• 2
  • 3
2021-01-09, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Deadlifts stimulerar magmusklerna

De agerar bara som antagonist stabilisatorer under marklyft, de utsätts alltså inte för något motstånd, såvida du inte hyperextenderar ryggraden förbi 90°, då kommer de att kopplas in för att motverka att du går av bakåt. Det är dock inte att rekommendera för din rygghälsa.

https://exrx.net/WeightExercises/Ere...nae/BBDeadlift

Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Källa på det?

Här är en källa på det jag påstår:
https://www.t-nation.com/training/in...t-ab-exercises

EMG säger inget om hur effektiv en övning är för hypertrofi, hade du stått på en pilatesboll så hade det utan tvekan genererat en EMG aktivitet högre än någon övning i den listan, men är detta bra för muskeltillväxt? Svaret är nej. Till och med Brets egen undersökning där visar hur otroligt kasst det är för att avgöra en övnings effektivitet, tror du som exempel att chins, där magen endast arbetar isometriskt för att stabilisera bålen, är bättre än en direkt dynamisk magövning som crunches för muskelhypertrofi, vilket hans EMG resultat visar? Gör du det så måste du verkligen lära dig grunderna om hypertrofi.

Får jag fråga om du även tränar biceps genom att bara stå och hålla i stången med utsträcka armar? Det blir nämligen exakt samma sak som chins för magmuskulaturen. Skulle du kalla detta för en av de bästa bicepsövningarna? Läs nedan om några av de brister som EMG har.

https://www.strongerbyscience.com/em...e-hypertrophy/
Citera
2021-01-09, 11:33
Medlem
RollonHomies avatar
En bra övning jag brukar köra för magen är plankan, där man drar upp knäna mot armbågarna. Ena knäet åt gången givetvis.

Magträning går i perioder för mig. Kan ha en period där jag tycker det är bland det roligaste som finns och sedan brukar det komma en period där jag avskyr det.
Citera
2021-01-09, 20:34
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Aktiverar, ja, men det är skillnad på att aktivera och faktiskt träna en muskel mot ett motstånd. Jag "aktiverar" som exempel min bål när jag står upp, erector spinae hindrar mig från att brytas av framåt och magmuskulaturen bakåt. När man sitter och kör en rodd så är man på detta oftast lite framåtlutad, vilket tar ur den främre bålmuskulaturen ur ekvationen ännu mer.

Det viktiga i övningen är att endast låta rörelse ske i axel- och höftled, ryggen/bålen ska alltså vara fixerad och neutral.

Det jag menade är att om man kör chins normalt, dvs, med benen hängandes, så tränas inte magmuskulaturen något nämnvärt. För att den ska göra det så behöver man ha benen framför kroppen, som i ett benlyft.

Utförandet är uppåt väggarna fel om du tränar chins med benen "hängande", det låter passivt. Det finns få övningar som tränar magmusklerna lika bra som chins!
Citera
2021-01-09, 20:45
Medlem
Löpning är väl det enklaste.

Men det finns massor av träningsformer som tränar magen utan att du ”behöver träna mage”.

Första jag kommer att tänka på, som ligger mig närmast hjärtat är boxning.
Citera
2021-01-10, 19:03
Medlem
Brochets avatar
Citat:
De agerar bara som antagonist stabilisatorer under marklyft, de utsätts alltså inte för något motstånd, såvida du inte hyperextenderar ryggraden förbi 90°, då kommer de att kopplas in för att motverka att du går av bakåt. Det är dock inte att rekommendera för din rygghälsa.

https://exrx.net/WeightExercises/Ere...nae/BBDeadlift

EMG säger inget om hur effektiv en övning är för hypertrofi, hade du stått på en pilatesboll så hade det utan tvekan genererat en EMG aktivitet högre än någon övning i den listan, men är detta bra för muskeltillväxt? Svaret är nej. Till och med Brets egen undersökning där visar hur otroligt kasst det är för att avgöra en övnings effektivitet, tror du som exempel att chins, där magen endast arbetar isometriskt för att stabilisera bålen, är bättre än en direkt dynamisk magövning som crunches för muskelhypertrofi, vilket hans EMG resultat visar? Gör du det så måste du verkligen lära dig grunderna om hypertrofi.

Får jag fråga om du även tränar biceps genom att bara stå och hålla i stången med utsträcka armar? Det blir nämligen exakt samma sak som chins för magmuskulaturen. Skulle du kalla detta för en av de bästa bicepsövningarna? Läs nedan om några av de brister som EMG har.

https://www.strongerbyscience.com/em...e-hypertrophy/
Vill man öka corestabiliteten så är mark och benböj utmärkt.
Citera
2021-01-10, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Utförandet är uppåt väggarna fel om du tränar chins med benen "hängande", det låter passivt. Det finns få övningar som tränar magmusklerna lika bra som chins!

Snälla, lär dig grundläggande anatomi och mekanismerna bakom hypertrofi innan du säger vilka övningar som är bra eller inte. Magmuskulaturen agerar endast som en stabilisator under chins, likt biceps under bröstpressar, men inte tusan kallar du det för en av de bästa bicepsövningarna, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
Vill man öka corestabiliteten så är mark och benböj utmärkt.

"Core" är ett samlingsnamn för både den främre och bakre muskulaturen i bålen, och ja, för den bakre bålmuskulaturen så är det bra övningar, då de aktivt måste stabilisera ryggraden för att inte brytas av framåt i dem, men när det kommer till den främre och laterala bålmuskulaturen, dvs, rectus abdominis, obliques, transversus abdominis osv så agerar de endast som dynamiska stabilisatorer, de tränas alltså inte mot något motstånd och är således värdelösa för styrka och hypertrofi.
Senast redigerad av Plopp123 2021-01-10 kl. 19:26.
Citera
2021-01-10, 21:44
Medlem
Lamperouges avatar
Marklyft, knäböj är bra övningar som tränar magen med.
Citera
2021-01-10, 21:51
Citat:
Snälla, lär dig grundläggande anatomi och mekanismerna bakom hypertrofi innan du säger vilka övningar som är bra eller inte. Magmuskulaturen agerar endast som en stabilisator under chins, likt biceps under bröstpressar, men inte tusan kallar du det för en av de bästa bicepsövningarna, eller hur?

Det gör de absolut. De får arbeta mycket hårt och det är därför chins är så bra. Skulle såklart inte kalla det en magövning, men man får definitivt starkare magmuskler av alla basövningar.

Ps. Jag fnissar lite när du spånar om att stabilisatormuskler vid marklyft och knäböj inte "jobbar mot något motstånd" och därför inte får någon vettig träning vid dessa övningar...
Senast redigerad av BenitoPolymem 2021-01-10 kl. 21:59.
Citera
2021-01-11, 16:15
Medlem
mishimas avatar
Plankan, som flera varit inne på, är övningen för dig.

Det finns ett otal varianter. Ett tips är att ladda hem appen Försvarsmaktens träningsklubb. Där finns flera att lära sig.
Citera
2021-01-14, 00:06
Medlem
BanachRums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Simning
Meditation
Yoga
Iceman Wim Hof -andningsövning
Magträning kolla stomach vacuum training via Youtube

Jag kan verkligen rekommendera stomach vacuum. Iceman Wim Hof har jag inte testat.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in