienser
Beräknat för 4 portioner

1 st hel lax (kotletter funkar lika bra)
dill
persilja
citron
olivolja
salt och peppar
köttsnöre

Gör så här:
Stycka ut laxen i bitar om ungefär 150 gram. Skiva citronen tunt. Gör ett laxpaket i följande ordning: En citronskiva, lite färska örter, en laxbit, salt och peppar, ytterligare lite färska örter och sist en citronskiva ovanpå.

Bind ihop alltsammans som ett paket med hjälp av ett köttsnöre. Pensla fisken med olivolja (eller lägg den på ett fat med olivolja i botten). Klart att grilla!

Låt inte köttsnöret avskräcka dig. Det är enklare än det kanske verkar men ser avancerat och proffsigt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in