Citat:
Det där beror ju helt på, många intagna som sitter på just H5-H6 får sitta inlåst länge, medans H3-H4 slussas ut snabbare. H1-H2 är akutmottagningen dit alla kommer in i första hand sen kommer vidare till dom andra avdelningarna, beroende hur farlig man anses vara.
Bryter man mot reglerna brukar man få börja om från stegen, speciellt om man har öppenvård. Öppenvård så får du inte knarka, dricka alkohol, begå brott osv. Bryter du mot nått av det blir det sluten inlåsning igen på obestämd tid, så får du börja om allt från början igen. Helt sjukt. Är du på öppenvård och du pissar positivt för tex tjack, så låser dom in dig igen på kanske ett år eller två år för att sedan början om hela processen från början.
Saken med SUP särskild utskrivningsprövning är mycket hårt det är prövning var 6:e månad med förvaltningsrätt som bestämmer. Att vården ska totalt upphöra tillhör ovanligheterna, eftersom många inte klarar av att sköta sig eller bryta mot nått av reglerna, man är oftast kryssad för livet. Jag vet folk som har suttit på psyket mer än 15-20år för att dom får börja om hela tiden dom kommer aldrig ut, och till slut blir man institutionsskadad man vet inget annat.
Bryter man mot reglerna brukar man få börja om från stegen, speciellt om man har öppenvård. Öppenvård så får du inte knarka, dricka alkohol, begå brott osv. Bryter du mot nått av det blir det sluten inlåsning igen på obestämd tid, så får du börja om allt från början igen. Helt sjukt. Är du på öppenvård och du pissar positivt för tex tjack, så låser dom in dig igen på kanske ett år eller två år för att sedan början om hela processen från början.
Saken med SUP särskild utskrivningsprövning är mycket hårt det är prövning var 6:e månad med förvaltningsrätt som bestämmer. Att vården ska totalt upphöra tillhör ovanligheterna, eftersom många inte klarar av att sköta sig eller bryta mot nått av reglerna, man är oftast kryssad för livet. Jag vet folk som har suttit på psyket mer än 15-20år för att dom får börja om hela tiden dom kommer aldrig ut, och till slut blir man institutionsskadad man vet inget annat.
Ja precis det är väldigt individuellt hur lång vården blir och hur länge det dröjer mellan de olika stegen/faserna, jag menade bara att illustrera med ett exempel på vad som kan menas när man säger att en patient haft rättspsykiatrisk vård i t.ex sju år. Hur lång och hur fri vården är beror helt på olika omständigheter såsom vilken avdelning man hamnar på, vilken läkare man har och huruvida man har SUP eller inte. Angående skillnaderna mellan H3/H4 och H5/6 tror jag inte att det finns några formella skillnader, iaf inte nu längre. Skillnaderna mellan dessa avdelningar beror i så fall på att det är olika överläkare som ansvarar för patienterna. På H5/H6 satt förra året flera patienter som inte ansågs vara särskilt farliga eller störda relativt andra patienter och deras totala tid på sjukhus hade blivit drygt ett år om det inte vore för corona (coronarestriktionerna innebar avbrott i utslussningen). Dessutom flyttar patienter mellan dessa avdelningar när det krävs. Jag vet t.ex en patient som efter att ha misskött sig en längre tid och slutligen slagit en personal på H5 fick flytta tillbaka till H2 och sen hamna på H3. Jag har hört olika teorier om vilka avdelningar som går snabbast att komma ifrån, senast förra veckan hörde jag en säga att H5 och H6 är de snabbaste utslussningsavdelningarna på Helix.
Hur vet du att de flesta är kryssade för livet? Jag misstror dig inte men det vore intressant att läsa statistik. Jag har fått höra lite olika genomsnittstider men då har det nog endast handlat om genomsnittstiden på sjukhus och inte den totala vårdtiden. Jag har träffat några som har suttit mer än 20 år på Helix men majoriteten är på väg att slussas ut i öppenvården om de suttit längre än 4 år. De flesta patienter som har en riktig långvolta att se fram emot tycks skickas till Karsudden eller Växjö medan genomsnittstiden på Löwenströmska är kortare.
Edit: En skillnad som jag vet mellan avdelningarna är t.ex att förra året var H6 en avdelning endast för killar på grund av att minst en av patienterna där ansågs vara en risk mot kvinnor. Jag tror att även H4 var en killavdelning. På H5 och H3 satt kvinnor. Jag tror inte att det är statiskt vilka avdelningar som är för tjejer och vilka som är för killar precis som det inte är statiskt vilka som går snabbast att komma ut ifrån, det där ändras nog med tiden beroende på vilka som checkar ut och vilka som checkar in.
Senast redigerad av DevinMarillin 2021-01-09 kl. 00:54.
Senast redigerad av DevinMarillin 2021-01-09 kl. 00:54.