2021-01-03, 15:55
Medlem
Hej,

Är sedan några år tillbaka utvandrad från Sverige och har nyligen avregistrerats från svenska folkbokföringen. I samband med detta så hörde min svenska bank av sig till mig och begärde en massa uppgifter om min inkomst utomlands, adress osv osv.

Nu till min frågor:
  • Kommer dessa uppgifter delas till svenska myndigheter? Läste på om banksekretessen och som jag tolkar det så kommer de att dela uppgifter till skatteverket.
  • Vad händer om jag struntar att lämna de här uppgifterna till banken?
Citera
2021-01-03, 16:05
Medlem
yz44s avatar
Om du vägrar lämna uppgifter så är du inte längre kund i banken.
Citera
2021-01-03, 16:10
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Om du vägrar lämna uppgifter så är du inte längre kund i banken.

Det yttersta resultatet är att konton och tjänster avslutas, men först kommer det skickas påminnelse(r), konton kommer att frysas och slutligen avslutas tjänsterna.

Men, även om tjänsterna avslutas finns en chans att väcka konton till liv igen om fullständig kundkännedom kan göras i närtid.
Citera
2021-01-03, 16:56
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EVAQ8
Hej,

Är sedan några år tillbaka utvandrad från Sverige och har nyligen avregistrerats från svenska folkbokföringen. I samband med detta så hörde min svenska bank av sig till mig och begärde en massa uppgifter om min inkomst utomlands, adress osv osv.

Nu till min frågor:
  • Kommer dessa uppgifter delas till svenska myndigheter? Läste på om banksekretessen och som jag tolkar det så kommer de att dela uppgifter till skatteverket.
  • Vad händer om jag struntar att lämna de här uppgifterna till banken?

Varför har du kvar svenska bank om du nu är avskriven i Sverige?
Citera
2021-01-03, 18:18
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Det yttersta resultatet är att konton och tjänster avslutas, men först kommer det skickas påminnelse(r), konton kommer att frysas och slutligen avslutas tjänsterna.
Vilket var kontentan av vad jag skrev.

Citat:
Men, även om tjänsterna avslutas finns en chans att väcka konton till liv igen om fullständig kundkännedom kan göras i närtid.
Premissen TS ställde i tråden var att uppgifterna inte lämnades.
Citera
2021-01-05, 20:22
Medlem
SanGenarros avatar
1. Nej, inga uppgifter lämnas till Skatteverket om de inte begär det särskilt
2. Kontot kommer att avslutas.
Citera
2021-01-05, 21:44
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanGenarro
1. Nej, inga uppgifter lämnas till Skatteverket om de inte begär det särskilt
2. Kontot kommer att avslutas.

Enligt FATCA ska bankerna rapportera in uppgifter om konto etc. för personer som är skattskyldiga i USA. I Sverige hanterar skatteverket detta och får informationen från de finansiella aktörerna, ofta i samband med uppdatering av kundkännedom.

Jag känner inte till om fler länder omfattas av denna typ av rapportering till Skatteverket, men tror inte det. Vissa ändringar är på gång för brittiska medborgare verksamma i sverige, utifrån Brexit då. Tror inte det berör eventuell rapportering till skatteverket dock.
Citera
2021-01-06, 10:36
Medlem
SanGenarros avatar
Ja FATCA är en helt annan sak. Jag måste missat att vi pratade om USA. Är du bosatt i där så kommer banken rapportera till IRS. Men jag är dåligt insatt i hur det fungerar. Mig veterligen finns det ingen sådan rapporteringsskyldighet mot andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in