2021-01-02, 18:16
Medlem
cleovarnamnets avatar
Hej!

När jag var liten brukade min pappa vända pannkakorna i luften. Jag tänkte själv börja impa på mina dejter (ok då, jag erkänner, på mina syskonbarn...) och upprepa tricket.
Dock har jag gasugn, det vill säga att det brinner en liten eld under stekpannan. Är det en bra idé att flippa pannkakor då? Kan fettet, som kommer att stänka, orsaka en mindre explosion eller i alla fall en stor uppflamning av lågor om det hamnar i den brinnande gasen?
Vill ju helst inte riskera mitt liv för detta trick...
Citera
2021-01-02, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Hej!

När jag var liten brukade min pappa vända pannkakorna i luften. Jag tänkte själv börja impa på mina dejter (ok då, jag erkänner, på mina syskonbarn...) och upprepa tricket.
Dock har jag gasugn, det vill säga att det brinner en liten eld under stekpannan. Är det en bra idé att flippa pannkakor då? Kan fettet, som kommer att stänka, orsaka en mindre explosion eller i alla fall en stor uppflamning av lågor om det hamnar i den brinnande gasen?
stek i smör, dvs ej olja bör det vara lugnt.
Citera
2021-01-02, 18:51
Medlem
Vad ugnen går på spelar väl ingen roll? När du steker på spisen, du menar att du har en gasspis?

Du kan lugnt vända dina pannkakor i luften, det värsta som kan hända är att du har för mycket fett i pannan och vinklar den så att fettet i pannan fattar eld. Kommer dock ej att ske om du kar korrekt värme för pannkaksstekning inställd då lågan då är liten, ha ett lock som passar till stekpannan nära tillhands så att du kan kväva en eventuellt uppkommen brand i pannan.

Har haft gasspis (och även gasugn ) i massor med år utan att detta varit något bekymmer vid pannkaksstekning med flippning.
Citera
2021-01-02, 19:01
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Använd teflonpanna och inget extra fett i pannan så är det lugnt.

Jag tränade med ett kastrullunderlag innan jag fick till flippen, sen tog det bara 4-5 stycken så satt vändningen som en smäck. Tyvärr blir inga andra än barn impade.
Citera
2021-01-02, 19:13
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Om det vore så enkelt att dö, tror du att gasspisar hade ens existerat?
Nä du Roffe, ha svag låga och inte för mycket fett så löser det sig.
Haha! Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av MosterIBoras
stek i smör, dvs ej olja bör det vara lugnt.
Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Vad ugnen går på spelar väl ingen roll? När du steker på spisen, du menar att du har en gasspis?

Du kan lugnt vända dina pannkakor i luften, det värsta som kan hända är att du har för mycket fett i pannan och vinklar den så att fettet i pannan fattar eld. Kommer dock ej att ske om du kar korrekt värme för pannkaksstekning inställd då lågan då är liten, ha ett lock som passar till stekpannan nära tillhands så att du kan kväva en eventuellt uppkommen brand i pannan.

Har haft gasspis (och även gasugn ) i massor med år utan att detta varit något bekymmer vid pannkaksstekning med flippning.
Haha, ja, du har rätt, ugnen är inte så relevant i det här fallet.
Så du tror inte att det är risk att det börjar brinna på spisen?

Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Använd teflonpanna och inget extra fett i pannan så är det lugnt.

Jag tränade med ett kastrullunderlag innan jag fick till flippen, sen tog det bara 4-5 stycken så satt vändningen som en smäck. Tyvärr blir inga andra än barn impade.
Tack, bra tips! Haha, det är mina syskonbarn jag tänkte impa på, så det fungerar nog ändå! Sen måste jag säga att jag själv nog ändå skulle bli imponerad - om någon kastar upp dem högt (och fångar efteråt!) i luften som min pappa gjorde, hade inte tänkt bara en centimeter ovan...
Citera
2021-01-02, 21:27
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Tricket är att lära sig när undersidan är färdiggräddad och att man skakat till pannan lite innan, så att man ser när den kan röra sig ordentligt. Gjutgärn kräver starkare handleder än lättare teflonpannor.
Citera
2021-01-03, 13:57
Medlem
cleovarnamnets avatar
En kul video inom ämnet (älskar att tanten har en sån torr framtoning):

https://m.youtube.com/watch?v=mTsXuPCZbRY

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Tricket är att lära sig när undersidan är färdiggräddad och att man skakat till pannan lite innan, så att man ser när den kan röra sig ordentligt. Gjutgärn kräver starkare handleder än lättare teflonpannor.
Tack! Kommer aldrig orka en gjutjärnspanna!

Citat:
Ursprungligen postat av Stjertsheriff
Kör hårt, vad är de värsta som kan hända?
Ingen minns en fegis
Att jag brinner upp.
Citera
2021-01-03, 14:32
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
En kul video inom ämnet (älskar att tanten har en sån torr framtoning):

https://m.youtube.com/watch?v=mTsXuPCZbRY

Tack! Kommer aldrig orka en gjutjärnspanna!

Att jag brinner upp.
Snyggt klippt vid 1.18

Vilken go tant, jag tyckte inte hon var torr, mer engelsk värdighet medan hon var rolig. Smartare att öva med en färdig pannkaka än som jag med ett underlägg, jag kör med den senare knixvarinaten, inte för att få höga lyft utan för det är det enda sätt jag lärt mig, ska prova rakt nästa gång.

Älskar hur hon går igång i slutet. Hon påminner om min mormor, hon var en jävel på att göra lövtunna pannkakor och hade samma slags humor och glimt i ögat.
Citera
2021-01-03, 16:22
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Snyggt klippt vid 1.18

Vilken go tant, jag tyckte inte hon var torr, mer engelsk värdighet medan hon var rolig. Smartare att öva med en färdig pannkaka än som jag med ett underlägg, jag kör med den senare knixvarinaten, inte för att få höga lyft utan för det är det enda sätt jag lärt mig, ska prova rakt nästa gång.

Älskar hur hon går igång i slutet. Hon påminner om min mormor, hon var en jävel på att göra lövtunna pannkakor och hade samma slags humor och glimt i ögat.
Nej, du har rätt, helt klart glimten i ögat! Men tänk vilket spektakel, tjoande och tjimmande det hade varit om videon var från USA. (Fördomar!? Jag!?)
Citera
2021-06-21, 15:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hej!

Gasspis heter det väl? Den har väl en gasugn men det heter gasspis.

Flippa på du, jag är uppvuxen med gasspis och det flippades pannkakor oavbrutet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in