Citat:
Ursprungligen postat av
LostinDarkness
Har du ens läst länken som du delade och reflekterat över det sista srycket som jag skrev? Regeringens förslag går ju på det jag skrev i sista stycket, så förstår inte ens vad som finns att diskutera?
Den som har läst lagrådsremissen som jag länkat till vet att det finns oerhört mycket mer att diskutera än bara det som du skriver om i ditt avslutande stycke, tex:
* Vem ska polisanmäla? Ta en galleria, ska ägaren till gallerian ha rätt att få personer portade från hela gallerian, dvs i praktiken utestänga från alla butiker, om någon person betett sig illa mot personalen i gallerians reception?
* vem ska ha rätt verkställa portningen? Bara väktare säger någon. Bara polis säger någon annan. Då kan förövare utanför tätorterna utföra sina "ärenden" innan väktare/polis hinner dit - om de ens gör sig besvär att komma.
Dock gör jag processen kort med frågor som dessa genom att låta butiks/lokalinnehavaren råda över sina domäner ungefär på samma sätt som privatpersoner har rätt att freda sina egna hem.