• 2
  • 3
2021-03-13, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Det får nog bli så att jag får dra från AF. Jag har förstått hur af funkar och hur de tänker. Hela af jobbar främst för företagen som har önskemål. Sen för de som redan har jobb. Och efter det är det alla invandrare som får en räkmacka in i arbetslivet.När jag tidigare försökt med saker har det ofta varit totalt stopp. AF har regler emot utbildning på komvux, att ha sidoinkomster får man inte ha, du får inte ha ett vilande egenföretag, du får inte studera, mm. Allt för att hålla kvar människor i ett utanförskap. Nu senast ville de att jag skulle jobba 3 månader på samhall, helt utan lön eller möjlighet till anställning där.
Jag en liten sidoinkomst, samt en bil mm. Allt detta gör att jag inte har någon rätt till bidrag från soc. Då måste allt jag äger säljas först.Nu har jag har vissa fysiska tillgångar som bostad osv. Men inga pengar egentligen. Därför blir varje utgift av vikt.Att få ett jobb här är enormt svårt. Då det knappt ens finns praktikplats till de som går byggutbildning osv. Jag är gammal, lite sjuk . Men har bra betyg.

Men aktivitetsstöd ska du ju kunna få så länge du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program. Det finns ju ingen tidsbegränsning.
Citera
2021-03-13, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Men aktivitetsstöd ska du ju kunna få så länge du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program. Det finns ju ingen tidsbegränsning.
Jo, max 450 dagar och nu vill de att jag ska delta i arbetsmarknadspolitiskt program, helt utan ersättning eller pengar till resor. Annars blir jag utkastad från dem, har de sagt.
Citera
2021-03-13, 09:00
Medlem
Citat:
Jo, max 450 dagar och nu vill de att jag ska delta i arbetsmarknadspolitiskt program, helt utan ersättning eller pengar till resor. Annars blir jag utkastad från dem, har de sagt.

Jag tycker att du ska ringa Försäkringskassan och verkligen kolla upp detta.
Citera
2021-03-13, 11:08
Medlem
anre24s avatar
Citat:

Har man inte varit berättigad till a-kassa så är det 450 dagar som gäller, sök försörjningsstöd istället.
Citera
2021-03-13, 13:04
Medlem
Den skulle kunna göra nytta och konkurrera ut andra arbetsförmedlingar.

Om, det var en sida och en myndighet där man kan gå in och registrera sina kunskaper och meriter. Sedan gör de som söker arbetskraft ett sök. Alla som kvalificerar sig får ett mejl om att det företaget är intresserade. Sen hör man av sig om man vill ha det jobbet.
Citera
2021-03-13, 13:17
Medlem
Vodos avatar
Jag fick en tid i slutet på mars, 1,5 timmar obligatoriskt möte. Någon dag innan ställdes mötet in och istället ringde en handläggare någon dag senare. Det blev 30 minuter i telefon istället för möte på plats.
Efter det har jag inte hört något ifrån arbetsförmedlingen.
Jag har varit förbi lokalkontoret några gånger i våras för att se om de har öppet iallafall. Men det var ju helt meningslöst. 8 personer max tar de emot och det är vakter utanför. All personal arbetade ute och tog emot folk där. Men ingen var ju ens intresserad av vem jag är. Normalt behöver jag alltid visa leg när jag besökt kontoret men det behövdes inte nu. Så någon hjälp fick jag inte.
Jag aktivitetsrapporterar men inte en enda gång har de kollat om jag sökt jobben eller hittat på allt. Jag vet inte ens om jag har en arbetsförmedlare.
Jag glömde aktivitetsrapportera i januari och då hörde akassan av sig och gnällde. De tyckte inte heller att jag sökt tillräckligt med jobb. Akassan ska avgöra sådant och arbetsförmedlingen brydde sig inte alls. Borde vara arbetsförmedlingen sak att kolla och klaga.

För 5 år sedan var jag inskriven hos af och då fick jag komma dit på möten. Jag träffade en arbetsförmedlare. Gick på obligatoriska massmöten. Besökte arbetsplatser.

Vad har man arbetsförmedlingen till? Jag får svara ingenting, helt meningslös myndighet som kostar flera miljoner varje år.
Citera
2021-03-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Har man inte varit berättigad till a-kassa så är det 450 dagar som gäller, sök försörjningsstöd istället.
Jag har inte rätt till det säger de. Mitt hus är värt mer än noll. Detta trotts att för kommunen är det en vinst att jag bor billigt.
Citera
2021-03-13, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Jag tycker att du ska ringa Försäkringskassan och verkligen kolla upp detta.
Redan gjort och kollat jag får inte mer nu. Min handläggare på AF har också samt att de kommer skriva ut mig från AF för att jag inte har råd att åka varje dag till något meningslöst. De vill bli av med mig.
Citera
2021-03-13, 15:47
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Redan gjort och kollat jag får inte mer nu. Min handläggare på AF har också samt att de kommer skriva ut mig från AF för att jag inte har råd att åka varje dag till något meningslöst. De vill bli av med mig.

Men skit i dom, de gör inget för dig ändå.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in