2021-01-07, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Så vem blir det som tar över? Har Ygeman stått tillräckligt länge vid skampålen efter att han föll på sitt svärd för att rädda Löfven efter IT skandalen?

Inte Ygeman, Dammberg eller någon annan sådana där stockholms-akademiker-medelklass-pk-karriär sosse, som låg bakom avsättandet av Juholt etc. Tvärtom är det den typen av politiker som behövs nu. Någon som är mer folkligt förankrad, trovärdig som är ideologiskt driven och tror på sin politik. Juholt hade gjort det här mycket bättre än Lövfen. Hultqvist kanske kan vara något.

Citat:
Eller kommer man gräva fram en kvinna den här gången? I sådana fall vem?

För mig är det en gåta när man har en kvinna som är knivskarp i debatterna, förankrad i sina värderingar och kan kommunicera ut dom på ett trovärdigt sätt att man inte ger Ylva Johansson chansen.
Citera
2021-01-07, 12:44
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Inte Ygeman, Dammberg eller någon annan sådana där stockholms-akademiker-medelklass-pk-karriär sosse, som låg bakom avsättandet av Juholt etc. Tvärtom är det den typen av politiker som behövs nu. Någon som är mer folkligt förankrad, trovärdig som är ideologiskt driven och tror på sin politik. Juholt hade gjort det här mycket bättre än Lövfen. Hultqvist kanske kan vara något.

För mig är det en gåta när man har en kvinna som är knivskarp i debatterna, förankrad i sina värderingar och kan kommunicera ut dom på ett trovärdigt sätt att man inte ger Ylva Johansson chansen.

Hon är märkligt nog lite doldis, men precis som du säger är hon duktig. Men jag undrar hur hon ses internt, hon är kanske lite väl vänster....?
Citera
2021-01-07, 13:01
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Nej, menar inte att det blir mer komplicerat, gissar på ungefär lika, med skillnaden att S nu har svikit för många kärn-väljare för att blidka C och L. Jag tror faktiskt att det faktum att man pillade på LAS var nådastöten. Och då måste någons huvud rulla för att ha en "färsk start". Även om den analytiskt lagde snabbt ser att det blir mer av samma.

I så fall går de väljarna till Vänsterpartiet och vilka stödjer vänstern? just det Socialdemokraterna. The player Löfven har räknat ut allt. Om V får 10% av rösterna så gör det inte så mycket så länge de nöjer sig med lite smulor som han slänger åt dem.
Citera
2021-01-07, 13:03
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Ylva Johansson var knappast någon populär minister. De gjorde sig av med henne genom att ge henne ett toppjobb inom EU. Så fungerar det ibland inom politiken, är du för otrevlig o jobbig mot väljare så degraderas du till ett mer välbetalt jobb men där vi slipper se o höra henne så mycket. Ylva kommer inte bli partiledare/statsminister.
Citera
2021-01-07, 13:14
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
I så fall går de väljarna till Vänsterpartiet och vilka stödjer vänstern? just det Socialdemokraterna. The player Löfven har räknat ut allt. Om V får 10% av rösterna så gör det inte så mycket så länge de nöjer sig med lite smulor som han slänger åt dem.

Tror han tappt för mycket till SD för att det skall fungera. Och SD har bra med tid på sig för att etablera sig ännu mer som arbetarparti, och spela på missnöjet med hur S hanterat Corona.
Citera
2021-01-07, 13:46
Medlem
Dan Eliasson tar över
Citera
2021-01-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Däremot tror jag inte på byte före valet.

Det gör inte jag heller. Damberg och Magdalena ligger nog bra till. I vassen lurar Karl-Petter Thorwaldsson.
Citera
2021-01-07, 13:56
Medlem
Var finns sossejuristen Freiwalds i denna partiledardebatt - BR-innehavare genom ombildning
och kompis med kapitalets Mats Qviberg - som för mycket vänster blir man motarbetad av näringslivet.

Se hur det gått för Löfven med coronarestriktionerna
Senast redigerad av SisterJones 2021-01-07 kl. 14:01.
Citera
2021-01-07, 13:57
Medlem
Hur är det med hyressmitaren o kronofogdeklienten Mygelman - är han i värmen eller kylan-
det har varit väldigt coronatyst om honom - vad gör han idag - kommer han att bli nya partiledaren?
Citera
2021-01-07, 14:07
Medlem
cateatdogs avatar
Jag hoppas att Dan Eliasson ska få en chans till. Det är väll inte mer än rättvist?
Citera
2021-01-07, 14:43
Medlem
sonicguides avatar
Damberg står nog högt upp på en lista.
Magdalena skulle kunna utmana.
Frågan för de båda ovanstående är väl hur de klarar en ideologisk debatt.

Frågan för socialdemokratin är naturligtvis också hur mycket ideologin spelar roll
men jag har svårt att se att den defensiv man visat upp i längden skulle innebära ökade siffror
Ska man gå på någon som visat sig bra i ideologiska debatter är naturligtvis
Morgan en het kandidat och dessutom mångkunnig.
Ygeman borde vara helkörd.
Citera
2021-01-07, 14:50
Medlem
Vad kan oddset bli om Dan Eliasson skulle få uppdraget som Statsminister ..
(all respekt med lite ironi, men frågan bör nog ställas ändå, tänk om)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in