2021-01-06, 18:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
Nämen då struntar jag i uttaget, så blir det nytt när centralen byts, Av elektriker som förhoppningsvis vet mer än mej. Men tack för svar.

Så du menade att anslutningen till pannan skulle vara kvar? Då kom det i ett helt annat läge. Jag förutsatte att det var en riven panna du skulle ta den gamla matningen ifrån. Trodde ingen var så enfaldig att denne skulle hutta på en trefasmatning så.

Nej, som påpekats ovan. Trefas- och enfaslaster ska inte blandas, så du rekommenderas å det bestämdaste att låta bli att göra ditt hemmamickel.
Citera
2021-01-06, 20:40
Medlem
Carradines avatar
Detta är enkelt om man är normalt funtad, har själv ordnat med två enfas-uttag från ett trefas utan problem, har fungerat i 12 år nu och även fått "det ser bra ut" från en bekant som är elektriker.

Jaaa, egentligen fååår man inte, men uppenbarligen har jag koll på vad jag gör.
Citera
2021-01-06, 22:07
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ute vid mätaren har du tre huvudsäkringar, en per fas som du mycket riktigt säger. Där brukar aldrig finnas någon dokumentation om det inte är flerbostadshus med huvudsäkringar till respektive bostad.

Det du kallar säkringsskåp är elcentralen. Den har säkringar för varje grupp (inte slingor, det finns inget som heter). Det ska finnas en förteckning över vad respektive säkring (grupp) går till, alltså en gruppförteckning. Denna kan tragiskt nog ha slarvats bort vid t.ex. omtapetsering. Nåväl - du kan enkelt upprätta din egen gruppförteckning genom att skruva ur en säkring i taget och se vad som blir strömlöst. Tänk på att spis o.d. kan ha fler säkringar än en.

Du får till slut en förteckning som kan se ut som något åt det här hållet:

1. Spis
2. Diskmaskin
3. Kyl/frys
4. Bel. o uttag, hall och sovrum
5. Bel. o uttag, vardagsrum

osv.

OK

Detta finns redan som jag beskrev, men hur får jag reda på vilken grupp som är kopplad till vilken fas, det var frågan? Jag antar att det enklaste sättet är att skruva ur huvudsäkringarna och se vad som slutar fungera?
Kan jag skada någon flerfas-utrustning genom att göra detta?
Citera
2021-01-06, 23:00
Medlem
Citat:
Dra från 3 fas kabel som går till pannan, till 1 fas vägguttag borde väl inte va nå problem. Antar att man bara tar 1 fas, nolla och jord och drar vidare från kopplingsdosa. Kontroll mäter naturligtvis så jag har 230 volt på fasen jag tar från.

Precis som du skriver fas nolla jord busenkelt så ett barn kan fixa det...
Varför anlita en snorkig elektriker som bara lurar Dej på pengar
Citera
2021-01-06, 23:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
OK

Detta finns redan som jag beskrev, men hur får jag reda på vilken grupp som är kopplad till vilken fas, det var frågan? Jag antar att det enklaste sättet är att skruva ur huvudsäkringarna och se vad som slutar fungera?
Kan jag skada någon flerfas-utrustning genom att göra detta?

Alla grupper på samma rad i en trefas gängsäkringscentral ligger på samma fas.

Nej, du kan inte skada något. Det blir som vilken strömlöshet som helst. Det är ju inte alltid alla faser försvinner vid strömlöshet och ä mer säĺan vid överlast på en huvudsäkring eller en av säkringarna till en spis. Inte går något sönder då.
Citera
2021-01-06, 23:31
Medlem
426Hemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Precis som du skriver fas nolla jord busenkelt så ett barn kan fixa det...
Varför anlita en snorkig elektriker som bara lurar Dej på pengar

Det måste vara en behörig elektriker som ska göra det,om det blir fel och skada på person eller egendom så kan man inte få ut på allt på försäkring,som att det brinner eller skada på person,olika försäkringsbolag har
vissa procent som drar ned försäkringar.Sen är det straffbart att göra elinstallationer utan behörighet,man kan byta vägguttag och brytare och enklare lamputtag om man har nödig kännedom,men om det blir fel så har man inte nödig kännedom,då får man problem med försäkringsbolag om det blir brand eller personskada,
(Elektriker med allmän behörighet upp till 1000V till år 2028,har jobbat sedan 1973)
Senast redigerad av 426Hemi 2021-01-06 kl. 23:49.
Citera
2021-01-07, 19:49
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Dra från 3 fas kabel som går till pannan, till 1 fas vägguttag borde väl inte va nå problem. Antar att man bara tar 1 fas, nolla och jord och drar vidare från kopplingsdosa. Kontroll mäter naturligtvis så jag har 230 volt på fasen jag tar från.

som tempeZZt mycket riktigt påpekat får man inte göra sådana "påstick"

Men är alltså ett pannrum det handlar om ? finns där ingen belysning eller eluttag alls??

finns det belysning borde det väl vara enklast för en elektriker montera en dosa vid strömställaren och sedan ett utanpåliggande eluttag med inbyggd jordfelsbrytare.
alltså utnyttja befintlig gruppsäkring för belysning.
Citera
2021-01-10, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 426Hemi
Det måste vara en behörig elektriker som ska göra det,om det blir fel och skada på person eller egendom så kan man inte få ut på allt på försäkring,som att det brinner eller skada på person,olika försäkringsbolag har
vissa procent som drar ned försäkringar.Sen är det straffbart att göra elinstallationer utan behörighet,man kan byta vägguttag och brytare och enklare lamputtag om man har nödig kännedom,men om det blir fel så har man inte nödig kännedom,då får man problem med försäkringsbolag om det blir brand eller personskada,
(Elektriker med allmän behörighet upp till 1000V till år 2028,har jobbat sedan 1973)
Typisk myt
Vet man vad man håller på med e det ingen fara...
Har gjort egna elinstallationer i alla år utan inblandning från dyra elektriker
Citera
2021-01-11, 05:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Typisk myt
Vet man vad man håller på med e det ingen fara...
Har gjort egna elinstallationer i alla år utan inblandning från dyra elektriker

Det må du ha gjort, men det är ingen myt att det inte är tillåtet för det är det inte.
Citera
2021-01-11, 07:42
Medlem
Citat:
Det må du ha gjort, men det är ingen myt att det inte är tillåtet för det är det inte.

Ja det e mkt som inte är tillåtet som man kan göra själv för spara pengar....
Givetvis måste man ju veta vad man håller på med.
El är inte speciellt svårt
Citera
2021-01-11, 15:32
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Nej, som påpekats ovan. Trefas- och enfaslaster ska inte blandas, så du rekommenderas å det bestämdaste att låta bli att göra ditt hemmamickel.

Men hur är det då med de trefasuttag som också har ett enfasuttag? Är dessa olagliga?
Citera
2021-01-11, 16:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Men hur är det då med de trefasuttag som också har ett enfasuttag? Är dessa olagliga?

Självfallet inte, då skulle de inte få säljas, men det är ju inte olagligt eller inte som vi pratar om här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in