Citat:
Ursprungligen postat av
Lodbrok99
Hej.
Jag har försökt hitta svaret på min fråga på Swedbanks hemsida och diverse forum utan att komma fram till något konkret så prövar här.
Jag har en tillsvidareanställning på ett stort svensk företag som jag haft nu på heltid i exakt 6 månader. Jag vill gärna köpa ett hus, enligt Swedbanks lånekalkyl så fyller min månadsinkomst och kontantinsats kraven för det lån jag vill ta.
Den enda haken är att jag bara jobbat heltid i 6 månader, innan dess har jag endast studerat. Måste man ha fast anställning/inkomst i t.ex ett helt år eller längre för att kunna ta bolån eller spelar det ej roll?
Mycket tacksam för svar mvh
Generellt sett är en fast anställning en grundförutsättning för att få lån, men liksom allt annat är inte verkligheten svart eller vit. Det finns exempel, och giltiga skäl, till att personer med timanställning, vikariat etc. beviljas lån. Banken tittat på din framtida inkomst och återbetalningsförmåga. En sjuksköterska eller läkare har "alltid" möjlighet att få ett nytt arbete även om de valt att ta ett vikariat som de bedömer utvecklar deras kompetens, bara för att ta något uppenbart alternativ.
Kan du uppvisa ditt anställningskontrakt och de senaste lönespecifikationerna räcker det ofta, även om det finns undantag. Givetvis förutsätter det att övriga kriterier uppfylls (kontantinsats, kalkyl, skuldkvoter, god skötsamhet etc).
Jag tror det löser sig, om du håller dig inom rimlighetens ramar.