2021-02-13, 10:46
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Vem är du å avgöra vem som får ha åsikter och inte gällande detta?

Nej, du får inte använda vål mot polisen eller göra motstånd när de tar hand om dig för att du kastat bengaler eller bangers på läktaren (inte någon annan gång heller för den delen). Det är ju polisens jobb att förebygga och förhindra brott samt e till att de som begår brott hamnar bakom lås och bom. Det trodde jag alla var medvetna om.
Och nej, polisen får naturligtvis inte agera på något sätt mot oskyldiga supportrar. Dock bör de i mina ögon plocka bort de så kallade supportrarna som kastar bengaler och bangers på läktarna. Upp med fler kameror och se på dessa live. Är det någon som maskerar sig, plocka bort den så kallade supportern då det är olagligt att göra det.

Tjaaaa, om du anser att det är ok med hätsk stämning runt en fotbollsmatch får du väl bara gilla läget att polisen har koll på er så kallade supportrar. Fortsätt med er skit så föreningarna fortsatt får böter. Jag undrar bara när ni ska förstå att ni skadar mer än tillför något bra. Är det när klubben ni säger er stödja drabbas av färre i publiken? Är när klubben ni säger er stödja drabbas av stängda matcher? Vad är det som ska till för att ni så kallade supportrar ska förstå att det ni gör är olagligt?
När det blir fotboll inför publik är mitt tips till dig att du provar att besöka en allsvensk arena och se en match live. Antingen saknar du insikt (vilket tycks troligt, alternativt att du supportar Östersund/Falkenberg) eller så trollar du (konsekvent lyfta fram bangers för att få det att framstå som att det sprängs flera ggr varje match).
Citera
2021-02-13, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
När det blir fotboll inför publik är mitt tips till dig att du provar att besöka en allsvensk arena och se en match live. Antingen saknar du insikt (vilket tycks troligt, alternativt att du supportar Östersund/Falkenberg) eller så trollar du (konsekvent lyfta fram bangers för att få det att framstå som att det sprängs flera ggr varje match).

Jag har varit på flera allsvenska matcher under åren.
Vad är det du menar att jag missat?

Nope, Östersund och Falkenberg gör det riktigt bra efter sina resurser men min support går till FIK Göteborg faktiskt. Däremot så höll jag såklart tummarna, precis som alla som intresserar sig för och vill svensk fotbolls bästa, att det skulle gå bra för Östersund i Europa. Precis som jag verkligen vill att det ska gå bra för Malmö och övriga klubbar när de är i Europa.
Tyvärr skulle det kosta mig 2-3 dagar och skyhöga resekostnader för att se en allsvensk match på plats vilket gör det mer eller mindre omöjligt att besöka varje omgång. Därför passar jag på att gå på allsvenska matcher då jag är på resande fot i landet.

Jag har väl inte skrivit att det kastas bengaler och bangers flera gånger varje match? Det är så roligt med sådana som dig som börjar med personangrepp och försöker förminska den som har rätt i debatten om den här skiten som finns på läktarna och ni så kallade supporters anser er ha rätt att använda. Ni väljer att maskera er samt använda bengaler och bangers trots att det är olagligt och trots att den klubb ni hävdar att ni stöder riskerar böter, eller i värsta fall ännu värre.
Om det gör er så kallade suppotrar till riktiga supportrar är jag fanimej bra mycket hellre supporter på distans och stöder min klubb genom diverse digitala biljetter, supporterprylar mm.
Citera
2021-02-13, 17:28
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Jag har varit på flera allsvenska matcher under åren.
Vad är det du menar att jag missat?

Nope, Östersund och Falkenberg gör det riktigt bra efter sina resurser men min support går till FIK Göteborg faktiskt. Däremot så höll jag såklart tummarna, precis som alla som intresserar sig för och vill svensk fotbolls bästa, att det skulle gå bra för Östersund i Europa. Precis som jag verkligen vill att det ska gå bra för Malmö och övriga klubbar när de är i Europa.
Tyvärr skulle det kosta mig 2-3 dagar och skyhöga resekostnader för att se en allsvensk match på plats vilket gör det mer eller mindre omöjligt att besöka varje omgång. Därför passar jag på att gå på allsvenska matcher då jag är på resande fot i landet.

Jag har väl inte skrivit att det kastas bengaler och bangers flera gånger varje match? Det är så roligt med sådana som dig som börjar med personangrepp och försöker förminska den som har rätt i debatten om den här skiten som finns på läktarna och ni så kallade supporters anser er ha rätt att använda. Ni väljer att maskera er samt använda bengaler och bangers trots att det är olagligt och trots att den klubb ni hävdar att ni stöder riskerar böter, eller i värsta fall ännu värre.
Om det gör er så kallade suppotrar till riktiga supportrar är jag fanimej bra mycket hellre supporter på distans och stöder min klubb genom diverse digitala biljetter, supporterprylar mm.
Om du knappt går kanske du inte ska uttala dig så kategoriskt som du gör. Ditt inlägg andas moralism och du ställer upp en falsk dikotomi: det är inte fri användning eller kristen moralistisk hållning som gäller. Vi pratar om om proportioner här vilket du har svårt att förstå, delvis för att du inte är på plats. Då blir det svårt med proportionerna. Och för att du är en idiot. Jag kallar dig idiot för du har bevisat dig oförmögen att ta in andras perspektiv utan fortsätter på samma sätt oavsett vilket argument du stöter på
Citera
2021-02-13, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Om du knappt går kanske du inte ska uttala dig så kategoriskt som du gör. Ditt inlägg andas moralism och du ställer upp en falsk dikotomi: det är inte fri användning eller kristen moralistisk hållning som gäller. Vi pratar om om proportioner här vilket du har svårt att förstå, delvis för att du inte är på plats. Då blir det svårt med proportionerna. Och för att du är en idiot. Jag kallar dig idiot för du har bevisat dig oförmögen att ta in andras perspektiv utan fortsätter på samma sätt oavsett vilket argument du stöter på

Oj, jag ber om ursäkt om jag råkade trampa på din tå. Ett tips på vägen är att sätta tryck på tån som blev trampad på.
Då får man alltså inte ha åsikt om all skit ni så kallade supportrar håller på med på läktaren då man inte är på plats i alla matcher. Hur gör du för att ha åsikter om en massa olika saker? Du kanske ska tagga ner dina åsikter verkar det som då du blir avstängd ibland.
Verkligen ett vuxet inlägg i debatten att komma med "öööö, ööööö, öööö, idiot". Skulle man kunna kalla det för en seger i debatten?
Du verkar ganska oförmögen att ta in att det är olagligt det du och andra så kallade supportrar håller på med. Men som sagt, fortsätt stötta er klubb på det här sättet så ska jag hålla tummarna för att ni orsakar böter och stängda läktare för er klubb.
Citera
2021-02-13, 17:41
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Vem är du å avgöra vem som får ha åsikter och inte gällande detta?
Har jag ö.h.t inte yttrat mig om, du år såklart tycka vad du vill men du svarar inte på min fråga: Vem är du å avgöra vem som är en riktig eller "så kallad" supporter?
Citat:
Nej, du får inte använda vål mot polisen eller göra motstånd när de tar hand om dig för att du kastat bengaler eller bangers på läktaren (inte någon annan gång heller för den delen).
Och nej, polisen får naturligtvis inte agera på något sätt mot oskyldiga supportrar. Dock bör de i mina ögon plocka bort de så kallade supportrarna som kastar bengaler och bangers på läktarna. Upp med fler kameror och se på dessa live. Är det någon som maskerar sig, plocka bort den så kallade supportern då det är olagligt att göra det.
Här drar du inåt helvete förhastade slutsatser och duckar på frågor igen. Jag fråga hur du kan rättfärdiga polisens agerande mot helt oskyldiga supportrar för att dom blivit illa behandlade av andra supportrar tidigare, och om det då är okej för mig att spöa helt oskyldiga snutar varpå du svarar att jag inte får spöa nån för att dom tar hand om mig? Vad är det för nåt svar?

Jag har aldrig bränt av eller kastat en banger i en fotbollsarena, så du kommer med fördomar här och levererar inte alls bra svar.
Citat:
Det är ju polisens jobb att förebygga och förhindra brott samt e till att de som begår brott hamnar bakom lås och bom. Det trodde jag alla var medvetna om.
Hur är det att förebygga brott att ge sig på helt oskyldiga människor? Polisen och supportrar har betett sig förjävligt men det ger inte den ena rätt och den andra fel.
Citat:
Tjaaaa, om du anser att det är ok med hätsk stämning runt en fotbollsmatch får du väl bara gilla läget att polisen har koll på er så kallade supportrar. Fortsätt med er skit så föreningarna fortsatt får böter. Jag undrar bara när ni ska förstå att ni skadar mer än tillför något bra. Är det när klubben ni säger er stödja drabbas av färre i publiken? Är när klubben ni säger er stödja drabbas av stängda matcher? Vad är det som ska till för att ni så kallade supportrar ska förstå att det ni gör är olagligt?
Så för att jag är ok med en hätsk stämning ska jag också gilla läget? Varför då?

Det får gärna va lite rå stämning, det finns en styrka i rivaliteten mellan lagen och supportrarna.

Och vad menar du med ni?

Skadar mer än gör nåt bra? Vad tyder på det?

Många frågor här och många duckade svar.
Citera
2021-02-13, 20:17
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Oj, jag ber om ursäkt om jag råkade trampa på din tå. Ett tips på vägen är att sätta tryck på tån som blev trampad på.
Då får man alltså inte ha åsikt om all skit ni så kallade supportrar håller på med på läktaren då man inte är på plats i alla matcher. Hur gör du för att ha åsikter om en massa olika saker? Du kanske ska tagga ner dina åsikter verkar det som då du blir avstängd ibland.
Verkligen ett vuxet inlägg i debatten att komma med "öööö, ööööö, öööö, idiot". Skulle man kunna kalla det för en seger i debatten?
Du verkar ganska oförmögen att ta in att det är olagligt det du och andra så kallade supportrar håller på med. Men som sagt, fortsätt stötta er klubb på det här sättet så ska jag hålla tummarna för att ni orsakar böter och stängda läktare för er klubb.
Klart du kan ha en åsikt men du har ett utanför-perspektiv och då blir det lätt fel med proportioner. Det intellektuellt hederliga är väl att ta in vad de som lever för detta tycker, typ andra skribenter här på forumet. Dina svar till Zlatan visar svårigheter att logiskt ta till dig vad andra tycker och då FRAMSTÅR du som en idiot. Huruvida du är det kan jag ju faktiskt inte avgöra. Men att du har två kategorier av supportrar utifrån en skev dikotomi (goda supportrar som tycker som du och människor som bränner bengaler och kastar bangers= jag som säger emot dig) får mig att undra en hel del. Typ huruvida du medvetet trollar te.x..
Citera
2021-02-13, 22:56
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Nej, du får inte använda vål mot polisen eller göra motstånd när de tar hand om dig för att du kastat bengaler eller bangers på läktaren (inte någon annan gång heller för den delen). Det är ju polisens jobb att förebygga och förhindra brott samt e till att de som begår brott hamnar bakom lås och bom. Det trodde jag alla var medvetna om.

Det är också polisens jobb att följa de lagar vi har i Sverige. Du verkar ju vara av åsikten att det är extremt viktigt att alla följer lagarna, så varför anser du inte det när det gäller polisen? 8 § Polislagen uttrycker explicit att polisen ingripa på ett sådant sätt som är försvarligt sett till åtgärdens syfte och andra omständigheter. Behovsprincipen och proportionalitetsprincipen är två av sex grundprinciper i allt polisarbete.

Att gå in på en fullsatt ståplatsläktare och gripa någon för att de har maskerat sig är inte en bra idé. Detsamma gäller bengalbränning. Båda de brotten är så småskaliga och innebär så (relativ) liten risk för omgivningen att ett ingripande som skulle riskera en mycket större (relativ) risk för omgivningen helt enkelt inte är helt enkelt inte förenligt med ett polisarbete som följer de principer som polisen har att arbeta efter.

Så, tycker du att polisen ska bryta mot sina principer och eventuellt också svensk lag?

Det här är inte bara något teoretiskt snack. Det här är så polisen (helt riktigt) resonerar vad gäller ingripande på svenska fotbollsläktare. Tro mig, jag jobbar i den miljön i princip varje match. Ja, det kanske är jätteirriterande för en sådan som dig som är en sucker för regler (trots att bengaler inte var förbjudet på svenska läktare för en sådär 15 år sedan) att polisen inte stormar in på läktaren och skapar kaos och förödelse som drabbar oskyldiga, för att gripa någon för ett brott som inte solklart bör vara ett brott. Men jag är så sjukt glad att polisen inte lyssnar på sådana som dig.

/feldgrau
Citera
2021-02-14, 07:16
Medlem
Jag är enig med FlashEnter i det mesta här. Att så många går emot honom och försvarar de som förstör, visar väl ganska tydligt hur illa det är.
”Ut med packet”, borde vara en självklarhet. Inte ”eld är coolt” eller ”polisen är elak om de försöker stoppa kriminella”.
Citera
2021-02-14, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Det är också polisens jobb att följa de lagar vi har i Sverige. Du verkar ju vara av åsikten att det är extremt viktigt att alla följer lagarna, så varför anser du inte det när det gäller polisen? 8 § Polislagen uttrycker explicit att polisen ingripa på ett sådant sätt som är försvarligt sett till åtgärdens syfte och andra omständigheter. Behovsprincipen och proportionalitetsprincipen är två av sex grundprinciper i allt polisarbete.

Att gå in på en fullsatt ståplatsläktare och gripa någon för att de har maskerat sig är inte en bra idé. Detsamma gäller bengalbränning. Båda de brotten är så småskaliga och innebär så (relativ) liten risk för omgivningen att ett ingripande som skulle riskera en mycket större (relativ) risk för omgivningen helt enkelt inte är helt enkelt inte förenligt med ett polisarbete som följer de principer som polisen har att arbeta efter.

Så, tycker du att polisen ska bryta mot sina principer och eventuellt också svensk lag?

Det här är inte bara något teoretiskt snack. Det här är så polisen (helt riktigt) resonerar vad gäller ingripande på svenska fotbollsläktare. Tro mig, jag jobbar i den miljön i princip varje match. Ja, det kanske är jätteirriterande för en sådan som dig som är en sucker för regler (trots att bengaler inte var förbjudet på svenska läktare för en sådär 15 år sedan) att polisen inte stormar in på läktaren och skapar kaos och förödelse som drabbar oskyldiga, för att gripa någon för ett brott som inte solklart bör vara ett brott. Men jag är så sjukt glad att polisen inte lyssnar på sådana som dig.

/feldgrau

Då tar jag det igen:
Och varför kan inte polisen kliva in och hämta den som begår olagligheter som maskering, bränner bengaler och kastar bangers? Min gissning är att dessa så kallade supporters skulle ge sig på polisen i det läget. Vi har alltså en miljö där dessa så kallade supporters rean nu mer eller mindre stiftar "regler" på läktaren. Därifrån vill dessa så kallade supporters även göra det lagligt att maskera sig, bränna bengaler och kasta bangers. Tycker du att det är rätt väg att gå?

Sedan har jag mig veterligen inte skrivit att de skulle "storma in där" utan att de skulle gå dit och plocka bort den begår dessa olagligheter.
Upp med fler kameror och identifiera ALLA som tex maskerar sig ( Ja, de har ju då bilder INNAN de gör det), bränner bengaler och/eller kastar bangers.
Belägg alla som beter sig på det här sättet med tillträdesförbud så skulle vi snabbt bli av med skiten.
Skulle det inte funka, stäng den sektion som skiten befinner sig på. Skulle inte det funka, tjaaa stäng då hela läktaren.
Till slut kanske dessa så kallade supporters lär sig hur de ska stötta sin klubb och kan passera linjen och bli en riktig supporter istället.
Citera
2021-02-14, 13:30
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Då tar jag det igen:
Och varför kan inte polisen kliva in och hämta den som begår olagligheter som maskering, bränner bengaler och kastar bangers? Min gissning är att dessa så kallade supporters skulle ge sig på polisen i det läget. Vi har alltså en miljö där dessa så kallade supporters rean nu mer eller mindre stiftar "regler" på läktaren. Därifrån vill dessa så kallade supporters även göra det lagligt att maskera sig, bränna bengaler och kasta bangers. Tycker du att det är rätt väg att gå?

Nej, svara på min fråga först. Vill du att polisen ska skita i de principer och lagar de har att jobba utifrån?

Du kommer med en jävla massa "lösningar" men förstår inte ens varken grundproblemet eller att folk som är smartare än dig, har mer insyn än dig, och har mer praktisk erfarenhet än dig redan avfärdat alla de lösningar du föreslår.

/feldgrau
Citera
2021-02-15, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Nej, svara på min fråga först. Vill du att polisen ska skita i de principer och lagar de har att jobba utifrån?

Du kommer med en jävla massa "lösningar" men förstår inte ens varken grundproblemet eller att folk som är smartare än dig, har mer insyn än dig, och har mer praktisk erfarenhet än dig redan avfärdat alla de lösningar du föreslår.

/feldgrau

Jag har väl inte sagt att polisen ska strunta i lagar och regler. De ska ju absolut inte sjunka till samma nivå som dessa så kallade kallade supporters.

Jag ställer därför frågan igen: Varför kan inte polisen kliva in där och plocka bort de här så kallade supportrarna som maskerar sig, bränner bengaler och kastar bangers? Vad är det som gör att det är en osäker situation?
Skulle det vara farligt för att en bengal är tänd så är det ju bara att följa personen ifråga via kamera och gripa den då bengalen slocknat. Varför kan/vågar polisen inte det och varför har det stiftats lagar/regler om att de inte ska kliva in där? Kan det bero på att dessa så kallade supporters då börjar veva mot polisen?
Fattar ni inte att det är ni som bidrar till en negativ syn på alla andra fotbollssupportrar? Förstår ni inte att det är ni som förstör bilden över den normale supportern som är där för att heja fram sitt lag och se på fotboll?

Vad då inte förstår grundproblemet? Det är väl ganska solklart? Grundproblemet är att det finns en gruppering av så kallade supportes som går på en fotbollsmatch för att maskera sig, bränna bengaler och kasta bangers. Skulle de välja att göra det på en tom asfaltsyta hade de inte fått samma uppmärksamhet och känt sig sedda. Nu väljer de att göra det mitt bland tusentals andra för att få uppmärksamheten. Det är ju DET som är grundproblemet.

Om det gör en person smartare att maskera sig, bränna bengaler och kasta bangers bland tusentals andra så är jag otroligt glad över att jag i sådana fall är mindre smart än dessa så kallade supporters men trots det har insikten att det är olagligt.

Vilka lösningar är det som inte funkar?
Filma och belägga med tillträdesförbud.
Åker maskeringen på, grip personen.

Vad vill du ha för lösning som inte bryter mot lagen? Ja, förutom att legalisera något för att göra det lagligt då.
Citera
2021-02-15, 10:04
Avslutad
Har vi pratat om det här med att Aik bara sålt 3000 säsongsbiljetter? Jämfört med 2019 har man legat på närmare 8000 vid den här tiden, tror jag.

Från att ha legat 1:a i publiksnitt så har man börjat hamna både 2:a och 3:a på senare år. Kommer vi få se den första 4:e placeringen i år månne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in