2021-01-05, 21:01
Medlem
Plaguetongue1s avatar
Jag har lånat ut pengar till en "kompis" privat, som han nu inte vill betala tillbaka. jag blir ignorerad på telefon, jag har knackat på dörren men han öppnar inte.

Hjälpte honom att betala en faktura med swish då han har skulder redan, några pengar har jag inte sett röken av.

Vad kan jag göra för att få mina pengar tillbaka? Kan jag ta hjälp av banken för att återkräva pengar som betalades in till dom som skickat fakturan till honom? Polisanmäla honom för stöld? nånting måste jag kunna göra?
Citera
2021-01-05, 21:05
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Utan skriftligt kontrakt kan du inte bevisa något. Vad du kan göra beror på hur mycket du vill ha pengarna. Personligen hade jag drivit in dom på egen hand. Men du kanske fortfarande tror att han är din kompis?
Citera
Medlem
Nordoxens avatar
Finns inget du kan göra. Se det som en läxa lärd, säg upp kontakten med personen (er relation kommer aldrig bli som förr och fort rinna ut ur sanden efter detta) och låna i fortsättningen inte ut några pengar, speciellt inte till vänner och familjemedlemmar som dessutom har problem med skulder.
Citera
Medlem
SittFints avatar
Kronofogden och tingsrätt är de du kan vända dig till. Om du kan bevisa skulden så bör det inte vara några som helst problem att vinna i tingsrätt. Men du säger att han redan har skulder, och han kan ju inte betala dig om han inte har några pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av BirosKorlaff
Utan skriftligt kontrakt kan du inte bevisa något.
BS. En banköverföring eller swishöverföring räcker oftast långt i situationer som denna.
Citera
2021-01-05, 21:07
Medlem
”Kompisen” kommer säkert krypande i framtiden när han inte har råd att betala räkningarna igen. Då är det du som kontrar med att inte svara. Låt honom ruttna i ett skuldträsk, han gör säkert såhär mot fler och till slut har han inga kvar. Om det inte rör sig om ofantliga summor så kan du vara nöjd med att ha köpt dig fri från en falsk människa.
Citera
2021-01-05, 21:14
Medlem
Liberationfronts avatar
Du kan inte göra ngt utan avtal. Har haft en liknande situation.

Om du går på han utan laga rätt blir det i värsta fall Utpressning.
Citera
2021-01-05, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue1
Jag har lånat ut pengar till en "kompis" privat, som han nu inte vill betala tillbaka. jag blir ignorerad på telefon, jag har knackat på dörren men han öppnar inte.

Hjälpte honom att betala en faktura med swish då han har skulder redan, några pengar har jag inte sett röken av.

Vad kan jag göra för att få mina pengar tillbaka? Kan jag ta hjälp av banken för att återkräva pengar som betalades in till dom som skickat fakturan till honom? Polisanmäla honom för stöld? nånting måste jag kunna göra?

Kronofogden kan hjälpa dig.
Citera
2021-01-05, 21:19
Medlem
Queenofqueenss avatar
Har du inte blivit lärd att aldrig låna ut pengar?
Vet inte hur stort belopp det var du låna ut men jag har lärt mig att aldrig låna ut då jag sett hur andra blivit blåsta och aldrig fått tillbaka.

Ta största möjliga avstånd och ignonera människan. Du får tyvärr skylla dig själv.
Citera
2021-01-05, 21:32
Medlem
yz44s avatar
Du får nog vänta en stund på dina pengar, viljan att betala tillbaka finns nog men inte möjligheten.
Citera
2021-01-05, 21:40
Medlem
neuron-drones avatar
Har också varit sådär supernaiv. Var väl knappt 30 och en kompis som var skitrolig att umgås med fick problem med att betala hyra och tele, så jag erbjöd faktiskt att låna ut. Alla andra kompisar jag någonsin har alltid betalat tillbaka, så jag blev skitförvånad när hon började utpressa mig, att typ fick hon inte pengar till puben skulle hon inte betala tbx. Hon fick en gång. Sedan insåg jag vilket stort svin hon var.

Det kan vara så dubbelt för det kan vara en människa som varit tillgänglig och snäll alltid. Så inga varningsflagg. Hon var sådan.

Men jag vet att det gnager henne fortfarande att hon är skyldig och det har hon fått leva med i över 20 år nu. Vet att hon mår skitdåligt över det. Men ändå kan hon inte ens nu betala tillbaka. Av någonslags princip.

Hon fick uppfattningen om att det var orättvist att jag hade pengar men det var för att jag inte slösat som hon gjorde. Hon rökte och svullade pizza varje dag.

En kompis såg henne nyligen på en affär och hon nästan sprang iväg!

Jag rekommenderar att försöka spä på skuldkänslor. Skit i att få pengarna. Ljug. Säg att du inte kan åka till någons begravning för du har inga pengar för din kompis har dem. Ös på med sådant tills de bryter ihop. Lycka till.
Citera
2021-01-05, 21:43
Medlem
godboys avatar
Citat:

Du kan ju alltid kontakta kronofogden, även privata skulder kan krävas in den vägen. Har du gett en Swish överföring har du ju bevis på ditt kontoutdrag. Sen kostar det ju lite anlita KFM, och jag vet inte om du behöver gå via tingsrätten, men ring o hör med KFM, de är faktiskt väldigt hjälpsamma.

Om beloppet inte är allt för stort tycker jag att du ska avskriva det och se det som läropengar. Har han redan massa andra skulder, t ex hyra, en, skatt osv så kanske det inte är någon idé att gå via KFM, då dessa prioriteras. Du kan även fråga KFM om han har skulder hos dem, då kan det vara bra att ha hans fullständiga personnummer men det tar du lätt fram via t ex mrkoll.se
Citera
2021-01-05, 21:45
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Hur stor summa handlar det om? En skitsumma hade jag inte orkat försöka göra något åt, men om det handlar om ett ansenligt belopp så hade jag pratat med KFM för att få veta vilken dokumentation som de behöver för att kunna agera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in