2021-01-02, 22:28
Medlem
Hej!

Vi har belåningsgrader 65%. Det som fattas ”medium-låg” belåningsgrader på en bostadrätt.

Men ändå känns ganska hög för oss.
Vad tycker ni
Citera
2021-01-02, 22:33
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsolna123
Hej!

Vi har belåningsgrader 65%. Det som fattas ”medium-låg” belåningsgrader på en bostadrätt.

Vad tycker ni
Det är väl kostnaden som är intressant inte vilken belåningsgraden är. Inkomst-utgifter.
Citera
2021-01-02, 23:07
Medlem
I en värld där bostadspriser alltid går uppåt är så hög belåningsgrad som möjligt eftersträvansvärt. Den dag marknaden vänder neråt kan det bli jobbigt, men den dagen vet ingen när den kommer.

65% låter inte särskilt högt, men jag har inte letat fram statistik på vad snittet eller medianen ligger på. Jag har någonstans mellan 68-73% belåning på min bostad, går finfint än så länge. Om räntan klättrar uppåt och närmar sig tvåsiffrigt blir det dock körigt.
Citera
2021-01-02, 23:20
Medlem
Duerfs avatar
Det enda belåningsgrad egentligen påverkar är amorteringsgrad. Under 50% behöver man inte amortera. Mellan 50-70% belåningsgrad behöver man amortera 1% av lånet per år. Över 70% belåningsgrad behöver man amortera 2% av lånet per år.
Citera
2021-01-02, 23:28
Medlem
Jag har 51% belåningsgrad men amorterar 2% ändå, men egentligen är det skitsamma. Det som har stor betydelse är vart du är bosatt och hur utvecklingen ser ut i din stad. Min lägenhet är värd ca 3.5 miljon och ligger 1-2 mil från avenyn (Göteborg). Och det är bara för att det är nära en storstad
Citera
2021-01-02, 23:32
Medlem
RudyardKiplings avatar
20-30% belåningsgrad, lägger drygt 20 % av inkomsten på boendet inklusive räntor, uppvärmning, försäkring, sophämtning, el osv.
Citera
2021-01-03, 14:39
Medlem
Min personliga åsikt är att det beror på totala kapitalet.

Har precis lånat upp mitt hus igen till 85% belåning. Tagit pengarna och utökat min ISK-depå istället.

Visst, jobbigt om börsen kraschar och man blir tvungen att sälja, men under normala förhållanden så ökar bara mina totala tillgångar.
Citera
2021-01-03, 23:28
Medlem
svampgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarHemmaBio
Har precis lånat upp mitt hus igen till 85% belåning. Tagit pengarna och utökat min ISK-depå istället.

Vilken bank tillåter att du lånar på huset utan att det gäller renovering, tillbyggnad etc.? Eller angav du ett skäl och gjorde sedan något annat?
Citera
2021-01-04, 00:09
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampgaffel
Vilken bank tillåter att du lånar på huset utan att det gäller renovering, tillbyggnad etc.? Eller angav du ett skäl och gjorde sedan något annat?

En bank skiter fullständigt i vad du ska ha pengarna till när man belånar upp huset då huset är en säkerhet. Har du en skit bank som frågar dig vad du ska ha pengarna till så skulle jag byta omedelbart.
Citera
2021-01-04, 00:13
Medlem
Citat:
Hej!

Vad tycker ni
1. Du bor i den aktuella lägenheten för att du trivs med att bo där. Förhoppningsvis valde du den för att det är nära till arbete och nöjen.

2. Du har råd med att bo där. Månadsavgift och amortering är inget större problem och du får pengar över till övrigt.

3. Du har förhoppningsvis köpt den i en del av Sverige där du får tillbaka det som du har betalt för bostadsrätten och förhoppningsvis så säljer du den kanske i framtiden med lite vinst.

Det riktigt tråkiga är om du köpt bostaden i avfolkningsbygd. Då är risken för att du i framtiden behöver sälja den med förlust. I det fallet är det extra surt om man har en hög belåning och att man faktiskt står kvar med delar av lånet efter att man sålt bostaden. Du har en belåningsgrad på 65 %. Förhoppningsvis så kommer din bostad inte sjunka 35 % i värde men beroende på plats i Sverige så kan det ju inträffa...

Som alltid så gäller läget, läget, läget. Det skiljer ju mer än faktor 10 i pris för liknande villor/bostadsrätter en timme från stan. Det gäller att inte ha så stor belåning om man köper på fel plats för där är risken för värderas stor även om det inte är så mycket pengar.
Citera
2021-01-04, 00:13
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej!

Vad tycker ni

Ser man till överlag vad folk har för belåningsgrad idag läget så tycker jag inte ni ligger högt. Själv ligger jag på 0% då huset är betalt.😊 Lägger 11% av lönen till samtliga räkningar el, sophämtning, villa hemförsäkring, bilen ja allting förutom maten och underhåll av huset tillkommer.
Citera
2021-01-04, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampgaffel

Vi har Swedbank. Behövde inte ange skäl, utan priserna har gått upp så mycket att vår bankman ansåg att det var ok.

Sedan kan ju tilläggas att vi tjänar såpass bra att vi hade kunnat ha tre gånger mera i bolån än vad vi har idag, det gillar också banken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in