Citat:
Ursprungligen postat av
Jokern.ger.er.allt
Alltså, hundar har högt självförtroende?
Precis som med människor finns många olika nivåer. I flockar har de en rangordning. Ingen fight utom då de är oense om rangordningen.
En del är t o m ganska enstöriga. Det verkar som att hög intelligens = gillar att vara mer för sig själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Elak-gubbe
Att katter inte pratar är en myt de jag har haft har varit riktiga snackiga typer och visst kan man träna dem tar bara lite tid och mycket tålamod.
En forskare kom på det på 90-talet,
men jag kunde redan innan dess lite kattiska

-Hej.
-Titta vad jag har!
-Är du snäll och följer med?
Men det senaste måste jag ha sagt grovt fel en gång för båda katterna glodde överraskat på mig
Citat:
Ursprungligen postat av
BenDavis
Katters jamande är i princip prat med människor. Katter jamar inte åt varandra eller åt andra djur, bara till människor.
Det stämmer inte. Jag lärde mig kattiska genom att lyssna på mina två katter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Riddarhuset
Nä det är fel. Hundägare vet att smartast är den som även tar vara på andras information för att fatta beslut. Det vet man från amerikanska officersutbildningen.
Iofs är det smartast att lyssna på andras åsikter - innan man bestämmer själv
Att den insikten skulle kommit från militären ursprungligen tror jag inte ett dugg på eftersom militärorganisationer är ju MOTSATSEN till det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blondieman
Ärsch. Själv väljer jag katt och letar faktiskt efter en att köpa just nu.
Varför jag väljer katt:
För att en katt inte kräver lika mycket uppmärksamhet som en hund. En katt klarar sig själv längre. En katt behöver inte gå ut för att bajsa. En katt luktar inte illa som en hund. En katt stör inte gäster likt en hund gör.
Varför köpa? Det finns en massa övergivna och vilt födda katter och i genomsnitt är de vilda ej avlade smartare, men det finns även korkade vilda.
((Mina första två var vilda, bodde under mitt föråd och jag tog hand om dem och flyttade in dem då deras mamma blev dödad av en bil.
Då de hade dött hade nästa två iofs ägare men var inte särskilt vana med människor för de bodde i ett uthus.))
Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Den stora skillnaden mellan djuren är deras tidsuppfattning, hundars tid går långsamt medan katters tid går snabbt. Därför kan man lämna en katt längre, det beror inte på att de är självständiga enbart.
(Med egen ingång för dem så de kan gå ut på toaletten.)
Om man behöver åka bort några dagar och ställer fram vatten och torrfoder för hela perioden går det inte med hundar eftersom de äter upp allt första dagen

medan de flesta katter ransonerar bra.
((Så iom jag behövt åka bort då och då till där det inte passar att ta med sig djur, kunde jag bara ha katter. (Som barn hade vi hundar..))