2021-05-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Ser ut som en vanlig Hjälm m/37 som man lagt till ett ansiktsskydd på.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4lm_m/1937

Plåthjälm M/37 kan väl inte ens med bästa vilja kallas skottsäker? M/39B går rakt igenom. Med Ak4 kan man skjuta rakt igenom utan att hjälmen ens rör sig om den ligger på vallen. Vi hade en förevisning om skydd och vapenverkan. Alla trodde att han missade när han sköt med AK. Tre hål in, tre hål ut.
Citera
2021-05-11, 19:28
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Jag är inte säker på att de bägge kommunisterna var så välutbildade i stridsteknik. Och det blev ju klart mer spännande, och för sin tid, högteknologiskt! Den skrevs bara fyra år efter att SWAT kom till så man kanske kan ursäkta de taktiska misstagen.

Ja, och det blev ju en spektakulär scen när helikoptern kraschade vid Odenplan
Citera
2021-05-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Plåthjälm M/37 kan väl inte ens med bästa vilja kallas skottsäker? M/39B går rakt igenom. Med Ak4 kan man skjuta rakt igenom utan att hjälmen ens rör sig om den ligger på vallen. Vi hade en förevisning om skydd och vapenverkan. Alla trodde att han missade när han sköt med AK. Tre hål in, tre hål ut.

På den tiden hade vi nog inte något bättre,komposit och kevlar material var knappt uppfunna.
Hjälmen måste vara hanterbar också.
Citera
2021-05-11, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Japp, och frågan kvarstår: varför skulle (superpoliser!) välja att bli nedhissade, fullt exponerade för fientlig eld? Att smyga fram i skydd&skyl till en plats de kan bekämpa eller gripa gärningsmannen måste vara den omedelbara tanken som dyker upp i huvudet hos någon med en basal kunskap i stridsteknik.

Men iof bra att filmen följer boken.

Det är som sagt idiotiskt, men i boken fyller detta en funktion nämligen att kritisera "militärt" beteende av polisen.

"Hjärnan" bakom operationen (som jag har för mig heter "Operation Kniptång" i boken) är intendent Malm, som representerar allt Sjöwall & Wahlöö tycker är dåligt med polisen. Malm är en byråkrat besatt av sina "resurser" och bryr sig inte om att ta reda på vem det är som finns på taket och varför. Vilket råkar vara en trasig och självmordsmässig f.d. polis som dessutom är tävlingsskytt och kan träffa "en lus på ett visitkort på 600 meter" som Gunvald Larsson uttrycker det. Malm kan t.ex. inte föreställa sig att mannen på taket har en gasmask och tillräcklig eldkraft för att skjuta ner en helikopter.

I boken skjuter Eriksson den första "attackpolisen" igenom en glipa i visiret, med ett skott mitt emellan ögonen från sitt Mausergevär. Visiret beskrivs vara i plexiglas. Troligtvis beror detta på att huvudskydd m/69 inte fanns när boken skrevs (1968) och författaren hittade helt enkelt på att det fanns en sådan hjälm. När man sedan skulle spela in filmen framstod det antagligen som konstigt att ett skott kunde gå rakt igenom visiret så Widerberg & Co fick hitta på att polisens gasmask hamnar snett och han hostar och öppnar visiret, bara för att blir skjuten med en skur av kulor. Jag gissar dock att i verkligheten skulle en kula från den typ av gevär som Eriksson är beväpnad med (en Johnson M1941 Light Machinegun i kaliber .30-06) gå rakt igenom huvudskydd m/69 på det avståndet utan större problem.

Fun fact: den Johnson som används i filmen är en ombyggd FN FAL.
Citera
2021-05-11, 20:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja

Hjälmen är inte avsedd för att stoppa kulor utan granatsplitter. De togs fram under första världskriget när man märke att många sårades av just granatsplitter från granater som detonerade på relativt långt avstånd.
Citera
2021-05-11, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Hjälmen är inte avsedd för att stoppa kulor utan granatsplitter. De togs fram under första världskriget när man märke att många sårades av just granatsplitter från granater som detonerade på relativt långt avstånd.

Nej, det vet jag. Det var bara påståendet att polishjälmen som sades vara skottsäker var en m/37 försedd med visir som jag svarade på. En polishjälm borde vara konstruerad för att stoppa kulor, före 1990 hände det väl aldrig att poliser behövde oroa sig för att mötas med handgranater...
Citera
2021-05-13, 20:16
Medlem
Dorniers avatar
Om det nu var den gamla hjälmen man använde, kan det varit så att visiret stoppade mer än hjälmen?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in