2021-01-13, 20:06
Medlem
Amazon740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 22120

G Ö är Gerd Överström och mamma till Emmelie Ruda-Hellström
Emmelie var den första anhållna. Den såkallade 30 åringen.
Emmelie ska ha två barn. En med avlidne Hubbe Lundberg och dottern med numera avlidne Johan.
2 barn utan sina pappor i livet. En mördad och andra dog genom pulsådern sprack vid en operation.

Susanna tog in på förhör onsdag 30 december första gången. Henne kallar de 40 åringen trots hon är bara 37 år.
Hämtades från arbetet som sagt. Kom tillbaka och fortsatte arbeta. Den 2 januari kom de tillbaka till hennes arbete och hämtade henne in där hon blev anhållen i tre dygn. Idag tisdag beslöt tingsrätten häktad henne i fortsatt utredning. Precis som redan Emmelie är.
Emmelie har en hel del hel och halvsyskon de flesta bosatta i samma kommun Eckerö. Det är Hilander och det är Karlsson och Ruda.

Susanna däremot kommer från Österbotten. Hennes föräldrar bor kvar där. Susanna gifte sig med Glenn Tiitta. Hon hette Ronkainen som ogift. De bor nu separat trots de fortfarande är gifta. Han i huset med deras gemensamma barn och hon i hyrd lägenhet promenadavstånd ifrån.

https://m.facebook.com/profile.php?id=569317848

https://m.facebook.com/profile.php?id=603706329

https://m.facebook.com/profile.php?id=100005391197612

Är Hilander dom som är politiker, är dom inblandade?
Citera
2021-01-13, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brooke91
Men att ha förlossningsdepression sådär många år senare och skylla på det ? Nja 🙄
Låter inte så trovärdigt .

Jag säger ju inte att orsaken till brottet var hennes förlossningsdepression. Jag säger att hon blev överbeskyddande i och med förlossningsdepressionen vilket troligen satt kvar efter att depressionen gick över.
Citera
2021-01-14, 03:30
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monockel2017
I Sverige är nära anhöriga avsagda från vittnesplikt, jag gissar att det är liknande i Finland. Men var gränsen går vet jag inte, man förstår föräldrar och partner men hela släkter kan ju vara enormt stora 😁

Går man väldigt långt bak är vi nog alla släkt, borde därmed aldrig vara olagligt att skydda en brottsling 🤡

OT:
Har det varit några fler i huset förutom mannen (och kvinnorna) när det börjat brinna?
Citera
2021-01-14, 08:18
Medlem
KALLEOCOs avatar
N1 Beklagar sorgen till alla anhöriga

Några frågor

Kan BO (brotts offer) verkligen ha sett vem det var skulle inte polisen då hämtat in henne då direkt på natten för att då säkrat bevis som bilen varm o dyligt
kan tänka mig att det är ganska så mörkt där ute kl 23 gatlampor lyser med sin frånvaro
vilka brandkårister har nyckel till brandkårshuset där finns kläder typ huva att ha över huvudet hon kan ha lånat därifrån tidigare
hur gammal är flickan Alv?H hur gammal är den andra som då är Hubbes barn
bor BO tidigare pojke på åland han är väl typ 16-17 kanske
alla 3 bröderna Hil??der är väl med i brandkåren och någon vill in i politiken (SUCK) ännu en till idiot
läste tidigare här om att man försvarar Kvinnorna (helt sjukt ) då måste man nog vara fel funtad i knoppen vad som ÄR normalt .är nog för mycket INNAVEL i kommunen
svar på en tidigare fråga om brandkårister ,han som eldade på Slites båt ATHENA var med i strandnäs FBK det blir tydligen nägon socka i huvudet att man vill först tända eld sedan släcka o spela nägon hjälte
Citera
2021-01-14, 13:18
Medlem
Jag håller med i det, att den/de misstänkta borde ha hämtats direkt om BO helt säkert såg vem som gjorde det. Det tog ändå ca 3 dygn eller vad det var från att brottet skedde till att någon blev häktad. Kanske han hade starka misstankar men ej såg, hörde kvinnoröster kanske?

Väninnan ST s inblandning verkar märklig. Dagen efter att hon häktades fyllde hennes son 7 år. Vad säger man till en 7-åring, som undrar när mamma kommer och firar ens födelsedag? Nog måste man veta när man planerar ett mord att man riskerar att inte se sina barn på väldigt många år.
Sådan tragedi stackars barn och anhöriga.
Citera
2021-01-14, 13:36
Medlem
Jag har alltid tyckt att hela denna situation har varit tragisk och tråkig men om ryktena stämmer att folk från Hil***er släkten skulle ha gått med på att hjälpa E.H/S.T/G.Ö eller andra inblandade att komma undan med detta genom att vittna för dem börjar man nästan bli rädd på riktigt.. vafan är det för folk där ute i Eckerö? Får fan hoppas på att de inte visste att ett mord skulle ske!
Detta är en skärmdump från G.Ös vänlista på Facebook, ifall någon från Hil***er släkten skulle varit inblandad måste det varit någon av dessa som börjar på J eller C? Jag suddade ut två då de inte ser ut att ens vara nära myndiga än och V har jag svårt att tro att är inblandad, han är runt 20 års åldern.
https://imgur.com/a/ZP6nVPC

OT: Någon poängterade att vi skrev roligt och det är säkerligen pga vår dialekt som skapar en speciell meningsuppbyggnad, särskilt lätt att se i text om vi inte tänker på det! Även kul att se så "många" Ålänningar här på Flashback.. riktigt bra forum för vår trångsynta befolkning för att vidga sina vyer.
Citera
2021-01-14, 14:03
Medlem
Precis, och
den misstänkte ER har ett flertal syskon varav tre av dom börjar på J...
Joh*n, J*hn och J*n.
Så Hil*nders är då den ena misstänktes syskon? Är ju helt åt fanders om hela stora familjen är inblandad! Mor och brorsorna.
Citera
2021-01-14, 14:07
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshprofiler
Jag har alltid tyckt att hela denna situation har varit tragisk och tråkig men om ryktena stämmer att folk från Hil***er släkten skulle ha gått med på att hjälpa E.H/S.T/G.Ö eller andra inblandade att komma undan med detta genom att vittna för dem börjar man nästan bli rädd på riktigt.. vafan är det för folk där ute i Eckerö? Får fan hoppas på att de inte visste att ett mord skulle ske!
Detta är en skärmdump från G.Ös vänlista på Facebook, ifall någon från Hil***er släkten skulle varit inblandad måste det varit någon av dessa som börjar på J eller C? Jag suddade ut två då de inte ser ut att ens vara nära myndiga än och V har jag svårt att tro att är inblandad, han är runt 20 års åldern.

OT: Någon poängterade att vi skrev roligt och det är säkerligen pga vår dialekt som skapar en speciell meningsuppbyggnad, särskilt lätt att se i text om vi inte tänker på det! Även kul att se så "många" Ålänningar här på Flashback.. riktigt bra forum för vår trångsynta befolkning för att vidga sina vyer.

Jävligt OT, men Känner ni er som svenskar eller finnar?
Eller är de så att ni känner er som ett eget folk och nation?

OnT, det är en märklig soppa allt det här.
Citera
2021-01-14, 14:11
Medlem
KALLEOCOs avatar
[quote=freshprofiler|74313613]Jag har alltid tyckt att hela denna situation har varit tragisk och tråkig men om ryktena stämmer att folk från Hil***er släkten skulle ha gått med på att hjälpa E.H/S.T/G.Ö eller andra inblandade att komma undan med detta genom att vittna för dem börjar man nästan bli rädd på riktigt.. vafan är det för folk där ute i Eckerö? Får fan hoppas på att de inte visste att ett mord skulle ske!

OT: Någon poängterade att vi skrev roligt och det är säkerligen pga vår dialekt som skapar en speciell meningsuppbyggnad, särskilt lätt att se i text om vi inte tänker på det! Även kul att se så "många" Ålänningar här på Flashback.. riktigt bra forum för vår trångsynta befolkning för att vidga sina vyer.[/QUOTE

G Vera ÖVERSTRÖM vem o var är pappa Hilander ?? 6 foot under eller
Sandra gift med Ke??et Karlsson hon heter därför Karlsson
Johan Hil??der gift med Ca??lin heter därför Ca??lin Hilander
John Hil??der tillsammans med Sara N??kander
Jan Hil??der tillsammans med Mari Teela??ti samt då Emmelie R
Senast redigerad av KALLEOCO 2021-01-14 kl. 14:35.
Citera
2021-01-14, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Jävligt OT, men Känner ni er som svenskar eller finnar?
Eller är de så att ni känner er som ett eget folk och nation?

OnT, det är en märklig soppa allt det här.

Det är väldigt individuellt tycker jag då vissa känner sig mer som finnar än svenskar(dock inte rikssvenskar utan mer som svenska "lantisar"), andra mer som svenskar än finnar samt vissa som Ålänningar. Personligen känner jag att vi/jag är ett "eget folk" och känner mig som mer som Ålänning än något annat, kulturmässigt är vi mer likt "gammel" svenskar men samhällsmässigt och på individnivå är vi mer lika finnar i sättet vi beter oss men detta är i nuläget när Sverige inte riktigt är det Sverige vi en gång tillhört, majoriteten av oss ville tillhöra och relaterade till.
I min barndom har jag alltid hållit på Sverige i lagsporter och ansett det som det "bättre" landet för att många finnar har förtryckt oss pga vårt modersmål och på så sätt segregerat oss från "riktiga finnar" och när man var på till exempel skolresa till Finland så kollade folk "snett" på en för att man gick runt och pratade svenska fastän man är lika mycket finne som dem på papper, nu vet jag inte hur det är längre men jag tror nog än idag att man kan få liknande blickar och förtrycket mot svenskspråkiga ännu är kvar. För att man höll på Sverige fick man dock motgångar eftersom de som höll på Finland menade att svenskar är "fjolliga" och bögar medans finnar är riktiga "män" detta är dock under barndom/ungdomstider och för ca 15 år sen, i dagsläget handlar nog föraktet mot Sverige mer om eran massinvandring, bristfällighet i rättsväsendet och PK-politiken.

OnT: Ja och jag hoppas innerligt att de som ska stå till rätta får stå till rätta för detta!!
Citera
2021-01-14, 15:06
Medlem
Ismises avatar
Nja
Det är som sagt lätt att prat och skvaller går över styr.
Nu har dessa två inga möjligheter att sprida rökridåer, som sku va värt nått, var sig före eller under häktningen.
Två stycken och det är isolerade från varandra.
Det går int att hålla ihop versionen länge då. Att de inte är psykstarka spelar polisen rätt i händerna dessutom. Oavsett om de erkänner måst de oxå kollas.
Fasa om polisen släpper allt, de börjar neka och den riktiga GM sitter i tex. Libanon (som aldrig lämnar ut nån),nu.
Högst otänkbart men nått polisen måste ha i tanke.

Att nån försöker skydda och att de vill ha bindande bevis tycker jag framgår på polisens hemsida
Och polisen har nog säkert haft pratstund med närmare 100 så här dags.
Gissar att ”bifångsten” är dugligt bra nu.

Citat:
Från polisen.ax som lades upp igår;
Polisens uppdatering gällande utredningen per den 13 januari 2021.
Utredningen av mordet och grova skadegörelsen framskrider. I utredningen fokuserar polisen fortsättningsvis på analys och kompletterande förhör. Under veckan har även kompletterande husrannsakningar genomförts på olika adresser.
Utredningen är fortsättningsvis i ett sådant skede att det inte är möjligt att gå in på motivbilder, detaljer ur brottsplatsundersökningen eller kring vad som framkommit i förhör. Utredningen och insamlingen av bevis är ännu pågående vilket bland annat gör att det som man kan informera om är begränsat.
Slut citat
Citera
2021-01-14, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freshprofiler

Oj de va mycket text om fam Hil.
Jag har frågat runt en del via en föredetta arbetskollega till en av bröderna.
Enligt henne är just den familjen den enda drivande i Eckerö inom de mesta ena riktiga arbetsmyror så hon hade väldigt svårt att tro på något av de som Kalleoco skrev men hon kan ju ha fel. Sen ska samtliga haft nära kontakt med BO både inom arbete och fritid så inte för att verka skyddande men är rätt säker på att Kalleoco är ute på fel spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in