Citat:
Ta och bege dig ut till närmsta förort, identifiera två-tre personer som verkar sakna sysselsättning. Förklara situationen och erbjud dem 200 kr per huvud för att följa med dig hem till personen i fråga (dra en fuling och säg att skulden är en struntsumma). Förflytta dig till hans bostad under kvällstid. Be dina nyfunna kumpaner att högljutt efterfråga hans närvaro samt att skarpt banka på hans dörr, har han fönster så knacka även på dessa. Kommer du i kontakt med skuldsmitaren ber du denne att ta ett SMS lån för att kunna återbetala sin skuld, annars kommer du tillbaka med dina "grabbar". Svarar han inte, ta en selfie med dina kumpaner och titta ödesdigert mot kameran. Skicka bilden till honom och be honom kontakta dig snarast. Observera att du i denna situation inte vill åka på en "olaga hot" dom, m.a.o., instruera dina grabbar att vara vänliga i tonen, alt. kontakta en jurist/lawline om du är orolig för detta.
Jag har lånat ut pengar till en "kompis" privat, som han nu inte vill betala tillbaka. jag blir ignorerad på telefon, jag har knackat på dörren men han öppnar inte.
Hjälpte honom att betala en faktura med swish då han har skulder redan, några pengar har jag inte sett röken av.
Vad kan jag göra för att få mina pengar tillbaka? Kan jag ta hjälp av banken för att återkräva pengar som betalades in till dom som skickat fakturan till honom? Polisanmäla honom för stöld? nånting måste jag kunna göra?
Hjälpte honom att betala en faktura med swish då han har skulder redan, några pengar har jag inte sett röken av.
Vad kan jag göra för att få mina pengar tillbaka? Kan jag ta hjälp av banken för att återkräva pengar som betalades in till dom som skickat fakturan till honom? Polisanmäla honom för stöld? nånting måste jag kunna göra?