Citat:
Nu är du väl ute på hal is?
Precis, "kommer in på en väg ... från [diverse områden]". 3 kap. 21 § 2 st. kallas Utfartsregeln. Från ett område eller en mindre väg till en annan väg. Har inget med busshållplatser, vägrenar eller annat som finns på samma väg man redan färdas på att göra. Busshållplatser av den typ vi talar om ligger på vägen, de är en del av vägen (liksom vägrenar, målade P-rutor m.m. också är). Bussen "kommer in på" körbanan eller ett körfält från busshållplatsen - men den kommer inte "in på" vägen, för på vägen är den redan.
Och i 21 § är det ändå enbart första stycket som gäller huvudled. Övriga stycken av 21 §, inklusive utfartsregeln, gäller alla vägar ("in på en väg"). Och 3 kap. 45 § är alltså undantaget som gör att 21 § inte gäller bussar som startar från busshållplatser på max-50-vägar, så glöm 21 § i detta sammanhang.
Jag läste TS igen och ser nu att din fråga har sin grund i övningskörning "för länge sedan". Faktiskt har jag vaga minnen av att jag i yngre år hörde äldre som svor över utsvängande bussar på huvudled, med andemeningen att bussregeln inte gällde på huvudled. Det är mycket möjligt att det har varit så men har ändrats någon gång under de senaste årtiondena, för numera behöver bakomvarande trafikanter enbart hålla reda på huruvida busshållplatsen ligger på en max-50-väg eller ej. Huvudled är irrelevant
Och i 21 § är det ändå enbart första stycket som gäller huvudled. Övriga stycken av 21 §, inklusive utfartsregeln, gäller alla vägar ("in på en väg"). Och 3 kap. 45 § är alltså undantaget som gör att 21 § inte gäller bussar som startar från busshållplatser på max-50-vägar, så glöm 21 § i detta sammanhang.
Jag läste TS igen och ser nu att din fråga har sin grund i övningskörning "för länge sedan". Faktiskt har jag vaga minnen av att jag i yngre år hörde äldre som svor över utsvängande bussar på huvudled, med andemeningen att bussregeln inte gällde på huvudled. Det är mycket möjligt att det har varit så men har ändrats någon gång under de senaste årtiondena, för numera behöver bakomvarande trafikanter enbart hålla reda på huruvida busshållplatsen ligger på en max-50-väg eller ej. Huvudled är irrelevant
Om bussen kör på huvudled där hastigheten är 50kmh, så lämnar ju bussen körbanan när den svänger in på hållplatsen, en hållplats ingår inte i körbana, dessutom är bussen stillastånde och skall in på körbanan igen, alltså huvudleden och enligt regeln om huvudled: En huvudled innebär att alla som ska in på huvudleden ska lämna företräde åt de som befinner sig på huvudleden. Huvudleder märks ut med skyltar i början av huvudleden och sedan efter varje korsning om det inte på annat sätt är tydligt att huvudleden fortsätter. Finns ingen ändring på detta vare sig på transportstyrelsen eller Svensk författningssamling