Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-07, 00:09
Medlem
Hej.

Jag har försökt hitta svaret på min fråga på Swedbanks hemsida och diverse forum utan att komma fram till något konkret så prövar här.

Jag har en tillsvidareanställning på ett stort svensk företag som jag haft nu på heltid i exakt 6 månader. Jag vill gärna köpa ett hus, enligt Swedbanks lånekalkyl så fyller min månadsinkomst och kontantinsats kraven för det lån jag vill ta.
Den enda haken är att jag bara jobbat heltid i 6 månader, innan dess har jag endast studerat. Måste man ha fast anställning/inkomst i t.ex ett helt år eller längre för att kunna ta bolån eller spelar det ej roll?

Mycket tacksam för svar mvh
Citera
2021-01-07, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodbrok99
Hej.

Jag har försökt hitta svaret på min fråga på Swedbanks hemsida och diverse forum utan att komma fram till något konkret så prövar här.

Jag har en tillsvidareanställning på ett stort svensk företag som jag haft nu på heltid i exakt 6 månader. Jag vill gärna köpa ett hus, enligt Swedbanks lånekalkyl så fyller min månadsinkomst och kontantinsats kraven för det lån jag vill ta.
Den enda haken är att jag bara jobbat heltid i 6 månader, innan dess har jag endast studerat. Måste man ha fast anställning/inkomst i t.ex ett helt år eller längre för att kunna ta bolån eller spelar det ej roll?

Du kan begära ett intyg från din arbetsgivare på vad du tjänar och lämna till banken.
Citera
2021-01-07, 00:16
Medlem
Kreditgivaren brukar vilja se inkomster de senaste två åren, samt att du har en fast anställning.
Citera
2021-01-07, 00:17
Medlem
Tillsvidareanställning ser bankerna i regel som väldigt trygg då det ska till en hel del för att en person ska få sparken. Och de litar väl i viss mån på att nån med ett stort bolån inte säger upp sig utan plan b.

Men ring ett par banker imorgon och fråga. Jag fick mitt lån när jag varit tillsvidareanställd i ca fyra månader. Och hade pluggat hela livet fram till dess.
Citera
2021-01-07, 00:17
Medlem
Torpedullas avatar
Ring SBAB.
Citera
2021-01-07, 02:06
Medlem
Citat:
Hej.

BYT BANK OMEDELBART.

swedbank är den värsta banken,
vill du köpa bostad så byt omgående bank, spelar ingen roll om du haft swedbank i 25 år du får inget lån även om du har bra inkomst och kontantinsatsen
Citera
2021-01-07, 06:43
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Hej.

Generellt sett är en fast anställning en grundförutsättning för att få lån, men liksom allt annat är inte verkligheten svart eller vit. Det finns exempel, och giltiga skäl, till att personer med timanställning, vikariat etc. beviljas lån. Banken tittat på din framtida inkomst och återbetalningsförmåga. En sjuksköterska eller läkare har "alltid" möjlighet att få ett nytt arbete även om de valt att ta ett vikariat som de bedömer utvecklar deras kompetens, bara för att ta något uppenbart alternativ.

Kan du uppvisa ditt anställningskontrakt och de senaste lönespecifikationerna räcker det ofta, även om det finns undantag. Givetvis förutsätter det att övriga kriterier uppfylls (kontantinsats, kalkyl, skuldkvoter, god skötsamhet etc).

Jag tror det löser sig, om du håller dig inom rimlighetens ramar.
Citera
2021-01-07, 12:45
Medlem
SYSTEMexes avatar
För mig meddelade SHB att de vill se tillsvidareanställning alternativt projektanställning på minst ett år.

Sen beror det väl som alltid på lön och typ av jobb. En projektanställning på t.ex foodora är nog inte så attraktiv för en storbank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in