2020-12-31, 21:12
Medlem
Jag kan förvisso ligga på govlet i duschen med varmt vatten sköljandes över mig i 2+ timmar (förlåt klimatet men jag har inget badkar) men jag tycker ändå inte att det borde påverka vilopulsen långt efter. Jag har tagit blodprovet och urinprover samt haft en läkare som gjort fysiska tester och han hittade ingenting konstigt.

Jag har och har haft problem med utmattning där jag behövt ligga i sängen i totalt mörker och inga ljud i två veckor. Minsta ljud har varit en tortyr. Under den tiden var min vilopuls lika hög som den blir av dusch nu. Kan det vara kroppen som är svag fortfarande och blir stressad av dusch? Men varm dusch ska väl vara avslappnande kan man ju tycka. Borde snarare få lägre vilopuls av dusch.

Pulsen blir alltså förhöjd resten av dagen tills jag vaknar dagen efter. Sjukt. Min vanliga vilopuls är max 60 ibland så lågt som 46. Efter dusch är den på 80+.

Jag har inga sjukdomar eller diagnoser annars. Medicin jag tar är finasterid och minoxidil mot håravfall.

Tror inte detta har hänt innan jag fick utmattningsproblem men jag minns inte exakt faktiskt. Det kanske är normalt detta?
Senast redigerad av granattelefon 2020-12-31 kl. 21:15.
Citera
2020-12-31, 21:39
Bannlyst
Det är nog inget att oroa sig för. Bara din oro över din ökade vilopuls ökar ditt hjärtats slag med ungefär 20/slag er minut. Sen om du dör i "förtid" är väl inget du bör oroa dig för just nu. Försök hålla en social distans bara. Annars kommer din död bero på idioti.

Tidigare i dag var jag på ett köpcenter. Allt gick lugnt till, tills en tjej dök upp framför mitt ansikte.
Och jag skrek "håll dig borta din jävla slyna".

Sekunderna efter visste hon vad hon gjort för fel och gjorde en sån där "ursäkta" grej med båda händerna i luften.

Jag är glad att jag reagerade så våldsamt. Nu kommer hon inte att vilja ställa sig nära folk nästa gång hon går till stormarknaden.
Senast redigerad av Varsamt 2020-12-31 kl. 22:20.
Citera
2020-12-31, 21:52
Medlem
Snarkarns avatar
Testa att ta en riktig kalldusch. Uppfriskande, frilöser dopamin och du kommer bli pigg och kry.

Godd nytt år.
Citera
2020-12-31, 23:09
Medlem
seaworthys avatar
Pulsen går lätt upp bara man ser nåt upprörande på tv. Om du vill testa hur din puls är ska du göra en aktivitet upprepade gånger och jämföra. Tex en jogg i samma tempo eller liknande.

Ligga på golvet i duschen är inte precis normalt eller vettigt för att mäta pulsen.
Citera
2020-12-31, 23:12
Medlem
Bra fråga! Har råkat ut för sådana där slumpmässiga undertryck i blodflödet och övertryck i hjärtfrekvensen(ligga och kippa efter luft på golvet i princip, orörlig och bara hoppas det ska bli bättre). Utan någon tydlig ytlig inverkan alls.

Förmodligen så handlade det om syresättningen, för blodådrorna var ganska pumpade. (var förmodligen magsår eller liknande förresten, eftersom det även representerade en kraftig diffus smärta i magpartiet.)
Senast redigerad av Yeawolf 2020-12-31 kl. 23:19.
Citera
2020-12-31, 23:16
Medlem
vet iallfall att varmdush orsakar inflamation i kroppen, kalldushar är bra.
Citera
2021-01-01, 23:04
Medlem
Hur länge har du haft detta? Vanligt som långtidssymtom efter Covid 19-infektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in