2021-01-02, 19:19
Medlem
Hej,

En bekant nämnde att man får bättre kreditscore genom att ta avbetalningar på mindre varor man köper, t.ex tangentbord till datan... ta den på en liten avbetalning som 300kr och sedan betala av hela summan direkt gör att man får bättre kreditscore (alltså att man går + på ens kreditscore overall).

Stämmer detta?
Citera
2021-01-02, 19:27
Medlem
Duerfs avatar
Lösta krediter kan hänga kvar i din kreditupplysning under ett par månader efter de blivit lösta och om företaget som beviljar avbetalningen tar en kreditupplysning på dig kommer det synas på kommande kreditupplysningar under 12 månader och många frågor i en kreditupplysning kan vara en indikation på kreditbenäget beteende.

Att köpa saker på avbetalning/kredit kommer aldrig se bra ut i din kreditupplysning. Det är inte alltid det spelar någon roll förstås.
Citera
2021-01-02, 19:39
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumpLump
Hej,

En bekant nämnde att man får bättre kreditscore genom att ta avbetalningar på mindre varor man köper, t.ex tangentbord till datan... ta den på en liten avbetalning som 300kr och sedan betala av hela summan direkt gör att man får bättre kreditscore (alltså att man går + på ens kreditscore overall).

Stämmer detta?

I USA fungerar det ungefär så. Här i sverige är det totala motsatsen.
Citera
2021-01-02, 20:51
Medlem
Carradines avatar
Det här är det dummaste jag hört, i Sverige har vi ingen "kreditscore" som du verkar tro att vi har. Den där påhittade siffran som används av UC eller vad de heter är rent bullshit.

Spendera inte mer än ~30% av din nettoinkomst på lånbetalningar så har du ett bra score.
Citera
2021-01-02, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Det här är det dummaste jag hört, i Sverige har vi ingen "kreditscore" som du verkar tro att vi har. Den där påhittade siffran som används av UC eller vad de heter är rent bullshit.

Spendera inte mer än ~30% av din nettoinkomst på lånbetalningar så har du ett bra score.
Ligger ju till grund för t ex bolån mm. så total bullshit är det ju inte.
Deras metidologi verkar dock helt bananas, fattar t ex inte hur jag inte är i deras bästa riskgrupp.
Citera
2021-01-02, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Ligger ju till grund för t ex bolån mm. så total bullshit är det ju inte.

Nja, det är ju inte riktigt den scoringen som används för ditt bolån. Uppgifterna ftån UC är ju bara en av flera variabler banken tittar på.

I USA är det annorlunda. Har du inga krediter så är upplysningen ett blankt papper så där måste du byggs upp en historik av välskötta krediter för att få låna större summor.
Citera
2021-01-03, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nja, det är ju inte riktigt den scoringen som används för ditt bolån. Uppgifterna ftån UC är ju bara en av flera variabler banken tittar på.

I USA är det annorlunda. Har du inga krediter så är upplysningen ett blankt papper så där måste du byggs upp en historik av välskötta krediter för att få låna större summor.
Jag fick inte byta till Avanza bolån+ (stabelo) pga. kreditscoren hos UC.
Citera
2021-01-03, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Jag fick inte byta till Avanza bolån+ (stabelo) pga. kreditscoren hos UC.

Att du redan hade ett flertal lån?
Många förfrågningar?
Anmärkningar?

Att UC presenterar någon gorm av poäng beräknat på det är fortfarande något helt annat än vad TS efterfrågar.
Om Avanza göra hrla sin kreditbedömning på den siffran så säger det mest om Avanza.
Senast redigerad av Engineer 2021-01-03 kl. 10:40.
Citera
2021-01-03, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Att du redan hade ett flertal lån?
Många förfrågningar?
Anmärkningar?

Att UC presenterar någon gorm av poäng beräknat på det är fortfarande något helt annat än vad TS efterfrågar.
Om Avanza göra hrla sin kreditbedömning på den siffran så säger det mest om Avanza.
Inget lån utöver bolån samt inga anmärkningar. Möjligtvis enstaka upplysningar vid den tiden.
Men kollar jag idag ligger jag endast i gruppen "mycket bra" - då utan några upplysningar.
Helt bisarrt i mitt tycke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in