• 1
  • 2
2021-01-07, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Ha flera banker över hela världen med stålar i flera valutor samt cryptovalutor, fonder och aktier.

För shopping har man virtuellt kort som funkar en gång och sedan försvinner, för att ersättas av ett nytt virtuellt kort.

Vilka banker erbjuder virtuella kort?
Och har du något bra tips för hur man öppnar banker i andra länder? Det är väl ganska svårt?
Citera
2021-01-08, 02:27
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vilka banker erbjuder virtuella kort?
Och har du något bra tips för hur man öppnar banker i andra länder? Det är väl ganska svårt?

Hmm bör finnas flera om man googlar, men jag kör revolut. Jävligt smidigt.

Googla sedan på "open bank account remotely which countries" eller nåt sånt så kommer listor upp med mer info. Eller så skaffar du bara offshore i Karibien eller nåt.

Men lättast är att resa och gå in på banken man vill öppna hos.

E-banker som N26, Revolut, Transferwise är trevliga att ha och göra med med bra appar och kort också, kan bara värt att kolla upp. De är bra för resor och snabba överföringar.
Citera
2021-01-08, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Hmm bör finnas flera om man googlar, men jag kör revolut. Jävligt smidigt.

Googla sedan på "open bank account remotely which countries" eller nåt sånt så kommer listor upp med mer info. Eller så skaffar du bara offshore i Karibien eller nåt.

Men lättast är att resa och gå in på banken man vill öppna hos.

E-banker som N26, Revolut, Transferwise är trevliga att ha och göra med med bra appar och kort också, kan bara värt att kolla upp. De är bra för resor och snabba överföringar.

Vilka banker har du använt som har virtuella kort idag? För dom flesta svenska banker verkar fasa ut det.
Citera
2021-01-08, 13:03
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vilka banker har du använt som har virtuella kort idag? För dom flesta svenska banker verkar fasa ut det.

Har bara använt Revolut!
Citera
2021-01-09, 21:20
Medlem
Messerschmitts avatar
Jag har ett PFC-kort som jag använder för nätköp. Smidigt att swisha över rätt belopp till det kortet när jag ska handla.

Mitt vanliga kort hos en svensk bank är spärrat för köp utomlands och över nätet.
Citera
2021-01-31, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nippleslip
Använda paypal, är inte det ganska säkert?
Nopp, är det inte/var inte iaf... Drogs en massa småsummor fr mitt bankkonto kopplat t PayPal så tog ett tag innan jag upptäckte det. Kontaktade dom, blev en snabb utredning och CREDIT till dom då de snabbt betalade tbx allt.

MEN det jag förundrade mig över, och förstått i efterhand är att va på Din vakt... FÖR paypals "utredare' hävdade att det va mitt betakkort/bankkonto kopplat till mitt paypalkonto blivit hackat.

Nixipixi, så va inte fallet! Så va med största sannolikhet mitt paypalkonto som blev hackat.

Va ett tag sen så dom har nog blivit 1000 ggr bättre nu...??? (kanske finansierar den utvecklingen med nya avgiften för kunder som är under längre tid oaktiva... Hahaha).

Klarna är jävligt tillmötesgående och medgörliga för att både skjuta upp betaldatum och anullera påminnelsavgifter enligt min erfarenhet
Citera
2021-01-31, 14:34
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nippleslip
Använda paypal, är inte det ganska säkert?
Jag använder Paypal så ofta det går. Det verkar vara idiotsäkert, man för över valfritt belopp dit och kan sen handla för det. Man behöver inte ha nån koppling till nåt konto eller så. Alla företag borde anlita Paypal, då skulle vi slippa dessa problem.
Citera
2021-01-31, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag använder Paypal så ofta det går. Det verkar vara idiotsäkert, man för över valfritt belopp dit och kan sen handla för det. Man behöver inte ha nån koppling till nåt konto eller så. Alla företag borde anlita Paypal, då skulle vi slippa dessa problem.

Mja, jag skulle inte vara så säker på Paypal. Jag förlorade 500 USD för några år sen vid en eBay-transaktion med ett företag i USA där jag betalade med Paypal. Paypals "garantier" var noll värda när det blev skarpt läge, de bara skyllde ifrån sig.
Citera
2021-01-31, 16:02
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Mja, jag skulle inte vara så säker på Paypal. Jag förlorade 500 USD för några år sen vid en eBay-transaktion med ett företag i USA där jag betalade med Paypal. Paypals "garantier" var noll värda när det blev skarpt läge, de bara skyllde ifrån sig.
Men man kan väl inte förlora mer än det man sätter in på sitt Paypal-konto? Man behöver inte koppla något bankkonto eller kort till det, så man kan ju begränsa förlusterna. Man tar förstås alltid en risk när man handlar på nätet, men vet inte vad man får hem när grejerna man beställt kommer.
Citera
2021-02-01, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men man kan väl inte förlora mer än det man sätter in på sitt Paypal-konto? Man behöver inte koppla något bankkonto eller kort till det, så man kan ju begränsa förlusterna. Man tar förstås alltid en risk när man handlar på nätet, men vet inte vad man får hem när grejerna man beställt kommer.

Nej, det är rätt, mer än det man handlar för riskerar man nog inte. Jag tänkte mer på deras "Money back guarantee". Där har PP diverse kryphål för att slippa stå för garantin. I mitt fall var det t ex att säljare och köpare befann sig i olika länder, jag hoppas att det blivit ändrat nu.
Citera
2021-02-01, 11:05
Medlem
Bjurras avatar
Jag måste ha handlat online uppåt 1000 gånger och har upptäckt en konstig transaktion en gång, en skönhetssalong i en ort i Skåne som dragit 800 SEK. Fick tillbaka pengarna och försökte kontakta salongen för att fråga vad som hänt men de hade semesterstängt och sen rann det ut i sanden.

En bra taktik är att använda banköverföring så ofta som möjligt och när inte det går har man ett specifikt kort till alla onlineköp och så aktiverar man en notifiering i appen så att varje transaktion direkt poppar upp i mobilen. Då kan man rapportera en misstänkt transaktion direkt.

En sak som irriterar mig är att det ofta inte framgår vad en viss transaktion gäller. Företag har ett namn i bankvärlden och ett annat inför konsument vilket gör det svårare att kontrollera transaktioner.
Citera
2021-02-01, 15:22
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niick3lod3on
Yes, dagen blev kommen. Loggar in på banken och noterar skumma transaktioner.
Ett par banksamtal senare visar det sig att ja - jag är skammad.
Ett köp från Amazon senare och mina uppgifter hamnade i händerna på någon i San Fransisco. Hurraaa..

Nu ser det ut som att allt kanske löser sig ändå men för framtiden - hur gör ni när ni handlar online?
Hur säkrar ni era kortuppgifter?
Har bara ett bankkort vilket är kopplat till samma konto som lön och alla räkningar dras ifrån, borde jag nolla det mellan varven och bara ha en liten summa pengar just där?

Skaffa ett till kort (dock köper jag inte super mycket online så känns onödigt). Ständigt öppna och stänga för internetköp i banken?

Bli mer försiktig är givet redan men jag kommer ju i framtiden behöva handla igen på nätet, men vill vara säker eftersom det tydligen faktiskt kan ske.
Ofta finns det typ 14 dagars faktura som betalningsalternativ, utan extra utgifter, t.ex. via Klarna. Jag bruka använda det istället. Funkar smärtfritt i mitt fall...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in