2021-01-05, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue1
Jag har lånat ut pengar till en "kompis" privat, som han nu inte vill betala tillbaka. jag blir ignorerad på telefon, jag har knackat på dörren men han öppnar inte.

Hjälpte honom att betala en faktura med swish då han har skulder redan, några pengar har jag inte sett röken av.

Vad kan jag göra för att få mina pengar tillbaka? Kan jag ta hjälp av banken för att återkräva pengar som betalades in till dom som skickat fakturan till honom? Polisanmäla honom för stöld? nånting måste jag kunna göra?
Ta och bege dig ut till närmsta förort, identifiera två-tre personer som verkar sakna sysselsättning. Förklara situationen och erbjud dem 200 kr per huvud för att följa med dig hem till personen i fråga (dra en fuling och säg att skulden är en struntsumma). Förflytta dig till hans bostad under kvällstid. Be dina nyfunna kumpaner att högljutt efterfråga hans närvaro samt att skarpt banka på hans dörr, har han fönster så knacka även på dessa. Kommer du i kontakt med skuldsmitaren ber du denne att ta ett SMS lån för att kunna återbetala sin skuld, annars kommer du tillbaka med dina "grabbar". Svarar han inte, ta en selfie med dina kumpaner och titta ödesdigert mot kameran. Skicka bilden till honom och be honom kontakta dig snarast. Observera att du i denna situation inte vill åka på en "olaga hot" dom, m.a.o., instruera dina grabbar att vara vänliga i tonen, alt. kontakta en jurist/lawline om du är orolig för detta.
Citera
2021-01-05, 23:24
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Kronofogden och tingsrätt är de du kan vända dig till. Om du kan bevisa skulden så bör det inte vara några som helst problem att vinna i tingsrätt. Men du säger att han redan har skulder, och han kan ju inte betala dig om han inte har några pengar.

BS. En banköverföring eller swishöverföring räcker oftast långt i situationer som denna.

Hur ska TS bevisa att det var ett lån om låntagaren hävdar att det var en gåva?
Citera
2021-01-05, 23:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Hur ska TS bevisa att det var ett lån om låntagaren hävdar att det var en gåva?
Frågan är snarare hur låntagaren bevisar att det är en gåva om man kan bevisa transaktionen. Beviskraven i civilrätt är helt annorlunda än i straffrätt.

Väldigt ofta finns det dessutom sms-konversationer och liknande som styrker det hela. Om TS sparat dem det vill säga.
Citera
2021-01-05, 23:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Frågan är snarare hur låntagaren bevisar att det är en gåva om man kan bevisa transaktionen. Beviskraven i civilrätt är helt annorlunda än i straffrätt.

Väldigt ofta finns det dessutom sms-konversationer och liknande som styrker det hela. Om TS sparat dem det vill säga.

Så är det, men med ord mot ord så räcker det inte med en överföring. Om det däremot finns SMS eller liknande, så ligger TS bra till.
Citera
2021-01-05, 23:35
Medlem
Plaguetongue1s avatar
Citat:

han svarar ju inte på mina sms, eller i telefon för den delen, och öppnar inte dörren. Däremot har han lurat mig att hjälpa honom att betala en skuld till fortum, och han har även lurat/lurar dom på pengar konstant då han berättade för mig en gång att han värmer upp sitt hus med elpatron, el som inte är registrerat på hans elmätare, alltså har han antingen mixtrat med den själv eller så har han bara undanhållit att det har blivit ett kopplingsfel och kört med elvärme i många år utan att betala för det.

Jag tror fortum skulle gilla att få den informationen, och polisen är nog intresserade av hans hembränningsapparat. Nu gäller fan inga regler längre.
Citera
2021-01-05, 23:36
Medlem
llanzs avatar
Killen blåste dig på 10 lax. Hitta några du känner som kan driva in skulden, så klart är de inte grattis. Om du inte vill göra det själv.
Citera
2021-01-05, 23:39
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llanz
Killen blåste dig på 10 lax. Hitta några du känner som kan driva in skulden, så klart är de inte grattis. Om du inte vill göra det själv.
Det är varken grattis till honom eller gratis.
Citera
2021-01-05, 23:40
Medlem
Har man bevis i form av tex sms och banköverföring dvs ej muntligt och ej kontanter så har man en chans att kräva tillbaka pengarna via kronofogde och tingsrätt.
Problemet är att du kommer inte få tillbaka några pengar för sannolikheten är hög att han inte har några pengar.
Citera
2021-01-05, 23:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Så är det, men med ord mot ord så räcker det inte med en överföring.
Jo
Citera
2021-01-05, 23:43
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jag har lånat ut pengar till en "kompis" privat, som han nu inte vill betala tillbaka. jag blir ignorerad på telefon, jag har knackat på dörren men han öppnar inte.

Hjälpte honom att betala en faktura med swish då han har skulder redan, några pengar har jag inte sett röken av.

Vad kan jag göra för att få mina pengar tillbaka? Kan jag ta hjälp av banken för att återkräva pengar som betalades in till dom som skickat fakturan till honom? Polisanmäla honom för stöld? nånting måste jag kunna göra?

Ta detta som en lärdom. Att låna ut pengar till någon som har skulder är som att be om att få bli av med pengarna. Hur mycket är det frågan om? Sen får du inse att han inte är din kompis.
Han utnyttjade dig bara.
Citera
2021-01-05, 23:45
Avslutad
Citat:
han svarar ju inte på mina sms, eller i telefon för den delen, och öppnar inte dörren. Däremot har han lurat mig att hjälpa honom att betala en skuld till fortum, och han har även lurat/lurar dom på pengar konstant då han berättade för mig en gång att han värmer upp sitt hus med elpatron, el som inte är registrerat på hans elmätare, alltså har han antingen mixtrat med den själv eller så har han bara undanhållit att det har blivit ett kopplingsfel och kört med elvärme i många år utan att betala för det.

Jag tror fortum skulle gilla att få den informationen, och polisen är nog intresserade av hans hembränningsapparat. Nu gäller fan inga regler längre.
Om han fortfarande har skulder hos kronofogden så är allt sådant oväsentligt. Det spelar ingen roll om du vinner i tingsrätten om han ändå inte har några pengar att betala med. Du kan stämma honom och be kfm om betalningsförläggande, och alla kostnader läggs på skulden till dig. Men det är du som får lägga ut pengarna först. Har han redan skulder som inte har några större utsikter att bli betalda så är utsikterna att få tillbaka pengarna små om du ska gå den juridiska vägen.

Men visst är det möjligt att du kan få tillbaka pengarna med hot. Var dock försiktig. Att hota med att anmäla honom för hembränning är jag inte helt säker på att det är lagligt, och han kanske drar med dig ner i fallet.

Hur mycket pengar rör det sig om?
Citera
2021-01-05, 23:45
Medlem
Onödigt att driva det vidare då det bara leder till huvudvärk.

Se det som en läropeng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in