2021-01-06, 16:07
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, en jämn belastning totalt är självfallet att föredra. Inte minst med tanke på att huvudsäkringarna ska kunna vara så små som möjligt (kostnadsfråga) utan att för den skull lösa ut p.g.a. överbelastning.

Jag bor i en ganska stor friliggande villa med många eluttag. Vilka faser dessa är kopplade till har jag ingen uppgift på.
Så lite beroende på vad jag kopplar in i respektive eluttag så blir det svårt att avgöra hur belastningen blir på respektive fas.

Kan jag kolla upp detta själv utan att anlita elektriker?

Detta bör vara en intressant fråga även för TS.

Edit:
Att varje slinga i huset är avsäkrat kan jag ju naturligtvis läsa av i det dokumentet som sitter i proppskåpet. Men det finns ju även säkringar i skåpet in till huset på faserna, hur vet jag vad som är kopplat till vad?
Senast redigerad av calmsolution 2021-01-06 kl. 16:12.
Citera
2021-01-06, 16:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
Sitter ingen där nu, gammal hc med porslinisar

Då är du tvungen att installera en.
Citera
2021-01-06, 16:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Jag bor i en ganska stor friliggande villa med många eluttag. Vilka faser dessa är kopplade till har jag ingen uppgift på.
Så lite beroende på vad jag kopplar in i respektive eluttag så blir det svårt att avgöra hur belastningen blir på respektive fas.

Kan jag kolla upp detta själv utan att anlita elektriker?

Du har alltså ingen gruppförteckning vid elcentralen?

Hur ser elcentralen ut? Gängsäkringar? Dvärgbrytare?
Citera
2021-01-06, 16:13
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Du har alltså ingen gruppförteckning vid elcentralen?

Hur ser elcentralen ut? Gängsäkringar? Dvärgbrytare?

Nej, finns inget sådant vad jag kan hitta, bara en förteckning i skåpet i huset med slingorna. Om du med elcentral menar skåpet utanför huset så är det gamla klassiska skruvproppar av keramik.

Se min uppdaterade post.

Edit:
Nu kom jag själv på att genom att skruva ut en av fas-säkringarna så bör jag kunna se vad som slutar fungera i huset, eller hur?
Riskerar jag att förstöra någon utrustning som använder mer än en fas om jag gör det?
Senast redigerad av calmsolution 2021-01-06 kl. 16:19.
Citera
2021-01-06, 16:36
Medlem
gamlingen66s avatar
Citat:
Då är du tvungen att installera en.
Jo å hc ska ändå byggas om vad det lider,, men blir när värmen kommer tillbaka ute, för det lär väl ta nån timme.
Citera
2021-01-06, 16:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Nej, finns inget sådant vad jag kan hitta, bara en förteckning i skåpet i huset med slingorna. Om du med elcentral menar skåpet utanför huset så är det gamla klassiska skruvproppar av keramik.

Se min uppdaterade post.

Edit:
Nu kom jag själv på att genom att skruva ut en av fas-säkringarna så bör jag kunna se vad som slutar fungera i huset, eller hur?
Riskerar jag att förstöra någon utrustning som använder mer än en fas om jag gör det?

Slingorna? Vad menar du med det? Ordet skåp är också oklart.

En elcentral är anordningen där alla säkringar sitter. Något uyanför huset är ointressant här.

Och visst kan du skruva ur en säkring i taget (alternativt slå av en dvärgbrytare i taget om du har sådana) och se vad som blir strömlöst. En elektriker hade inte gjort annorlunda.
Citera
2021-01-06, 17:05
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Slingorna? Vad menar du med det? Ordet skåp är också oklart.

En elcentral är anordningen där alla säkringar sitter. Något uyanför huset är ointressant här.

Och visst kan du skruva ur en säkring i taget (alternativt slå av en dvärgbrytare i taget om du har sådana) och se vad som blir strömlöst. En elektriker hade inte gjort annorlunda.

Jag har ett skåp utanför huset med bla elmätare som jag öppnar med ungefär en sådan här;

https://www.proffsmagasinet.se/el-belysning/elfordelning-och-stromforsorjning/apparatskap/eldon-2519511-apparatskapsnyckel-till-skapslas-2811363?channable=00a9e8736b750032383131333633a6&V AT=1&gclid=EAIaIQobChMIusWu-9aH7gIVyBV7Ch0EXQWOEAQYAyABEgLegPD_BwE

I detta skåp sitter 3 st keramiska säkringar, jag utgår ifrån att detta är en säkring för varje fas. Ingen dokumentation finns här.

Inne i mitt hus har jag ett säkringsskåp, också de keramiska som är kopplade till olika elslingor i huset, totalt 19 st säkringar. Men hur dessa slingor är kopplade till respektive fas vet jag inte.

Detta är min fråga.
Citera
2021-01-06, 17:21
Medlem
Citat:
Dra från 3 fas kabel som går till pannan, till 1 fas vägguttag borde väl inte va nå problem. Antar att man bara tar 1 fas, nolla och jord och drar vidare från kopplingsdosa. Kontroll mäter naturligtvis så jag har 230 volt på fasen jag tar från.
Ganska korkat att belasta en av faserna till pannan med något annat. Så blir det något fel efter det nya uttaget så stannar pannan. Du drar naturligtvis en ny ledning ifrån centralen eller om du har ett annat uttag som kan belastas mer. Finns där ens en nolla? Du verkar inte veta vad du gör!
Senast redigerad av KamratBlue 2021-01-06 kl. 17:23.
Citera
2021-01-06, 17:37
Medlem
Citat:
Dra från 3 fas kabel som går till pannan, till 1 fas vägguttag borde väl inte va nå problem. Antar att man bara tar 1 fas, nolla och jord och drar vidare från kopplingsdosa. Kontroll mäter naturligtvis så jag har 230 volt på fasen jag tar från.

Det är olämpligt att blanda enfas- och trefaslaster på det sättet. eftersom det nu eller i framtiden kan sitta någon last mellan två faser i pannan. Om man då bryter en säkring så att uttaget blir spänningslöst, så kommer det bakmatas när lasten i pannan slår till. Dessutom kommer överlaster på uttaget göra att pannan stannar, vilket också är olämpligt (och redan har påpekats).
Citera
2021-01-06, 18:28
Medlem
gamlingen66s avatar
Nämen då struntar jag i uttaget, så blir det nytt när centralen byts, Av elektriker som förhoppningsvis vet mer än mej. Men tack för svar.
Citera
2021-01-06, 18:29
Medlem
Citat:

Inne i mitt hus har jag ett säkringsskåp, också de keramiska som är kopplade till olika elslingor i huset, totalt 19 st säkringar. Men hur dessa slingor är kopplade till respektive fas vet jag inte.

Detta är min fråga.

Det vanligaste är tre rader med säkringar, och en fas på respektive rad. Fast det finns en del udda varianter med andra principer också.
Citera
2021-01-06, 18:46
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag har ett skåp utanför huset med bla elmätare som jag öppnar med ungefär en sådan här;

https://www.proffsmagasinet.se/el-belysning/elfordelning-och-stromforsorjning/apparatskap/eldon-2519511-apparatskapsnyckel-till-skapslas-2811363?channable=00a9e8736b750032383131333633a6&V AT=1&gclid=EAIaIQobChMIusWu-9aH7gIVyBV7Ch0EXQWOEAQYAyABEgLegPD_BwE

I detta skåp sitter 3 st keramiska säkringar, jag utgår ifrån att detta är en säkring för varje fas. Ingen dokumentation finns här.

Detta är min fråga.

Ute vid mätaren har du tre huvudsäkringar, en per fas som du mycket riktigt säger. Där brukar aldrig finnas någon dokumentation om det inte är flerbostadshus med huvudsäkringar till respektive bostad.

Det du kallar säkringsskåp är elcentralen. Den har säkringar för varje grupp (inte slingor, det finns inget som heter). Det ska finnas en förteckning över vad respektive säkring (grupp) går till, alltså en gruppförteckning. Denna kan tragiskt nog ha slarvats bort vid t.ex. omtapetsering. Nåväl - du kan enkelt upprätta din egen gruppförteckning genom att skruva ur en säkring i taget och se vad som blir strömlöst. Tänk på att spis o.d. kan ha fler säkringar än en.

Du får till slut en förteckning som kan se ut som något åt det här hållet:

1. Spis
2. Diskmaskin
3. Kyl/frys
4. Bel. o uttag, hall och sovrum
5. Bel. o uttag, vardagsrum

osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto