Har också varit sådär supernaiv. Var väl knappt 30 och en kompis som var skitrolig att umgås med fick problem med att betala hyra och tele, så jag erbjöd faktiskt att låna ut. Alla andra kompisar jag någonsin har alltid betalat tillbaka, så jag blev skitförvånad när hon började utpressa mig, att typ fick hon inte pengar till puben skulle hon inte betala tbx. Hon fick en gång. Sedan insåg jag vilket stort svin hon var.
Det kan vara så dubbelt för det kan vara en människa som varit tillgänglig och snäll alltid. Så inga varningsflagg. Hon var sådan.
Men jag vet att det gnager henne fortfarande att hon är skyldig och det har hon fått leva med i över 20 år nu. Vet att hon mår skitdåligt över det. Men ändå kan hon inte ens nu betala tillbaka. Av någonslags princip.
Hon fick uppfattningen om att det var orättvist att jag hade pengar men det var för att jag inte slösat som hon gjorde. Hon rökte och svullade pizza varje dag.
En kompis såg henne nyligen på en affär och hon nästan sprang iväg!
Jag rekommenderar att försöka spä på skuldkänslor. Skit i att få pengarna. Ljug. Säg att du inte kan åka till någons begravning för du har inga pengar för din kompis har dem. Ös på med sådant tills de bryter ihop.

Lycka till.