• 3
  • 4
2021-01-02, 15:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Hundägandet är beta-mannens sista utväg.
Katten är den tänkande mannens husdjur.
Citera
2021-01-02, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Tror inte det finns någon koppling alls där.

Det som finns är att generellt sätt så brukar kattmänniskor vara lite smartare än hundmänniskor.
De är mer självständiga tänkare.

Smarta nog att kunna skilja på sätt och sett ??
Citera
2021-01-02, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godakakor
Smarta nog att kunna skilja på sätt och sett ??

"SAN FRANCISCO — "Dog people" and "cat people" really do have different personalities, according to a new study.

People who said they were dog lovers in the study tended to be more lively — meaning they were more energetic and outgoing — and also tended to follow rules closely. Cat lovers, on the other hand, were more introverted, more open-minded and more sensitive than dog lovers. Cat people also tended to be non-conformists, preferring to be expedient rather than follow the rules.

And in a finding that's sure to spark rivalries among pet owners, cat lovers scored higher on intelligence than dog lovers. [Here, Kitty, Kitty: 10 Facts for Cat Lovers]

Part of the reason for the personality differences may be related to the types of environments cat or dog people prefer, said study researcher Denise Guastello, an associate professor of psychology at Carroll University in Waukesha, Wisconsin, who presented the findings here at the annual Association for Psychological Science meeting.

"It makes sense that a dog person is going to be more lively, because they're going to want to be out there, outside, talking to people, bringing their dog," Guastello said. "Whereas, if you're more introverted, and sensitive, maybe you're more at home reading a book, and your cat doesn't need to go outside for a walk."

The researchers surveyed 600 college students, asking whether they would identify themselves as dog lovers or cat lovers, and what qualities they found most attractive in their pets. Participants also answered a slew of questions to assess their personality.

More people said they were dog lovers than cat lovers: About 60 percent of participants identified themselves as dog people, compared with 11 percent who said they were cat people. (The rest said they liked both animals, or neither animal.)

Dog lovers found companionship to be the most attractive quality in their pet dogs, while cat people liked the affection from their cats.

It's possible that people may select pets based on their own personality, Guastello said. For example, cats are often seen as independent animals that keep to themselves, and are cautious of others.

"If you're like that, you appreciate that in an animal, it’s a better match for you," Guastello said.

Studying the reasons people identify as cat or dog lovers may also improve pet therapy, leading to better matches between owners and pets who participate in pet therapy, the researcher said.

Because the study involved college students, it's not known whether the results apply to other age groups, Guastello said. But previous studies have had similar findings. A 2010 study of more than 4,500 people found that dog lovers tend to be more extroverted (or outgoing), and conscientious (or rule-following)."

https://www.livescience.com/amp/4589...onalities.html
Citera
2021-01-02, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokern.ger.er.allt
Mm, det har jag också hört. Dock tycker jag det e lite intressant endå. Mina kattvänner och hundvänner är lite olika oftast.

Hundmänniskorna e lite mer extroverta och kattmänniskorna e mer introverta av nån anledning?

Folk med autism föredrar katter.
Citera
2021-01-02, 18:09
Medlem
Blingons avatar
Naturligtvis har TS helt rätt, men hen gör två fel:

Dels uttrycker sig TS allt för diplomatiskt och försiktigt, men hen har tyvärr missat ett djur som också måste tas in i ekvationen, och det är hästen. Hästägare har nämligen samma egenskaper som hundägare, men deras personligheter är mer extrema och är därför enklare att identifiera.

Låt oss börja med hästägarna:

Hästfolk:
----
Dessa personer har ett mycket stort behov av att bestämma över andra. Ett så stort behov, att de t.o.m. är beredda att lägga en större förmögenhet för känslan av att regelbundet kunna dominera en annan varelse fullt ut, genom att vråla ut order och slåss med piska.

Dessa människor kan delas in i två grupper, ytterst svaga personen utan naturlig pondus och extremt 'starka' personer med behov av att ständigt visa sin makt som en psykopat.

Det är därför detta djur drar till sig några extremer:

För småflickorna är detta deras första steg in i vuxenvärlden och därmed deras första träning i kunskapen att med sin fysiska underlägsenhet och brist på logisk argumentation, trots det, lära sig att dominera en betydligt starkare varelse, med en kombination av både piska och morot... d.v.s. sin framtida man.

De äldre kvinnorna, oftast inom kommunal förvaltning på lägre chefsnivå och uppåt, har samma behov, men tar hos hästen ut sin frustration över att ingen på jobbet egentligen bryr sig om vad hon säger, eftersom alla vet att hon är inkompetent och har jobbet enbart för att hon är inkvoterad. Hon kan också vara med i den lokala hästklubben, där hon kan styra helt fritt och låtsas att hon vet hur föreningen skall skötas, medan den adminstrativt och ekonomiskt i verkligheten är i fullständigt fritt fall.

Om den äldre kvinnan, mot förmodan har en manlig partner, så är 'mannen' alltid en hårt hållen toffel, helt utan egen vilja som används som ekonomisk värddjur för att finansiera kvinnans "hobby". Dessa kvinnor har svåra samarbetsproblem med alla i sin omgivning.

Om hästägaren är en man, så är denne antingen bög eller en ensamstående något äldre man med hästgård på landet med alkoholproblem. Hästgården ser ut som fan, men trots detta så får han dit en hel del kvinnor av ovanstående typ, eftersom de söker efter häst eller hästplats. Ibland får han ligga.

De är alla extremt extroverta och har ett gemensamt med golfare; nämligen att deras intresse helt har helt tagit överhanden och det är omöjligt att prata om något annat.

Hästfolk är också mycket själviska, genom att de inte har några som helst problem att hela tiden dra in omgivningen i sin 'hobby' och det tas som en absolut självklarhet att alla är lika faschinerade av deras mat-och bajsmaskiner.

Hundfolk:
----
I princip är hundägaren som hästfolket, men deras personlighet är mindre tydlig, men den gemensamma nämnarem är även här behovet av att känna makt, men de har svårt att göra detta genom t.ex. sitt yrkesval, sin personlighet eller kompetens.

Hundägaren, oftast en man, jobbar som hantverkare eller kör lastbil (vilket är praktiskt då han kan ha hunden med sig på jobbet). Han kan ha något svårt att hantera teoretiskt utbildning och kan uppfattas som lite lätt korkad, vilket är bra, eftersom han har detta gemensamt med sin hund, som han måste lära precis allt. De talar samma språk så att säga.

En akademisk hundägaren är ofta mellanchef och uppåt. Han skiter egentligen i hunden och tycker att den är mest till besvär. Han gick med på att skaffa hund, bara för att få tyst på kärringen och ungarna. Efter några månader så har hunden på något egendomligt sätt blivit hans helt privata ansvar då övriga familjen tröttna. Egentligen ville han ha en katt.

Hundägaren har inga problem med en familjemedlem som skiter var som helst, när som helst och gärna rullar sig i avföring. Ett tecken på att hundägare inte heller har några större problem att hantera människor i sin omgivning som lider av psykisk ohälsa med liknande problem.

Oftast är hundägaren ganska 'schavig' av sig. Är det en större hund uppfyller oftast ägaren kraven för s.k. White Trash. Gul Blend är lika vanligt i ena handen som en näve hundbajspåsar i den andra. En missbrukare skaffar gärna hund.

Är det en singelkvinna som har en större hund, så har hon också mysbyxor, foppatofflor och en cigarett i mungipan. Ofta arbetslös eller mår psykiskt dåligt och har skaffat hund 'för att komma utanför lägenheten'.

När den kvinnliga s.k. batikhäxan, som ju helt saknar logiskt tänkande och enbart agerar på känsla, får för sig att hon skall skaffa ett husdjur på impuls, så blir det alltid en hund, som redan från dag ett helt kommer sakna ens den minsta gnutta uppfostran.

Kattmänniskor:
----
Oftast introverta personer med en diskret framtoning. De har inga behov av att hävda sig. Har de dessa behov, så gör de detta genom att visa sin kompetens på arbetsplatsen eller liknande, där de oftast har lite mer mentalt krävande arbetsuppgifter. De behöver inte dominera en annan varelse för att själva må bra.

Inte sällan är de välutbildade experter inom något område. De har respekt för kattens och övriga människors integritet och deras behov av att få bestämma själva.

Den ensamboende feminina kattägaren, jobbar i allmänhet som lärare eller på bibliotek. Ofta är de singlar ända upp i hög ålder. Många gånger gifter de sig aldrig. Det är för att de alltid sitter i sin lägenhet tillsammans med katten och läser böcker. De går aldrig på bilträffar eller på krogen, och därför träffar de hellre aldrig någon man. Vilket är synd, för de är ofta oskulder och har mycket god ekonomi långt upp i hög ålder.

Är kattägaren en singelman, är det oftast en man med stor integritet och pondus. Muskler, tatueringar och skägg. Denne man har ett behov att i hemmets privata sfär få visa sin kärlek och omtanke till en annan varelse. Han skiter fullständigt om en imbecill hundägare tycker att han är en mes för att han föredrar katter.

Han tycker också att det är praktiskt med katt, eftersom han då kan dra iväg en helg på sin Harley och häva i sig öl och whisky. När han då kommer hem bakfull möts han av värme och ömhet, alternativ likgiltighet och förvåning, vilket i det läget går lika bra.

Not:
Inlägget kan vid framställningen bära mycket små spår av generalisering.
Senast redigerad av Blingon 2021-01-02 kl. 18:28.
Citera
2021-01-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Så misantroper är alltså förbjudna att ha husdjur?

Nej, uppenbarligen finns det ingen lag som gör att hatiska människor inte får ha djur - och misantroper hatar väl främst mänskligheten?
Bara lite fånigt att människan skapar en tävling där katter ställs mot hundar...det är väl bara att låta bli att skaffa hund eller katt om man anser att de inte är passande för ens egna smak. Förstår inte problemet.
Citera
2021-01-04, 06:21
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Tramsteori.

Att ha en katt o att ha en hund är inte på samma plan. Det enda gemensamma är att det är ägodelar som behöver vatten, mat och regelbunden avmaskning.

Det blir i övrigt som att jämföra ”folk som gillar äta soppa” med ”bilintresserade”.

Ingen seriös djurägare tänker ”hmmm... ska jag skaffa katt eller hund”. Det är precis som att tänka ”hmmm ska jag skaffa en ny köksstol eller en bil”. Helt olika funktioner på dom två.

En katt är en prydnad som funkar som ett gosedjur. En hund är så otroligt mycket mer, och kan bidra så mycket mer på så många olika sätt en katt någonsin kan.

En katt kan jaga råttor och hålla sällskap. Det är allt.

En hund kan utöver det leda blinda, hjälpa till med jakt, vakta, söka allt möjligt (personer, knark, svamp, mögel, cancer - you name it!), dra slädar, apportera osv osv.

Inget fel på att ha katt med det är inte på samma plan som att vara hundägare.
Men nu så utelämnar du ju oärligt nog kattens användningsområden.

Under Vietnamkriget tex så använde ju amerikanerna topphemliga specialförband med tränade militärkatter, för att hitta de gömda underjordiska Vietcong-fienderna i sina tunnlar.
De hade kattförare som spårade med sina militärkatter genom djungeln.
Militärkatterna kalldes inte K9 som hundarna, utan fick beteckningen K8 (K-eight - Kett - cat, alltså).

Fördelarna var ju många, särskilt i jämförelse med de dumma och illaluktande hundarna som bara skällde och röjde positionen för fienden.
Men med militärkatter på patrull gick det alltid lättare, eftersom det var en enkel sak att lyfta upp militärkatten i kattförarens famn och bära den över vattendrag.

Men det allra bästa var ju att arbeta tillsammans med hund, eftersom militärhunden kunde jaga upp fienden i ett träd, och sen kunde militärkatten klättra upp i trädet och där oskadliggöra fienden.

Det fanns även försök med att byta ut militärkatternas klor mot injektionsnålar fyllda med gift.
Ett annat försök opererade in radiomottagare i militärkattens svans, och den sorten blev framgångsrika som spionkatter på Moskvas gator och torg.
Citera
2021-01-04, 18:30
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Nej, uppenbarligen finns det ingen lag som gör att hatiska människor inte får ha djur - och misantroper hatar väl främst mänskligheten?
Bara lite fånigt att människan skapar en tävling där katter ställs mot hundar...det är väl bara att låta bli att skaffa hund eller katt om man anser att de inte är passande för ens egna smak. Förstår inte problemet.

Givetvis inte, men jag inriktade mig på "hatiska människor"
Citera
2021-01-07, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Katter kan lukta gott. Hundar luktar alltid äckligt. En regnblöt schäfer stinker för jävligt.Tycker de hundägare jag ser ofta har tatueringar och röker. Flertalet hundägare jag ser också också oattraktiva.
Har du någon gång snusat i pälsen på icke hårande hundraser? De doftar som småkakor!
Citera
2021-01-10, 21:22
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Jag har funderat en del över detta och tillsammans med min kunskap av livet så kom jag på ett förslag till en hypotes kring ämnet.

Katter = Självkänsla
Då katter är krigare på att vara själva så är de riktiga överlevare i naturen utan flock. Katter är mer introverta än hundar då de ej pratar lika mycket som en hund. En person som gillar att vara själv brukar tycka om att vara med sig själv vilket betyder att personen tycker om personen hen är med (hen själv).
Tycker man om sig själv har man hög självkänsla.

Alltså, katter har hög självkänsla?

Hundar = självförteoende
Hundar måste ha en flock för att överleva ute i naturen till skillnad från katten.
Hundar är lite mer som socialt kåta drama Queens som måste ha bekräftelse för att känna att hunden duger. Är hunden ensam för mycket så börjar hunden gnälla och yla. Men hunden e dock bättre som extrovert varelse då hunden ofta bjuder mer på sig själv än katten.
Hundar e inte lika blyga och svåra som katter och är bättre på att ta "för sig".

Alltså, hundar har högt självförtroende?

Människan + djuret
Kan de va så att människor med högt självförtroende o som e socialt extrovert och mer bekräftelse sökande likt en hund har högt självförtroende och lirar därför bättre med en hund? ingen av dom kan heller inte va själv för länge utan måste ha varandras bekräftelse för att överleva dagen?

Medans en katt och en katt människa klarar sig utan extrovert drama sex (bekräftelse för självkänslan). De kan istället sitta still med en bok eller en liten mus ensamma eller icke ensamma i ett litet hörn, det spelar ingen roll då de överlever lika bra endå.

Dejting
Så ska man dejta en kattmänniska eller en hundmänniska? Detta måste ju då bero på om man vill dejta någon med högt självförtroende o låg självkänsla eller hög självkänsla och lågt självförtroende?

Bonus
Vilket djur har bådr högt självförtroende och hög självkänsla? Hur är en sån person? Hur är man både extrovert och introvert?

Peace!

Du missar en aspekt och det är hur stor vikten är att känna ömsesidig pålitlighet och krav pådetta från någon annan. Alltså lojalitet. Du kan inte lita likamycket på en katt då denne är självständig och agerar mer som den behagar i stunden. Hunden är mer lojal och pålitlig. Detta tror jag är den främsta aspekten som skiljer både djuren och människorna åt. Du kan alltså inte lita lika mycket på en kattmänniska som en hundmänniska.
Citera
2021-01-10, 21:33
Medlem
Fettsugnings avatar
Jag kategoriserar mig som djurvän och gillar både hundar och katter. Har haft hund men har katt nu.

Tror det kan vara tillfälligheter och mer praktiska överväganden som styr. Katter kräver ju inte lika mycket tid och passning.
Citera
2025-09-19, 20:25
Medlem
Citat:
Alltså, hundar har högt självförtroende?
Precis som med människor finns många olika nivåer. I flockar har de en rangordning. Ingen fight utom då de är oense om rangordningen.

En del är t o m ganska enstöriga. Det verkar som att hög intelligens = gillar att vara mer för sig själv.
Citat:
Ursprungligen postat av Elak-gubbe
Att katter inte pratar är en myt de jag har haft har varit riktiga snackiga typer och visst kan man träna dem tar bara lite tid och mycket tålamod.
En forskare kom på det på 90-talet,
men jag kunde redan innan dess lite kattiska
-Hej.
-Titta vad jag har!
-Är du snäll och följer med?
Men det senaste måste jag ha sagt grovt fel en gång för båda katterna glodde överraskat på mig
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Katters jamande är i princip prat med människor. Katter jamar inte åt varandra eller åt andra djur, bara till människor.
Det stämmer inte. Jag lärde mig kattiska genom att lyssna på mina två katter.
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Nä det är fel. Hundägare vet att smartast är den som även tar vara på andras information för att fatta beslut. Det vet man från amerikanska officersutbildningen.
Iofs är det smartast att lyssna på andras åsikter - innan man bestämmer själv

Att den insikten skulle kommit från militären ursprungligen tror jag inte ett dugg på eftersom militärorganisationer är ju MOTSATSEN till det.
Citat:
Ursprungligen postat av Blondieman
Ärsch. Själv väljer jag katt och letar faktiskt efter en att köpa just nu.

Varför jag väljer katt:
För att en katt inte kräver lika mycket uppmärksamhet som en hund. En katt klarar sig själv längre. En katt behöver inte gå ut för att bajsa. En katt luktar inte illa som en hund. En katt stör inte gäster likt en hund gör.
Varför köpa? Det finns en massa övergivna och vilt födda katter och i genomsnitt är de vilda ej avlade smartare, men det finns även korkade vilda.
((Mina första två var vilda, bodde under mitt föråd och jag tog hand om dem och flyttade in dem då deras mamma blev dödad av en bil.
Då de hade dött hade nästa två iofs ägare men var inte särskilt vana med människor för de bodde i ett uthus.))
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Den stora skillnaden mellan djuren är deras tidsuppfattning, hundars tid går långsamt medan katters tid går snabbt. Därför kan man lämna en katt längre, det beror inte på att de är självständiga enbart.
(Med egen ingång för dem så de kan gå ut på toaletten.)
Om man behöver åka bort några dagar och ställer fram vatten och torrfoder för hela perioden går det inte med hundar eftersom de äter upp allt första dagen medan de flesta katter ransonerar bra.
((Så iom jag behövt åka bort då och då till där det inte passar att ta med sig djur, kunde jag bara ha katter. (Som barn hade vi hundar..))
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in